Nationaltheatret øker, Rogaland Teater forsterker, Dansens Hus utvider og Nasjonalmuseet fornyer. De fire institusjonene stakk av med NPU-prisen 2019 i hver sin kategori, utdelt på USF Verftet 12. november.

Nyheter
For å se virkeligheten inn i øynene, for å holde seg oppdatert på feltets etiske problemstillinger, for å styrke laget og for å møte likesinnede kollegaer som tar publikumsutvikling på alvor. Dette er bare noen av grunnene til at Hanna Wozene Kvam (Akershus fylkeskommune), Anika Mackenroth (Hålogaland Teater), Jonas B. Olsen (Oscarsborg Operaen), Anita Estensen (Grimstad bys museer) og Kenneth Fredstie (Den norske opera og ballett) kommer på NPU-konferansen år etter år.
Kulturinstitusjonene må vekkes, sa Trine Skei Grande da hun la fram regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020. Hvilken virkelighet er de i ferd med å våkne til? Jens Kihl fra BT intervjuer Kirsten Ørmen Johnsen (H) og Anette Trettebergstuen (AP) om de lange linjene i kulturpolitikken under åpningen av NPU-konferansen 2019. Hvordan ser de for seg at feltet utvikler seg fram mot 2030? Og hva er egentlig forskjellen på rødgrønn og blågrønn kulturpolitikk?
Med innspill fra en rekke organisasjoner fra feltet, har Kulturrådet opprettet et utvalg og en ny tenketank for økt inntjening på institusjonsfeltet. Under NPU-konferansen vil det presenteres for første gang, og derfra håper de på tett samarbeid med institusjonene. Da burde du være der.
Dette mener Lisa Baxter, som kommer til NPU-konferansen med to sesjoner. Den ene kuratert spesielt for turnerende kompanier og produsenter, den andre henvender seg til de som programmerer og markedsfører institusjonene. Les mer om Baxters tilnærming til både kunstnere, institusjoner og publikum i dette intervjuet.