Administrer ditt medlemskap for 2026

Ingrd åpner liten
Tekst: Ingrid Elisabeth Handeland
Bilde: Stian Servoss
NPU medlemskap 2026 gir deg tilgang til en vifte av unike verktøy og møteplasser. Nå også kurs i publikumsutvikling og nordisk nettverk.

Ulike typer medlemskap gir tilgang ulike verktøy

Basis-medlemmer er med i, og har fri tilgang til NPU Monitor Befolkningsundersøkelsen levert av Opinon. Les mer HER.

Plussmedlemmer har i tillegg tilgang til verktøy som øker kunnskapen om egne besøkende.

  • NPU Monitor - publikumsundersøkelsen (levert av Opinon) Les mer HER.
  • Gratis tilgang til MarketHype sitt analyseverktøy. Les mer HER.
  • Gratis tilgang til NPU CID (Customer Insight Dashboard) med kunde-statistikk på bransjenivå. Les mer HER.

NB! Som NPU pluss-medlem har du tilgang til en svært gunstig rabattavtale for tilgang til MarketHype sitt salgsverktøy. Meld din interesse i skjema under!

Administrer ditt NPU Medlemskap for 2026

Unike bransjeovergripende møteplasser

NPU tilbyr unike møteplasser for bransjer og roller på tvers.

Museer møter orkestre og teatre, formidlingsledere møter markedssjefer og direktører møter kunstneriske ledere, på tvers av bransjer.

Alle våre medlemmer, uavhengig av om de er basis- eller pluss-medlemmer, blir invitert til våre jevnlige lavterskel webinar for informasjonsutveksling og deling av beste praksis.

Alle våre medlemmer har også rabattert tilgang til våre fysiske møteplasser, kurs og konferanser.

Digitale nettverksmøter

Alle medlemmer har fri tilgang til våre jevnlige digitale lavterskel møteplasser for informasjonsutveksling og deling av beste praksis. Møtene krever påmelding via Teams og er forbeholdt medlemmer.

  • 4 x 2 timer webinar med fokus på datainnsamling, analyse og bruk av ulike verktøy
  • 4 x 2 timer webinar med fokus på bruk av Culture Segments som verktøy for publikumsutvikling

NYHET 1: Kurs i publikumsutvikling i 2026

I 2026 vil vi tilby to helt nye typer kurs for medlemmer som bruker NPU Monitor og/eller NPU CID-verktøyene. Vi er spent på hvordan dette bli mottatt, og setter pris på dine tilbakemeldinger i skjema under!

Påmeldingen starter i november. Oppstart like over nyttår, avhengig av påmelding. Tid og sted TBA.

Kurs 1: Publikumsutvikling i praksis, med Niels Righolt fra CKI - Center for kunst og interkultur i København. Kurset bygger videre på opplegg utviklet av Applaus i København og Republik i Gøteborg. Format: 8 samlinger fordelt over et halvt år. 4 digitale og 4 fysiske møter.
Max antal deltagere: 30 fordelt på 15 organisasjoner (2 deltagere fra hver)
Målgruppe: Ledere og faglige ansvarlige


Kurs 2: Bygg din publikums-strategi på en dag, med Cecilie Szkotak Nielsen eller Søren Mikael Rasmussen fra Rasmussen Nordic.
Kurset bygger videre på kurs holdt for museer og orkestre i Danmark og Sverige.
Format: 1 dag med fysisk fremmøte + ½ digital dag (etter 4-6 uker) med fokus på justering av strategi og handlingsplaner og erfarings-oppsamling.
Max antal deltagere: 24 fordelt på12 organisasjoner (2 deltagere fra hver)
Målgruppe: Ledere og faglige ansvarlige

NYHET 2: Nordisk nettverk

I august gjennomførte vi en medlemsundersøkelse som viste stor interesse for Nordiske møteplasser og en interesse for å la NPU-konferansen alternere med en nordisk konferanse.

Vi samarbeider med MarketHype om å utvikle et nordisk nettverk for aktører med kunde-data i MarketHype-plattformen. Vi ønsker å revitalisere den nordiske Arts & Audiences konferansen mot slutten av 2026.