NPU-modellen er unik i Europa

Bilde 15 10 2025 klokken 08 59
Tekst: NPU
Bilde: Kulturdata
I dette intervjuet løfter EADA-gründer Frederik Fabricius fram Norsk publikumsutvikling som et forbilde i europeisk sammenheng.

EADA – et europeisk samarbeid for publikumsdata og demokratisk deltakelse

European Audience Data Alliance (EADA) ble etablert for å styrke samarbeidet mellom kulturaktører i Europa som ønsker å utvikle publikumsforståelse og datadrevet innsikt. Vi har snakket med initiativtaker Frederick Fabricius, som forteller om bakgrunnen for alliansen, hva som gjør NPU unikt i europeisk sammenheng – og hvorfor Norge leder an i utviklingen av nye digitale løsninger for kulturfeltet.

-Hva er formålet med EADA?

-European Audience Data Alliance (EADA) ble etablert på bakgrunn av et stort publikumsutviklingsprosjekt ledet av KULTURDATA i Region Skåne i 2023/24. Der oppstod et sterkt ønske om å dele erfaringer, innsikter og resultater med andre land, regioner og byer i Europa.

- Det første møtet ble holdt i Antwerpen, og siden har det vært arrangert sju internasjonale samlinger – blant annet i Bergen i samarbeid med NPU og Bergen kommune høsten 2024. Hva har kommet ut av møtene?

-De overordnede målene med EADA er å styrke EU-borgernes digitale demokrati ved å hjelpe offentlig finansierte kulturorganisasjoner med å forfølge felles interesser og samle ressurser – i lys av den teknologiske utviklingen og den økende innflytelsen fra Big Tech. Konferansene har gitt kulturledere, støtteorganisasjoner og politikere et etterlengtet møtested, hvor fagfolk innen publikumsutvikling kan hente inspirasjon til egne prosjekter, dele verktøy og innsikt, og utvikle internasjonale samarbeid. EADAs mål er å tilby finansiører og kulturbyråer et felles rammeverk for publikumsdata, ved å framtidssikre felles måleparametere for kulturell deltakelse og sette agendaen for hvordan publikumsdata skal samles inn, forvaltes og presenteres i årene som kommer.

- Hvem kan og bør være med i alliansen?

-EADA er åpen for alle – kulturledere, støtteorganisasjoner og beslutningstakere. Hvis du er opptatt av å øke publikumsengasjement og borgernes deltakelse i kulturlivet, er du hjertelig velkommen til å bli med!

Hvordan vil du plassere NPU i det europeiske bildet?

-NPU er et unikt medlem av EADA. Det er en medlemsbasert organisasjon som nedenfra og opp har tatt i bruk en kunnskapsbasert tilnærming til publikumsutvikling – og utviklet konkrete verktøy for innsamling, analyse og visualisering av publikumsinnsikt, til nytte for hele sektoren. Denne viljen til å dele anonymiserte data til felles beste er, etter min mening, et sterkt skandinavisk trekk. På den måten viser NPU i praksis hvordan europeiske land kan samarbeide om å øke kulturell deltakelse gjennom en kollektiv tilnærming.

-Hva er mest interessant med måten NPU jobber på – og hva tenker du at andre har å lære av Norge på dette området?

-Jeg vil trekke fram to ting. For det første – selve organisasjonen. Dette er en selvstendig, medlemsbasert modell som man sjelden ser andre steder, hvor arbeidet med publikumsdata ofte er drevet ovenfra gjennom statlige initiativer. I NPU bestemmer medlemmene selv hvordan data skal samles inn, hvem som får bruke dem, og hvordan innsikten skal deles – også internasjonalt. For det andre – viljen til å utvikle digitale verktøy og samarbeide med kulturteknologiske aktører (CultureTech). Det er forfriskende å se en erkjennelse av at kulturfeltet har mest å vinne på samarbeid fremfor å prøve å finne opp hjulet på nytt. Kulturteknologiske selskaper besitter allerede mye kompetanse og innsikt, og vi bør ha en åpen og konstruktiv dialog med dem. Dette er akkurat det NPU har gjort.

-NPU har samarbeidet med MarketHype om å koble transaksjonsdata fra ulike aktører i Norge. Nå starter arbeidet med å koble data fra aktører på tvers av de nordiske landene. Kjenner du til lignende initiativ i andre land i Europa?

-Så vidt jeg vet – ingen. På dette området er NPU helt unikt. Vi kommer til å følge utviklingen av NPUCID tett, og jeg er sikker på at medlemmer over hele EU vil ha mye å lære av denne modellen.

NPU og MarketHype presenterer i århus 10. november

Ingrid Handeland fra NPU og Erik Lindholm fra MarketHype presenterer arbeidet med å utvikle NPU CID til en Nordisk plattform på det neste EADA-møtet, som finner setd i Århus 10. november. På konferansen møtes de ulike innsikts-byråene fra hele Europa, og en rekker kultursjefer ulike europeiske storbyer. Konferansen handler om digitale plattformer for publikumsutvikling. Les mer om programmet, keynote speakers, tid og sted i lenken under.

Meld deg på EADA Århus 10. november