Noe av det første Norsk publikumsutvikling gjorde etter etableringen i 2009 var å ta initiativet til en nordisk møteplass. Med tilskudd fra Kulturkontakt Nord samlet vi de viktigste aktørene innenfor publikumsutvklings-faget i Europa, til tre store konferanser i Bergen (2011), Stockholm (2012) og Helsinki (2013). Center for Kunst og Interkultur i København tok ansvaret for konferansen i to år og arrangerte Arts & Audiences Island/Reykjavik i 2014, og Arts & Audiences Købehavn 2015. I 2016 ble den foreløpig siste konferansen i serien arrangert i Gøteborg. Det var i forbindelse med etableringen av Republik - Centrum for publikutveckling i november 2016.
Siden har NPU arbeidet med å skape et felles kunnskapsgrunnlag for aktørene i norsk kulturliv. NPU Monitor-verktøyet ble lansert i 2022, og har fungert som den viktigste kilden til kunnskap om publikum innenfor NPU-nettverket.
NPU Monitor baserer seg på innsikt gjennom spørreundersøkelser. I 2024 startet vi et samarbeide med MarketHype om kobling av kundedata fra våre medlemmer for analyseformål. Prosjektet har fått navnet NPU CID - som står for Customer Insight Dashboard.
Utgangspunktet for samarbeidet med MarketHype var at de hadde utviklet et salgs- og kommunikasjonsverktøy som hentet data fra ulike billett- og bookingsystem, og at stadig flere av våre medlemmer hadde tatt verktøyet deres i bruk.
Formålet med samarbeidet er å utvikle et trygt og sikkert kunnskapsgrunnlag for publikumsutvikling innenfor en bransje og en region. Forutsetningen er at alle innenfor samme bransje er på samme plattform. I dag er 37 NPU-medlemmer med i piloten. Det jobbes med å utvikle integrasjon mot stadig nye billett-og bookingsystem, som vil gjøre det mulig for stadig flere å stige ombord.
På NPU konferansen i Bergen i juni 2025 fikk publikum en snik-titt på hva sammenkobling av data fra ulike aktører kan gi av innsikt. Plattformen er fortsatt under utvikling og blir tilgjengelig for de som er med og deler transkasjonsdata gjennom MarketHype i Q4 2025.
Da NPU ble etablert i 2010 så verden annerledes ut enn den gjør i dag. I 2025 er den nordiske samfunnsmodellen med en robust, offentlig finansiert kultursektor under sterkt press. En rekke undersøkelser har vist at den nordiske kultursektoren ble hardt rammet av covid-19-pandemien. Dette gjelder særlig den delen av kulturlivet som baserer seg på et fysisk publikum: konserter, forestillinger, utstillinger.
I Norge måler vi økt interesse for og bruk av de aller fleste kulturtilbud siden 2022. Dyrtid har gjort kulturinteresserte grupper mer pris-sensitive, samtidig som billettprisene har økt i deler av feltet, for å dekke inntektsgapet på grunn av økte driftsutgifter. Befolkningen stemmer i større grad på partier som vil senke skattene og kutte i kulturbudsjettene.
Formålet med å bygge en nordisk plattform er å bidra til en sterk og sammenkoblet nordisk kultursektor i en tid med endring og nye behov – og å gjøre kulturfeltet bedre rustet til å møte krav om både egeninntjening og dokumentert samfunnsrelevans.
Nærmere 250 kulturaktører fra ulike nordiske land benytter i dag MarketHype som sitt CRM-verktøy. Ved å koble data fra disse aktørene, på tvers av landegrenser, kan vi bygge opp et unikt kunnskapsgrunnlag for sektoren på nordisk nivå.
Vår visjon er at den nordiske data-plattformen skal fungere samlende og styrkende for kunst- og kulturinstitusjoner på tvers i Norden, sier Ingrid Handeland, direktør i Norsk publikumsutvikling.
Gjennom samarbeidet vil det bli mulig å forstå hva som engasjerer ulike grupper av kultur-brukere når i kjøpsprosessen, hva som motiverer for førstegangsbesøk, og gjenbesøk, og hvordan det kan legges til rette for økt bruk og dypere utbytte. Det vil bli mulig å dokumentere verdien av offentlig finansiert kunst- og kulturproduksjon i det politiske ordskiftet, og mulig å oppfange både positive og negative utviklingstrekk i tide til å ta affære.
Den plattformen vi ser for oss å bygge har to hovedkomponenter: Et felles innsikts-dashboard og forum for kulturledere.
-Verktøyet for kobling og deling av innsikt finnes. Det vil bli videre utviklet i årene som kommer, og dette er det MarketHype som står for, forklarer Handeland. - Det arbeidet som starter nå er vervingen av aktører som blir med og deler data for bransjens felles beste. Vi har satt oss som mål å koble 100 kulturorganisasjoner i løpet av våren 2026. Vi starter med scenekunstfeltet, og presenterer vår visjon for Nordiske Teaterledere 27. oktober i Bergen. Dersom vi lykkes vil vi invitere til Arts & Audiences konferanse i Gøteborg i november 2026, sier Handeland. - Her vil første versjon Nordic Arts & Audiences Dashboard bli lansert.
Erik Lindholm i MarketHype ser fram til å ta det neste steget for å bygge en felles infrastruktur for kulturlivet i Norden. - MarketHype har i flera år arbetat för att skapa en plattform där insikter kan delas säkert och meningsfullt – och nu kan vi tillsammans göra den visionen verklig i nordisk skala.