Prosjektrapport for kundedatasamarbeidet (KUDOS)

01.11.2024
KUDOS-prosjektet oppsto som svar på behovet for et nasjonalt samarbeid om kundedata blant kulturinstitusjoner i Norge. Det ble initiert av institusjonene selv, med KODE Kunstmuseer og Komponisthjem som ansvarlig søker. Prosjektleverandør var Norsk publikumsutvikling (NPU), en forening som har som mål å styrke kunstens og kulturens rolle i samfunnet gjennom økt brukerinnsikt.
01

Hva har KUDOS-prosjektet gjort?

KUDOS-prosjektet har økt bevisstheten om viktigheten av kundedata i kunst- og kultursektoren. Gjennom prosjektet har aktørene fått en bedre forståelse av hvordan aggregert kundedata kan brukes til å utvikle publikumsgrunnlaget, samt måle effekt av ulike program og markedsføringstiltak rettet mot spesifikke kundesegment. Gjennom tilgang til egne kunde- og transaksjonsdata og sammenligning mot resten av bransjen, får aktørene verdifull innsikt som bidrar til en sterkere konkurranseposisjon i en stadig mer datadrevet verden.

Et fremtidig kunde- og transaksjonsbasert dashboard bygget med utgangspunkt i de standarder og løsningsforslag som KUDOS-prosjektet har frembragt, kan føre til samlet verdiskaping i hele kunst- og kulturfeltet. Prosjektet har fremforhandlet en løsning med en kommersiell tredjepart, som gjør det mulig å bygge en plattform for innovasjon og samarbeid, som kan styrke aktørene og gjøre dem mer robuste og tilpasningsdyktige i møte med fremtidige utfordringer.

Last ned rapporten her