Som NPU-medlem får du hjelp til å bygge publikum av eksperter og fagpersoner i vårt nettverk. Aktører fra ulike bransjer og regioner deler data og innsikt, og møtes for å lære og bli inspirert av hverandre. I sentrum for virksomheten står NPU Monitor levert av Opinion, som gir deg innsikt i kulturmarkedet og oversikt over dine besøkende.
Det er to nivåer av medlemskap i NPU. Basis-medlemskap gir tilgang til data om kulturpublikum i din region og resten av landet. All data er kvalitetssikret av Opinion. Som pluss-medlem får du i tillegg data om dine egne kunder og besøkende.
I retningslinjene fra departementet står det at de som mottar tilskudd skal ha god kunnskap om publikum og "arbeide målrettet for å nå nye publikumsgrupper, blant annet gjennom å gjennomføre brukerundersøkelser". Lignende krav stilles fra andre bidragsytere.
En befolkningsundersøkelse som avdekker bruk og kjennskap til din kulturvirksomhet kan koste fra 100.000 eks mva og oppover. En publikumsundersøkelse kan koste fra 75.000,- eks mva og oppover. Som NPU-medlem får du brukerundersøkelser inkludert i medlemskapet, for en brøkdel av prisen, og sammenligning med andre i din bransje.
Opinion
I samarbeid med Opinion får du tilgang til en omfattende og landsdekkende befolkningsundersøkelse som viser utviklingen i interesse og forbruk av ditt kulturtilbud. Som en del av undersøkelsen, innhentes også data og innsikt om den enkelte kulturinstitusjon, som du vil få tilgang til gjennom ditt eget dashboard. Se om din virksomhet er med i undersøkelsen HER. Vi tilbyr også tilgang til nettbaserte skjema der du selv kan gjennomføre dine egne publikumsundersøkelser, rettet mot de som faktisk besøker deg. Les mer og last ned grunnskjema HER.
Culture segments
Gjennom en avtale med det konsulentselskapet Morris Hargreaves McIntyre (MHM) får medlemmer rabattert tilgang til Culture Segments. Culture Segments er en kultur-segmenteringsmodell utviklet av Morris Hargreaves McIntyre, som deler publikum inn i åtte motivasjonsbaserte grupper basert på deres verdier, holdninger og drivere for kulturdeltakelse. Les mer HER. Pluss-medlemmer kan velge å inkludere spørsmålene i sin egen publikumsundersøkelse mot et tillegg på 6000 i kontingenten per år.
MarketHype
MarketHype er en innsikts- og salgsplattform som henter og analyserer data direkte fra billettsystemer, og gir kulturaktører kraftfulle verktøy for publikumsutvikling, segmentering og målrettet kommunikasjon. MarketHype tilbyr datadrevet innsikt: og kobler seg sømløst til billettsystemet hvor du får tilgang til innsikt om kundeadferd, kjøpsmønstre og salgsutvikling. Les mer HER.
Kurs og konferanse
Erfarne kursholdere med solid bransjeforståelse holder kurs om publikumsutvikling- og strategi. Les mer om kurset Bygg din publikumsstrategi på en dag HER
Europeisk nettverk
NPU er med i flere internasjonale nettverk, og som medlem får du tilgang til europeiske møteplasser og verktøy utviklet av samarbeidspartnere. Les mer HER.
| BASIS | PLUSS | Culture segments-lisens | |
| 0-5 årsverk | 12.000,- | 30.000,- | 6.000,- |
| 6-10 årsverk | 16.200,- | 34.200,- | 6.000,- |
| 11-50 årsverk | 19.200,- | 43.200,- | 6.000,- |
| 51-100 årsverk | 24.000,- | 54.000,- | 6.000,- |
| 100 -200 årsverk | 30.000,- | 60.000,- | 6.000,- |
| 200+ årsverk | 33.000,- | 70.200,- | 6.000,- |
BASIS (alle medlemmer)
PLUSS (tilvalg/påbygging på basis)