 
	
									Norsk publikumsutvikling hjelper deg å forstå og jobbe mer målrettet med ditt eget publikum, gjennom innsikt og deling. Vi er et nettverk av aktører fra ulike bransjer og regioner som utvikler og deler kunnskapsgrunnlag, og som møtes for å lære og bli inspirert av hverandre. Vi vet at innsiktsarbeid er dyrt, og gjennom å stå flere sammen, muliggjør NPU bred kompetansebygging i et felt hvor ressursene er knappe. I sentrum for virksomheten er NPU Monitor: en skreddersydd digital portal hvor aktørene får oversikt over og innblikk i egne besøkende og kulturmarkedet i egen region eller bransje.
Det er to nivåer av medlemskap i NPU. Basis og pluss. Basis-medlemskap er det rimeligste alternativet. Det gir tilgang til NPU Monitor Befolkning og våre faste, digitale nettverksmøter. Pluss-medlemskap åpner en større verktøykasse.
I samarbeid med Opinion kan du nå få tilgang til en omfattende og landsdekkende publikumsundersøkelse som viser utviklingen i interesse og forbruk av kulturtilbudet. Undersøkelsen gjennomføres annet hvert år.
Som en del av undersøkelsen, innhentes også data og innsikt om den enkelte kulturinstitusjon som du vil få tilgang til gjennom ditt eget dashboard. Der vil du kunne sammenstille data og se utviklingen over tid samt sammenligne med befolkning og bransje for øvrig.
Vi tilbyr også tilgang til nettbaserte skjema der du selv kan gjennomføre publikumsundersøkelser.
Digitale nettverksmøter
Bli med på våre jevnlige digitale lavterskel møteplasser for informasjonsutveksling og deling av beste praksis.
Kurs og konferanse
Erfarne kursholdere med solid bransjeforståelse holder kurs om publikumsutvikling- og strategi samt gir kompetanse og påfyll om hvordan bygge publikum. Les mer om årets kurs her
Culture segments
Gjennom en avtale med det konsulentselskapet Morris Hargreaves McIntyre (MHM) får medlemmer rabattert tilgang til Culture Segments.
Culture Segments er en kultur-segmenteringsmodell utviklet av Morris Hargreaves McIntyre, som deler publikum inn i åtte motivasjonsbaserte grupper basert på deres verdier, holdninger og drivere for kulturdeltakelse. Les mer om her. Pluss-medlemmer kan velge å inkludere spørsmålene i sin egen publikumsundersøkelse mot et tillegg i kontingenten.
Lisens koster 6000 kr for medlemmer.
MarketHype
MarketHype er en innsikts- og salgsplattform som henter og analyserer data direkte fra billettsystemer, og gir kulturaktører kraftfulle verktøy for publikumsutvikling, segmentering og målrettet kommunikasjon. MarketHype tilbyr datadrevet innsikt: og kobler seg sømløst til billettsystemet hvor du får tilgang til innsikt om kundeadferd, kjøpsmønstre og salgsutvikling.
Europeisk nettverk
NPU er med i flere internasjonalt nettverk, og som medlem får du tilgang til europeiske møteplasser og verktøy utviklet av samarbeidspartnere.
| BASIS | PLUSS | Culture segments-lisens | |
| 0-5 årsverk | 12.000,- | 30.000,- | 6.000,- | 
| 6-10 årsverk | 16.200,- | 34.200,- | 6.000,- | 
| 11-50 årsverk | 19.200,- | 43.200,- | 6.000,- | 
| 51-100 årsverk | 24.000,- | 54.000,- | 6.000,- | 
| 100 -200 årsverk | 30.000,- | 60.000,- | 6.000,- | 
| 200+ årsverk | 33.000,- | 70.200,- | 6.000,- |