Cecilie Szkotak Nielsen og Søren Mikael Rasmussen arbeider til daglig med datainnsamling om kulturbruk, bistår kulturaktører med utviklings- og strategiprosesser formatutvikling og kommunikasjon. Kurset foregår over en dag med fysisk fremmøte og en halv dags digital oppsamling etter 4-6 uker og du lærer å sette opp en publikumsstrategi som hjelper deg å realisere din visjon/misjon og tar hensyn til de krav og forutsetninger som ofte kommer med offentlige tilskudd.
| Priser (samme pris alle datoer til høyre) | Datoer | Tidspunkt | Sted |
| NPU Pluss medlem: 1500,- eks mva | Kurs 1: 27.02 (fysisk) / 27.03 (digital) (registrering har åpnet) | 09:00-16:30 /09:00-13:00 | Nasjonalmuseet-arkitektur, Oslo |
| NPU Basis medlem: 3000,- eks mva | Kurs 2: 17.04 (fysisk) / 22.05 (digital) | 09:00-16:30 /09:00-13:00 | TBA |
| Ikke NPU medlem: 6000,- eks mva | Kurs 3: 28.08 (fysisk) / 23.09 (digital) | 09:00-16:30 /09:00-13:00 | TBA |
| Kurs 4: 23.10 (fysisk) / 20.11 (digital) | 09:00-16:30 /09:00-13:00 | TBA |
Målet er at du skal få verktøy til å i bruk data i Monitor eller andre plattformer. Kurset gir overblikk over byggestenene i en publikumsstrategi, slik at man kan engasjere flere eller nye besøkende. Opplegget og øvelsene er konkrete og praksisnære og bygger i høy grad på de verktøy NPU har utviklet.
Kurset bygger på følgende grunnprinsipper
Som deltaker får du et samlet bilde av:
Tre uker før kurset starter mottar du ditt eget personlige digitale strategi-skjema og en intervju-guide, som du skal arbeide med før, under og etter kurset.
Dette skal du gjøre FØR kurset starter :
Fysisk samling - Dag 1 - 09:00-16:30
Del 1:
Opplegg: Hva er en publikumsstrategi?
Drøftelse/oppgave: Hvordan passer vår overordnede strategi sammen med en publikumsstrategi? Hva skal min strategi løse?
Del 2:
Opplegg: Det starter med publikum og data – om segmenter og undersøgelser drøftelse/gruppearbeide: Databehov, målgrupper og personas
Hvem er min målgruppe og personas og hva trenger jeg å vite?
Hvilke barrierer i målgruppens bruker-reise skal vår strategi først arbeide med å forbedre?
Del 3:
Opplegg: Strategiske innsatser - Bygg med verktøy
Drøftelse/gruppearbeide: Hvordan kan jeg bruke verktøy på en måte som understøtter arbeidet med den/de valgte målgruppenes barrierer?
Hvilke spesifikke verktøy skal jeg bruke for å understøtte strategien?
Del 4:
Opplegg: Utprøving og implementering – involvering
Drøftelse: Hvordan kan jeg teste verktøyene og strategien på målgruppen(e) slik at jeg er sikker på at den strategiske innsatsen gir resultater?
Første utkast til handlingsplan: Hvem skal involveres i prosessen?
Del 5:
Test av min publikumsstrategi
Pitch av strategi, målgrupper, verktøy og implementering i plenum
Del 6:
Oppsummering av dagen i plenum: refleksjon: hva er det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem?
-------
Dag 2 (4-6 uker efter del 1) 09:00-13:00 - Digital samling.
Del 1: Deling av erfaringer med utdyping + implementering av strategien - plenum
Del 2: Opplegg: Ledelse av forandringer + refleksjon i grupper + arbeide i eget skema med mulige ledelsesmessige handlinger i organisationen.
Del 3: Opplegg om handlingsplaner + justering av strategi + implementeringsplaner - i grupper av to og to kulturorganisasjoner
Del 4: Felles test av justert strategi og implementeringsplan med input/feedback fra underviser
Del 5: Felles avrunding på dagen.