Bygg din publikumsstrategi på en dag

Bilde 29 10 2025 klokken 08 16
Tekst: Ingrid Elisabeth Handeland
Bilde: Rasmussen Nordic
Cecilie og Søren Mikael fra Rasmussen Nordic er to erfarne kulturkonsulenter som jobber med både museer, orkestre og teatre. Nå kommer de til Norge for å holde kurs for NPUs medlemmer.

Målgruppe: Ledere og faglige ansvarlige

Cecilie Szkotak Nielsen og Søren Mikael Rasmussen arbeider til daglig med datainnsamling om kulturbruk, bistår kulturaktører med utviklings- og strategiprosesser formatutvikling og kommunikasjon. Kurset foregår over en dag med fysisk fremmøte og en halv dags digital oppsamling etter 4-6 uker og du lærer å sette opp en publikumsstrategi som hjelper deg å realisere din visjon/misjon og tar hensyn til de krav og forutsetninger som ofte kommer med offentlige tilskudd.

Pris, dato, tid og sted

Priser (samme pris alle datoer til høyre)

Datoer

TidspunktSted
NPU Pluss medlem: 1500,- eks mvaKurs 1: 27.02 (fysisk) / 27.03 (digital) (registrering har åpnet)09:00-16:30 /09:00-13:00Nasjonalmuseet-arkitektur, Oslo
NPU Basis medlem: 3000,- eks mvaKurs 2: 17.04 (fysisk) / 22.05 (digital)09:00-16:30 /09:00-13:00TBA
Ikke NPU medlem: 6000,- eks mvaKurs 3: 28.08 (fysisk) / 23.09 (digital)09:00-16:30 /09:00-13:00TBA
Kurs 4: 23.10 (fysisk) / 20.11 (digital)09:00-16:30 /09:00-13:00TBA


Bygg din publikumsstrategi 27. februar

Nasjonalmuseet ark fasade
Kurslokale: CNS-salen på Nasjonalmuseet - arkitektur . Museet gjenåpner etter rehablilitering i 2026.

Kursets formål

Målet er at du skal få verktøy til å i bruk data i Monitor eller andre plattformer. Kurset gir overblikk over byggestenene i en publikumsstrategi, slik at man kan engasjere flere eller nye besøkende. Opplegget og øvelsene er konkrete og praksisnære og bygger i høy grad på de verktøy NPU har utviklet.

Kurset bygger på følgende grunnprinsipper

  • Gjesten er i sentrum for publikumsutviklingen
  • Strategien fokuserer på få men strategisk viktige innsatser
  • Agil (fleksibel og lærende) tilnærming: rask utprøving og iverksetting av tiltak og oppfølging basert på brukernes tilbakemeldinger

Som deltaker får du et samlet bilde av:

  • HVORDAN du kan bygge en publikumsstrategi med målgrupper basert på tilgjengelig data
  • HVILKE verktøy passer til oppgaven
  • HVA det krever av organisasjonen
  • HVEM som skal involveres i arbeidet

Strategiskjema og intervjuguide

Tre uker før kurset starter mottar du ditt eget personlige digitale strategi-skjema og en intervju-guide, som du skal arbeide med før, under og etter kurset.

Dette skal du gjøre FØR kurset starter :

  • Skrive en side med kulturinstitusjonens visjon, misjon, målsettinger, og konkrete mål og målgrupper relateret til publikumsutvikling.
  • Samle et overblikk over tilgengelige data som er er relevant for publikumsudvikling - for eksempel NPU Monitor.
  • Gjennomføre 1-2 intervju med nøkkelpersoner i organisasjonen, om hva de ser som barrierer for publikumsutvikling i organisasjonen, og ta med noen utvalgte punkter til kurset.

Kursplan - agenda

Fysisk samling - Dag 1 - 09:00-16:30

Del 1:

Opplegg: Hva er en publikumsstrategi?
Drøftelse/oppgave: Hvordan passer vår overordnede strategi sammen med en publikumsstrategi? Hva skal min strategi løse?

Del 2:

Opplegg: Det starter med publikum og data – om segmenter og undersøgelser drøftelse/gruppearbeide: Databehov, målgrupper og personas

Hvem er min målgruppe og personas og hva trenger jeg å vite?
Hvilke barrierer i målgruppens bruker-reise skal vår strategi først arbeide med å forbedre?

Del 3:

Opplegg: Strategiske innsatser - Bygg med verktøy
Drøftelse/gruppearbeide: Hvordan kan jeg bruke verktøy på en måte som understøtter arbeidet med den/de valgte målgruppenes barrierer?
Hvilke spesifikke verktøy skal jeg bruke for å understøtte strategien?

Del 4:

Opplegg: Utprøving og implementering – involvering
Drøftelse: Hvordan kan jeg teste verktøyene og strategien på målgruppen(e) slik at jeg er sikker på at den strategiske innsatsen gir resultater?
Første utkast til handlingsplan: Hvem skal involveres i prosessen?

Del 5:

Test av min publikumsstrategi
Pitch av strategi, målgrupper, verktøy og implementering i plenum

Del 6:

Oppsummering av dagen i plenum: refleksjon: hva er det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem?

-------


Dag 2 (4-6 uker efter del 1) 09:00-13:00 - Digital samling.

Del 1: Deling av erfaringer med utdyping + implementering av strategien - plenum

Del 2: Opplegg: Ledelse av forandringer + refleksjon i grupper + arbeide i eget skema med mulige ledelsesmessige handlinger i organisationen.

Del 3: Opplegg om handlingsplaner + justering av strategi + implementeringsplaner - i grupper av to og to kulturorganisasjoner

Del 4: Felles test av justert strategi og implementeringsplan med input/feedback fra underviser

Del 5: Felles avrunding på dagen.