Rasmussen Nordics kursholdere er Cecilie Szkotak Nielsen og Søren Mikael Rasmussen. De har bred erfaring fra datainnsamling blant kulturbrukere i Danmark og Norge, utviklings- og strategiprosesser med kulturinstitusjoner, formatutvikling og kommunikasjon.
Kurset foregår over en dag med fysisk fremmøte og en halv dags digital oppsamling etter 4-6 uker. Max 30 deltakere per kurs - 15 organisasjoner. Vi arrangerer så mange kurs det er etterspørsel etter blant våre medlemmer.
Du lærer å sette opp en publikumsstrategi som understøtter organisasjonens visjon og misjon, og tar hensyn til de krav og forutsetninger som ofte kommer med offentlige tilskudd.
Kurset sentrerer rundt ulike brukergrupper av strategisk relevans for din organisasjon, og lærer deg å kjenne motivasjon og barrierer for deltakelse. Du lærer å ta i bruk egne data, segmenter og personas som NPU-medlemmer har tilgang til i ulike plattformer. Strategien legger til rette for alt fra program-leggning til arrangement og kommunikasjon.
Kurset lærer deg å ta i bruk publikumsnnsikt gjennom for eksempel NPU Monitor, og omsette den i praktisk publikumsarbeide.
Kurset gir både overblikk over byggestenene i en publikumsstrategi, slik at man på en mer målrettet måte kan engasjere flere eller nye besøkende. Kurset gir den enkelte deltaker.
Opplegget og øvelsene er konkrete og praksisnære og bygger i høy grad på de verktøy NPU har utviklet.
Kurset bygger på følgende grunnprinsipper
Som deltaker får du et samlet bilde av:
Tre uker før kurset starter mottar du ditt eget personlige digitale strategi-skjema og en intervju-guide, som du skal arbeide med før, under og etter kurset.
Dette skal du gjøre FØR kurset starter :
Fysisk samling - Dag 1
Del 1:
Opplegg: Hva er en publikumsstrategi?
Drøftelse/oppgave: Hvordan passer vår overordnede strategi sammen med en publikumsstrategi? Hva skal min strategi løse?
Del 2:
Opplegg: Det starter med publikum og data – om segmenter og undersøgelser drøftelse/gruppearbeide: Databehov, målgrupper og personas
Hvem er min målgruppe og personas og hva trenger jeg å vite?
Hvilke barrierer i målgruppens bruker-reise skal vår strategi først arbeide med å forbedre?
Del 3:
Opplegg: Strategiske innsatser - Bygg med verktøy
Drøftelse/gruppearbejde: Hvordan kan jeg bruke verktøy på en måte som understøtter arbeidet med den/de valgte målgruppenes barrierer?
Hvilke spesifikke verktøy skal jeg bruke for å understøtte strategien?
Del 4:
Opplegg: Utprøving og implementering – involvering
Drøftelse: Hvordan kan jeg teste verktøyene og strategien på målgruppen(e) slik at jeg er sikker på at den strategiske innsatsen gir resultater?
Første utkast til handlingsplan: Hvem skal involveres i prosessen?
Del 5:
Test av min publikumsstrategi
Pitch af strategi, målgrupper, verktøy og implementering i plenum
Del 6:
Oppsummering av dagen i plenum: refleksjon: hva er det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem?
-------
Dag 2 ( ca. 4 timer online - afholdes ca. 4-6 uger efter del 1)
Del 1: Deling av erfaringer med utdyping + implementering av strategien - plenum
Del 2: Opplegg: Ledelse av forandringer + refleksjon i grupper + arbeide i eget skema med mulige ledelsesmessige handlinger i organisationen.
Del 3: Opplegg om handlingsplaner + justering av strategi + implementeringsplaner - i grupper av to og to kulturorganisasjoner
Del 4: Felles test av justert strategi og implementeringsplan med input/feedback fra underviser
Del 5: Felles avrunding på dagen.