Bygg din publikumsstrategi på en dag

Bilde 29 10 2025 klokken 08 16
Tekst: Ingrid Elisabeth Handeland
Bilde: Rasmussen Nordic
Første kurs 27.februar er fulltegnet. Påmelding til neste kurs, som foregår 17.april på Nasjonalmuseet for Arkitektur i Oslo, åpnet mandag 1.desember.

Målgruppe: Ledere og faglige ansvarlige

Cecilie og Søren Mikael fra Rasmussen Nordic er to erfarne kulturkonsulenter som jobber med både museer, orkestre og teatre. Nå kommer de til Norge for å holde kurs for NPUs medlemmer. De arbeider til daglig med datainnsamling om kulturbruk, bistår kulturaktører med utviklings- og strategiprosesser formatutvikling og kommunikasjon. Kurset foregår over en dag med fysisk fremmøte og en halv dags digital oppsamling etter 4-6 uker og du lærer å sette opp en publikumsstrategi som hjelper deg å realisere din visjon/misjon og tar hensyn til de krav og forutsetninger som ofte kommer med offentlige tilskudd.

Pris, dato, tid og sted

Priser (samme pris alle datoer til høyre)DatoerTidspunktSted
NPU Pluss medlem: 1500,- eks mvaKurs 1: 27.02 (fysisk) / 27.03 (digital) (FULLT)09:00-16:30 /09:00-13:00Nasjonalmuseet-arkitektur, Oslo
NPU Basis medlem: 3000,- eks mvaKurs 2: 17.04 (fysisk) / 22.05 (digital) (ÅPENT)09:00-16:30 /09:00-13:00Nasjonalmuseet-arkitektur, Oslo
Ikke NPU medlem: 6000,- eks mvaKurs 3: 28.08 (fysisk) / 23.09 (digital)09:00-16:30 /09:00-13:00TBA
 Kurs 4: 23.10 (fysisk) / 20.11 (digital)09:00-16:30 /09:00-13:00TBA

 

Bygg din publikumsstrategi 17. april

Nasjonalmuseet ark fasade
Kurslokale: CNS-salen på Nasjonalmuseet - arkitektur . Museet gjenåpner etter rehablilitering i 2026.

Kursets formål

Målet er at du skal få verktøy til å i bruk data i Monitor eller andre plattformer. Kurset gir overblikk over byggestenene i en publikumsstrategi, slik at man kan engasjere flere eller nye besøkende. Opplegget og øvelsene er konkrete og praksisnære og bygger i høy grad på de verktøy NPU har utviklet.

Kurset bygger på følgende grunnprinsipper

  • Gjesten er i sentrum for publikumsutviklingen
  • Strategien fokuserer på få men strategisk viktige innsatser
  • Agil (fleksibel og lærende) tilnærming: rask utprøving og iverksetting av tiltak og oppfølging basert på brukernes tilbakemeldinger

Som deltaker får du et samlet bilde av:

  • HVORDAN du kan bygge en publikumsstrategi med målgrupper basert på tilgjengelig data
  • HVILKE verktøy passer til oppgaven
  • HVA det krever av organisasjonen
  • HVEM som skal involveres i arbeidet

Strategiskjema og intervjuguide

Tre uker før kurset starter mottar du ditt eget personlige digitale strategi-skjema og en intervju-guide, som du skal arbeide med før, under og etter kurset.

Dette skal du gjøre FØR kurset starter :

  • Skrive en side med kulturinstitusjonens visjon, misjon, målsettinger, og konkrete mål og målgrupper relateret til publikumsutvikling.
  • Samle et overblikk over tilgengelige data som er er relevant for publikumsudvikling - for eksempel NPU Monitor.
  • Gjennomføre 1-2 intervju med nøkkelpersoner i organisasjonen, om hva de ser som barrierer for publikumsutvikling i organisasjonen, og ta med noen utvalgte punkter til kurset.

Kursplan - agenda

Fysisk samling - Dag 1 - 09:00-16:30

Del 1:

Opplegg: Hva er en publikumsstrategi?
Drøftelse/oppgave: Hvordan passer vår overordnede strategi sammen med en publikumsstrategi? Hva skal min strategi løse?

Del 2:

Opplegg: Det starter med publikum og data – om segmenter og undersøgelser drøftelse/gruppearbeide: Databehov, målgrupper og personas

Hvem er min målgruppe og personas og hva trenger jeg å vite?
Hvilke barrierer i målgruppens bruker-reise skal vår strategi først arbeide med å forbedre?

Del 3:

Opplegg: Strategiske innsatser - Bygg med verktøy
Drøftelse/gruppearbeide: Hvordan kan jeg bruke verktøy på en måte som understøtter arbeidet med den/de valgte målgruppenes barrierer?
Hvilke spesifikke verktøy skal jeg bruke for å understøtte strategien?

Del 4:

Opplegg: Utprøving og implementering – involvering
Drøftelse: Hvordan kan jeg teste verktøyene og strategien på målgruppen(e) slik at jeg er sikker på at den strategiske innsatsen gir resultater?
Første utkast til handlingsplan: Hvem skal involveres i prosessen?

Del 5:

Test av min publikumsstrategi
Pitch av strategi, målgrupper, verktøy og implementering i plenum

Del 6:

Oppsummering av dagen i plenum: refleksjon: hva er det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem?

-------


Dag 2 (4-6 uker efter del 1) 09:00-13:00 - Digital samling.

Del 1: Deling av erfaringer med utdyping + implementering av strategien - plenum

Del 2: Opplegg: Ledelse av forandringer + refleksjon i grupper + arbeide i eget skema med mulige ledelsesmessige handlinger i organisationen.

Del 3: Opplegg om handlingsplaner + justering av strategi + implementeringsplaner - i grupper av to og to kulturorganisasjoner

Del 4: Felles test av justert strategi og implementeringsplan med input/feedback fra underviser

Del 5: Felles avrunding på dagen.