Earlybird-rabatt før 1. desember

Tekst: Ingrid Elisabeth Handeland
Bilde: Stian Servoss
NPU medlemskap 2026 gir deg tilgang til en vifte av unike verktøy og møteplasser. I denne artikkelen får du en detaljert oversikt over alle medlemsfordelene.

Et fellesskap som hjelper deg å bygge publikum

Norsk publikumsutvikling hjelper deg å forstå og jobbe mer målrettet med ditt eget publikum, gjennom innsikt og deling. Vi er et nettverk av aktører fra ulike bransjer og regioner som utvikler og deler kunnskapsgrunnlag, og som møtes for å lære og bli inspirert av hverandre. Vi vet at innsiktsarbeid er dyrt, og gjennom å stå flere sammen, muliggjør NPU bred kompetansebygging i et felt hvor ressursene er knappe. I sentrum for virksomheten er NPU Monitor: en skreddersydd digital portal hvor aktørene får oversikt over og innblikk i egne besøkende og kulturmarkedet i egen region eller bransje.

Det er to nivåer av medlemskap i NPU. Basis og pluss. Basis-medlemskap er det rimeligste alternativet. Det gir tilgang til NPU Monitor Befolkning og våre faste, digitale nettverksmøter. Pluss-medlemskap åpner en større verktøykasse.

NPU Monitor - innsikt i kulturmarkedet

NPU Monitor er en digital portal levert av Opinion på oppdrag fra NPU. Alle NPUs medlemmer har tilgang til portalen. Den inneholder data-serier fra omfattende landsrepresentative befolknings- og publikumsundersøkelser som viser utviklingen fra 2022 til 2025.

Befolkningsundersøkelsen: Basis-medlemmer
har tilgang til NPU Monitor Dashboard med befolkningsundersøkelser tilbake til 2022, levert av Opinion og Norstat. Les mer HER. Det er 250 organisasjoner med i befolkningsundersøkelsen. Alle disse har tilgang til representativ befolkningsundersøkelse fra eget fylke om egne brukere og ikke-brukere. Dersom hver og en av disse skulle ha gjennomført en lignende befolkningsundersøkelse på egen hånd, ville datainnsamling og rapport ha kostet fra 100.000 og oppover.

Publikumsundersøkelsen: Pluss-medlemmer har i tillegg tilgang sin egen publikumsundersøkelse levert av Opinon. Resultatene hentes i samme dashboard som befolkningsundersøkelsen. Pluss-medlemmer kan utforske andre aktørers publikumsprofiler, og sammenlikne seg med andre i samme bransje. Det er i dag 50 aktører som benytter undersøkelsen. Dette gir innsikt på bransjenivå. Hver enkelt aktør kan legge til eller trekke fra spørsmål fra grunnskjema. Egne spørsmål hentes i samme dashboard. Les mer HER.

Culture segments - krever lisens
NPU har en avtale med det britiske konsulentselskapet Morris Hargreaves McIntyre (MHM) om rabattert tilgang til Culture Segments-verktøyet, som består av to spørsmål med til sammen ti svaralternativ respondenten må svare på, og som plasserer vedkommende i ett av åtte kultursegment. Les mer HER. Vi stiller Culture-segments spørsmålene i befolkningsundersøkelsene. På den måten blir det mulig for aktørene å se hvilke kultursegmenter brukerne og ikke-brukerne befinner seg i. Dette er nyttig informasjon når man skal legge en strategi for publikumsutvikling. Pluss-medlemmer kan velge å inkludere spørsmålene i sin egen publikumsundersøkelse mot et tillegg i kontingenten. Se prisliste under.

Prisliste medlemskap for kulturaktører 2026

BASISPLUSSCulture segments-lisens
0-5 årsverk12.000,-30.000,-6.000,-
6-10 årsverk16.200,-34.200,-6.000,-
11-50 årsverk19.200,-43.200,-6.000,-
51-100 årsverk24.000,-54.000,-6.000,-
100 -200 årsverk30.000,-60.000,-6.000,-
200+ årsverk33.000,-70.200,-6.000,-

NPU Pluss MarketHype

I 2024 inngikk NPU et samarbeide med den svenske aktøren MarketHype, som har utviklet et salgsverktøy basert på kundeinnsikt og et dashboard som gjør det enkelt å segmentere, målrette og automatisere salgsarbeidet. Avtalen åpner opp for en helt ny verktøykasse for våre pluss-medlemmer uten tillegg i kontingenten.

  1. Gratis-tilgang til MarketHype sitt dashboard for analyse av egne billettkjøpere.
  2. Gratis tilgang til NPU CID (Customer Insight Dashboard) levert av Market-Hype for NPU med kunde-statistikk på bransjenivå. Les mer HER.
  3. Gratis tilgang til Nordisk CID. Vi jobber med å bygge en felles plattform for alle som benytter MarketHype-verktøyet i Norden. Les mer HER.
  4. Mulighet for å tagge kundene i henhold til Culture segments - krever at det betales lisens på kroner 6000,- per år til MHM.
  5. Rabattert tilgang til MarketHype sitt salgsverktøy. Rabatten stiger med antall NPU medlemmer som tar i bruk verktøyet og er pt. på 15%


Digitale nettverksmøter

Alle medlemmer har fri tilgang til våre jevnlige digitale lavterskel møteplasser for informasjonsutveksling og deling av beste praksis. Møtene krever påmelding via Teams og er forbeholdt medlemmer.

  • 4 x 2 timer webinar med fokus på datainnsamling, analyse og bruk av ulike verktøy
  • 4 x 2 timer webinar med fokus på bruk av Culture Segments som verktøy for publikumsutvikling

Nytt kurs: Bygg din publikumsstrategi på en dag!

Fra 2026 tilbyr vi kurs som hjelper aktørene å ta i bruk innsikten som ligger i NPU Monitor og MarketHype-plattformen. Erfarne kursholdere med solid bransjeforståelse holder kursene. Første kurs holdes 27. februar og heter "Bygg din publikumsstrategi på en dag". Les mer og meld deg på her HER.

Nordisk nettverk

I august gjennomførte vi en medlemsundersøkelse som viste stor interesse for Nordiske møteplasser og en interesse for å la NPU-konferansen alternere med en nordisk konferanse. Vi samarbeider med MarketHype om å utvikle et nordisk nettverk for aktører med kunde-data i MarketHype-plattformen. Vi ønsker å revitalisere den nordiske Arts & Audiences konferansen mot slutten av 2026. Les mer HER.

Europeisk nettverk

NPU har et stort internasjonalt nettverk. Som NPU medlem får du tilgang til Europeiske møteplasser og verktøy utviklet av samarbeidspartnere i Europa. Vi er blant annet medlem av European Audience Data Alliance. Les mer HER.