Norsk publikumsutvikling hjelper deg å forstå og jobbe mer målrettet med ditt eget publikum, gjennom innsikt og deling. Vi er et nettverk av aktører fra ulike bransjer og regioner som utvikler og deler kunnskapsgrunnlag, og som møtes for å lære og bli inspirert av hverandre. Vi vet at innsiktsarbeid er dyrt, og gjennom å stå flere sammen, muliggjør NPU bred kompetansebygging i et felt hvor ressursene er knappe. I sentrum for virksomheten er NPU Monitor: en skreddersydd digital portal hvor aktørene får oversikt over og innblikk i egne besøkende og kulturmarkedet i egen region eller bransje.
Det er to nivåer av medlemskap i NPU. Basis og pluss. Basis-medlemskap er det rimeligste alternativet. Det gir tilgang til NPU Monitor Befolkning og våre faste, digitale nettverksmøter. Pluss-medlemskap åpner en større verktøykasse.
NPU Monitor er en digital portal levert av Opinion på oppdrag fra NPU. Alle NPUs medlemmer har tilgang til portalen. Den inneholder data-serier fra omfattende landsrepresentative befolknings- og publikumsundersøkelser som viser utviklingen fra 2022 til 2025.
Befolkningsundersøkelsen: Basis-medlemmer har tilgang til NPU Monitor Dashboard med befolkningsundersøkelser tilbake til 2022, levert av Opinion og Norstat. Les mer HER. Det er 250 organisasjoner med i befolkningsundersøkelsen. Alle disse har tilgang til representativ befolkningsundersøkelse fra eget fylke om egne brukere og ikke-brukere. Dersom hver og en av disse skulle ha gjennomført en lignende befolkningsundersøkelse på egen hånd, ville datainnsamling og rapport ha kostet fra 100.000 og oppover.
Publikumsundersøkelsen: Pluss-medlemmer har i tillegg tilgang sin egen publikumsundersøkelse levert av Opinon. Resultatene hentes i samme dashboard som befolkningsundersøkelsen. Pluss-medlemmer kan utforske andre aktørers publikumsprofiler, og sammenlikne seg med andre i samme bransje. Det er i dag 50 aktører som benytter undersøkelsen. Dette gir innsikt på bransjenivå. Hver enkelt aktør kan legge til eller trekke fra spørsmål fra grunnskjema. Egne spørsmål hentes i samme dashboard. Les mer HER.
Culture segments - krever lisens
NPU har en avtale med det britiske konsulentselskapet Morris Hargreaves McIntyre (MHM) om rabattert tilgang til Culture Segments-verktøyet, som består av to spørsmål med til sammen ti svaralternativ respondenten må svare på, og som plasserer vedkommende i ett av åtte kultursegment. Les mer HER. Vi stiller Culture-segments spørsmålene i befolkningsundersøkelsene. På den måten blir det mulig for aktørene å se hvilke kultursegmenter brukerne og ikke-brukerne befinner seg i. Dette er nyttig informasjon når man skal legge en strategi for publikumsutvikling. Pluss-medlemmer kan velge å inkludere spørsmålene i sin egen publikumsundersøkelse mot et tillegg i kontingenten. Se prisliste under.
| BASIS | PLUSS | Culture segments-lisens | |
| 0-5 årsverk | 12.000,- | 30.000,- | 6.000,- |
| 6-10 årsverk | 16.200,- | 34.200,- | 6.000,- |
| 11-50 årsverk | 19.200,- | 43.200,- | 6.000,- |
| 51-100 årsverk | 24.000,- | 54.000,- | 6.000,- |
| 100 -200 årsverk | 30.000,- | 60.000,- | 6.000,- |
| 200+ årsverk | 33.000,- | 70.200,- | 6.000,- |
I 2024 inngikk NPU et samarbeide med den svenske aktøren MarketHype, som har utviklet et salgsverktøy basert på kundeinnsikt og et dashboard som gjør det enkelt å segmentere, målrette og automatisere salgsarbeidet. Avtalen åpner opp for en helt ny verktøykasse for våre pluss-medlemmer uten tillegg i kontingenten.
Alle medlemmer har fri tilgang til våre jevnlige digitale lavterskel møteplasser for informasjonsutveksling og deling av beste praksis. Møtene krever påmelding via Teams og er forbeholdt medlemmer.
Fra 2026 tilbyr vi kurs som hjelper aktørene å ta i bruk innsikten som ligger i NPU Monitor og MarketHype-plattformen. Erfarne kursholdere med solid bransjeforståelse holder kursene. Første kurs holdes 27. februar og heter "Bygg din publikumsstrategi på en dag". Les mer og meld deg på her HER.
I august gjennomførte vi en medlemsundersøkelse som viste stor interesse for Nordiske møteplasser og en interesse for å la NPU-konferansen alternere med en nordisk konferanse. Vi samarbeider med MarketHype om å utvikle et nordisk nettverk for aktører med kunde-data i MarketHype-plattformen. Vi ønsker å revitalisere den nordiske Arts & Audiences konferansen mot slutten av 2026. Les mer HER.
NPU har et stort internasjonalt nettverk. Som NPU medlem får du tilgang til Europeiske møteplasser og verktøy utviklet av samarbeidspartnere i Europa. Vi er blant annet medlem av European Audience Data Alliance. Les mer HER.