NPU Befolkning er gjennomført i samarbeid med Opinion AS, i et landsrepresentativt utvalg av befolkningen på 10 000 personer over 15 år (n=10 079). Selve datainnsamlingen er gjennomført i april-mai 2025. Dataene er vektet på kjønn, alder, geografi og utdanning i henhold til nasjonal befolkningsstatistikk. Feilmarginer ved n=10 079 respondenter er fra ± 0,4 til ± 1 prosentpoeng.
Medlemmer av NPU har tilgang til et dashboard som gjør det mulig å dykke ned i svarene på gruppenivå. Nederst i denne saken kan du laste ned en kort rapport som viser hva befolkningen har svart på interesse, bruk og drivere for deltakelse i snitt. Tilgang til NPU Monitor dashboard krever medlemskap. Ta kontakt på post (alfakrøll) norskpublikumsutvikling.no dersom du ønsker tilgang.
Vi måler framgang i interesse for film/kino, konserter, museum, teater, opera og ballett fra 2022 til 2025, og tilbakegang i interesse for revy/show/standup, musikal, festival, bibliotek og litteratur.
• Interessen for museum har økt med 7% fra 42% i 2022 til 49% i 2025.
• Interessen for foredrag og debatter har økt med 6% fra 32% i 2022 til 38% i 2025.
• Interessen for konserter har økt med 5% fra 62% i 2022 til 67% i 2025.
• Interesse for teater har økt med 4% fra 37% i 2022 til 41% i 2025.
Den største endringen måler vi for litteratur (lese/lytte til lydbøker). Andelen som sier seg ganske eller svært interessert i litteratur ha gått tilbake med 8% fra 58% i 2022 til 50% i 2025.
Vi måler framgang i andelen som benytter kulturtilbud minst en gang i året på alle områder bortsett fra litteratur fra 2022 til 2025.
• Foredrag/debatter: økt med 6% fra 32% i 2022 til 38% i 2025.
•Kulturarv: økt med 6% fra 40% i 2022 til 46% i 2025.
•Museum og bibliotek: økt med 5% fra 52% i 2022 til 57% i 2025.
•Teater: økt med 5% fra 36% i 2022 til 41% i 2025.
• Litteratur: Det har vært en nedgang i andelen som bruker litteraturtilbud (lese bok/høre på lydbok) minst en gang årlig på 4% fra 62% i 2022 til 58% i 2025.
Vi har latt befolkningen velge blant noen velkjente drivere for kulturdeltakelse. I 2022 var programmet viktigst for mer enn 8 av 10. At billettprisene måtte bli lavere var viktigst for 3 av 10. I 2025 er det i snitt 7 av 10 som mener at programmet er viktigst, og 4 av 10 som mener at billettprisen må bli lavere.
Det er sammenheng mellom interesse og pris-sensitivitet. De som har svært lyst til å gå på teater har lyst til å gå ofte, og da representerer pris en betydelig barriere for økt bruk.
Kvinner er mer kulturinteresserte og derfor også mer pris-sensitive i snitt.
Folk i Oslo har et større kulturtilbud å velge mellom og er i snitt mer kulturinteresserte enn befolkningen i mer rurale strøk.
Undersøkelsen viser at de aller mest pris-sensitive er enslige mødre i Oslo. Pris er en barriere for 66 % av disse. Hvis vi legger på filter for flerkulturell bakgrunn øker antallet til 71%.