Hva skjer i NPU Monitor?

24.04.2023
Bilde: Dominik Gehl/Scop.io
Følg utviklingen i NPU Monitor. Hvem deltar med egne undersøkelser og hva sier svarene om hvem som besøker ulike deler av kulturlivet?
Bottom view of circular building scopio 144cd8ec 64c8 4824 a56c 7a90b2d8d6dd kopi min

Publisert juni-23:

Nye muligheter i Publikumsundersøkelsen

På oppfordring fra medlemmer og brukere av Monitor har vi oppdatert publikumsundersøkelsen og kontrollpanelet ("Dashboardet"). I samråd med Norstat har NPU gjennomført faglige og tekniske vurderinger før endringene ble implementert. Endringene er listet nedenfor for Q2, og understreket i kursiv for Q8, Q12, og Q29:

Q2 - nye alternativer i nedtrekks meny:

  • Arrangement for skoleelever eller DKS
  • Geologiske utstillinger
  • Zoologiske utstillinger
  • Klimautstillinger
  • Botanisk hage
  • Kino
  • Besøkt butikken
  • Arrangement med elever og/eller lokale organisasjoner
  • Bokprat/lesesirkel/høytlesning
  • Kurs/opplæring
  • Forfatterbesøk
  • Språkkafé

Q8 - I Norge har vi et urfolk og fem nasjonale minoriteter. Tilhører du en eller flere av disse? (Samer, kvener/norskfinner, jøder, skogfinner, romer og romanifolk/tatere)

Q12 Har du et abonnement/sesongkort/fordelskort/medlemskort/lånekort hos oss?

Q29 Hvem kjøpte billetten din?

  1. Jeg kjøpte billetten selv
  2. Den jeg gikk sammen med kjøpte billetten for meg
  3. Jeg fikk en gratisbillett gjennom sponsor/medlem/arbeidsgiver
  4. Jeg fikk billetten i gave
  5. Arrangementet var gratis

Ny utvikling publisert juni-23 i Kontrollpanelet : nye filtre og nye muligheter for kryss-segmentering!

Utforsk mulighetene blant disse nye filtrene i Monitor-kontrollpanelet ("Dashboardet").

I analysen av svarene fra ditt besøkende publikum:

  • Frekvens. Eksempel: kryss-filtrer på førstegangs-besøkende, med mer.

  • Arrangement-typer. Eksempel: hvordan skiller besøkende til "Gratisarrangement" seg ut fra betalende besøkende?
    • For å gjøre en utvidet meny av arrangementsvalg mer brukervennlig: Når du undersøker responsen fra besøkende på egne arrangement, får du i kontrollpanelet kun se de arrangementstyper du har valgt å ta med i din publikumsundersøkelse.

  • NPS (anbefalings-score fra besøkende): sjekk hvilke arrangement som får gode anbefalinger, og hvilke som har størst forbedringspotensialer i NPS. (PS: husk at vi velger å vise de tre faktorene som utgjør NPS, for større innsikt i grunnlaget til NPS. Den tradisjonelle NPS score er enkel å beregne: NPS = Promoters - Detractors)

  • "Turister". Filter for å skille ut besøkende som ikke bor i Norge. Eksempel: hva er andelen "Turister" blant dine besøkende?

I utvikling / programmering:

  • NPU utvikler sammen med MHM og Norstat en løsning for løpende automatisk segmentering i Culture Segments for respons i kontrollpanelet. Med tilhørende muligheter for kryss filtrering (for de som velger å stille spørsmål om Culture Segments). NPU er stolte av at dette er den første eksterne integrasjonen med algoritmen til MHM i Europa.

I analysen av svarene i befolkningsundersøkelsen:

  • Nye muligheter for kryss-filtrering av kulturinteresse
  • Nye muligheter for kryss-filtrering av kulturbruk blant befolkningen.

KUDOS Projektet

I 2023 starter et helt nytt byggetrinn i NPU Monitor. I KUDOS-prosjektet skal vi utvikle en metodikk for analyse av kjøpsmønstre på tvers av ulike billettsystemer som benyttes av aktører over hele landet. Et av målene er å avdekke bruk og kryssbruk mellom kulturinstitusjoner basert på faktiske kundetransaksjoner. Resultatene kan leses i kontrollpanelet til NPU Monitor. Dette blir den største integrasjonen som er gjort mellom ulike billettsystemer i kultursektoren i Norge. Les saken her.

Nettverksmøter

Vi lanserer nettverksmøter for alle NPU Pluss-medlemmer i 2023!

Nettverksmøte 1: tirsdag 14. februar 2023

Nettverksmøte 2: onsdag 03. mai 2023

Fysisk møte på konferansen i Bergen: onsdag-torsdag 13.-14. september 2023

Nettverksmøte 3: torsdag 26. oktober 2023

Nettverksmøte 4: onsdag 06. desember 2023

Dashboard har åpnet!

Kontrollpanelet (dashboard) i NPU Monitor åpnet den 30. november 2022! Samme dag fikk du tilsendt informasjon om hvordan du logger seg på. Fra da av har du ubegrenset tilgang til selve NPU Monitor-verktøyet; et digitalt kontrollpanel hvor du blant annet kan:

  • se resultatene fra egen publikumsundersøkelse
  • sammenligne svarene fra egen publikumsundersøkelse med alle andre som er i gang med egne publikumsundersøkelser
  • utforske resultatene av den nasjonale befolkningsundersøkelsen på kulturinteresse- og bruk, i 16 regioner i Norge.
  • sammenligne svarene i egen publikumsundersøkelse med svar fra befolkningsundersøkelsen.
  • ta ut grafisk illustrerte rapporter til presentasjoner med et klikk.

Innføring i NPU Monitor

I desember 2022 holdt vi en innføring i NPU Monitor for alle publikumsdestinasjonene.

For at flest mulig skulle ha muligheten til å delta, satte vi opp følgende tidspunkter:

  • Tirsdag, 06. desember kl. 14.15-15.00
  • Onsdag, 07. desember kl. 14.15-15.00
  • Torsdag, 08. desember kl. 10.15-11.00

Innføringen foregikk digitalt på Zoom og varigheten var 45 minutter. Innføringen ble tatt opp som video, og er en tilgjengelig ressurs her.

Milepæler i utviklingen av verktøyet

Dato
Beskrivelse
01.12.2023
Rapport fra KUDOS-prosjektet
01.01.2023
Byggetrinn 2 (KUDOS) starter
30.11.2022
Innlogging til dashboard sendes ut til alle deltakere
01.11.2022
Brukertesting av dashboard ferdig
03.10.2022
Rapport fra bygging av dashboard
26.09.2022
NPU Konferansen 2022
01.09.2022
Tilskudd til Byggetrinn 2
15.08.2022
Innsjekk første pulje publikumsundersøkelser
11.06.2022
De to første publikumsundersøkelsene i felt
01.06.2022
Norstat starter bygging av NPU Monitor Dashboard
01.06.2022
Befolkningsundersøkelse i felt
08.03.2022
Fokusgrupper 8. og 29. mars
20.10.2021
Skjemautvikling starter
30.08.2021
NPU Monitor 22 - prosjektstart
15.02.2021
Vi åpner for tegning av pluss-medlemskap
21.01.2021
PUBDATA Pilot