Hva skjer i NPU Monitor?

24.04.2023
Bilde: Dominik Gehl/Scop.io
Følg utviklingen i NPU Monitor. Her kan du lese om NPU Monitor sine milepæler og hva som skjer i 2023!
Bottom view of circular building scopio 144cd8ec 64c8 4824 a56c 7a90b2d8d6dd kopi min

Publisert juni-23:

Iverksatt i juni-23: Nye muligheter i Publikumsundersøkelsen

På oppfordring fra medlemmer og brukere av Monitor har vi oppdatert publikumsundersøkelsen og kontrollpanelet ("Dashboardet"). I samråd med Norstat har NPU gjennomført faglige og tekniske vurderinger før endringene ble implementert. Endringene er listet nedenfor for Q2, og understreket i kursiv for Q8, Q12, og Q29:

Q2 - nye alternativer i nedtrekks meny:

  • Arrangement for skoleelever eller DKS
  • Geologiske utstillinger
  • Zoologiske utstillinger
  • Klimautstillinger
  • Botanisk hage
  • Kino
  • Besøkt butikken
  • Arrangement med elever og/eller lokale organisasjoner
  • Bokprat/lesesirkel/høytlesning
  • Kurs/opplæring
  • Forfatterbesøk
  • Språkkafé

Q8 - I Norge har vi et urfolk og fem nasjonale minoriteter. Tilhører du en eller flere av disse? (Samer, kvener/norskfinner, jøder, skogfinner, romer og romanifolk/tatere)

Q12 Har du et abonnement/sesongkort/fordelskort/medlemskort/lånekort hos oss?

Q29 Hvem kjøpte billetten din?

  1. Jeg kjøpte billetten selv
  2. Den jeg gikk sammen med kjøpte billetten for meg
  3. Jeg fikk en gratisbillett gjennom sponsor/medlem/arbeidsgiver
  4. Jeg fikk billetten i gave
  5. Arrangementet var gratis
Ryan wilson Ydp Dzt An W9w unsplash

Ny utvikling publisert juni-23 i Kontrollpanelet : nye filtre og nye muligheter for kryss-segmentering!

Utforsk mulighetene blant disse nye filtrene i Monitor-kontrollpanelet ("Dashboardet").

I analysen av svarene fra ditt besøkende publikum:

  • Frekvens. Eksempel: kryss-filtrer på førstegangs-besøkende, med mer.

  • Arrangement-typer. Eksempel: hvordan skiller besøkende til "Gratisarrangement" seg ut fra betalende besøkende?
    • For å gjøre en utvidet meny av arrangementsvalg mer brukervennlig: Når du undersøker responsen fra besøkende på egne arrangement, får du i kontrollpanelet kun se de arrangementstyper du har valgt å ta med i din publikumsundersøkelse.

  • NPS (anbefalings-score fra besøkende): sjekk hvilke arrangement som får gode anbefalinger, og hvilke som har størst forbedringspotensialer i NPS. (PS: husk at vi velger å vise de tre faktorene som utgjør NPS, for større innsikt i grunnlaget til NPS. Den tradisjonelle NPS score er enkel å beregne: NPS = Promoters - Detractors)

  • "Turister". Filter for å skille ut besøkende som ikke bor i Norge. Eksempel: hva er andelen "Turister" blant dine besøkende?

I utvikling / programmering:

  • NPU utvikler sammen med MHM og Norstat en løsning for løpende automatisk segmentering i Culture Segments for respons i kontrollpanelet. Med tilhørende muligheter for kryss filtrering (for de som velger å stille spørsmål om Culture Segments). NPU er stolte av at dette er den første eksterne integrasjonen med algoritmen til MHM i Europa.

I analysen av svarene i befolkningsundersøkelsen:

  • Nye muligheter for kryss-filtrering av kulturinteresse
  • Nye muligheter for kryss-filtrering av kulturbruk blant befolkningen.

KUDOS Projektet

I 2023 starter et helt nytt byggetrinn i NPU Monitor. I KUDOS-prosjektet skal vi utvikle en metodikk for analyse av kjøpsmønstre på tvers av ulike billettsystemer som benyttes av aktører over hele landet. Et av målene er å avdekke bruk og kryssbruk mellom kulturinstitusjoner basert på faktiske kundetransaksjoner. Resultatene kan leses i kontrollpanelet til NPU Monitor. Dette blir den største integrasjonen som er gjort mellom ulike billettsystemer i kultursektoren i Norge. Les saken her.

Nettverksmøter

Vi lanserer nettverksmøter for alle NPU Pluss-medlemmer i 2023!

Nettverksmøte 1: tirsdag 14. februar 2023

Nettverksmøte 2: onsdag 03. mai 2023

Fysisk møte på konferansen i Bergen: onsdag-torsdag 13.-14. september 2023

Nettverksmøte 3: torsdag 26. oktober 2023

Nettverksmøte 4: onsdag 06. desember 2023

Dashboard har åpnet!

Kontrollpanelet (dashboard) i NPU Monitor åpnet den 30. november 2022! Samme dag fikk du tilsendt informasjon om hvordan du logger seg på. Fra da av har du ubegrenset tilgang til selve NPU Monitor-verktøyet; et digitalt kontrollpanel hvor du blant annet kan:

  • se resultatene fra egen publikumsundersøkelse
  • sammenligne svarene fra egen publikumsundersøkelse med alle andre som er i gang med egne publikumsundersøkelser
  • utforske resultatene av den nasjonale befolkningsundersøkelsen på kulturinteresse- og bruk, i 16 regioner i Norge.
  • sammenligne svarene i egen publikumsundersøkelse med svar fra befolkningsundersøkelsen.
  • ta ut grafisk illustrerte rapporter til presentasjoner med et klikk.

Innføring i NPU Monitor

I desember 2022 holdt vi en innføring i NPU Monitor for alle publikumsdestinasjonene.

For at flest mulig skulle ha muligheten til å delta, satte vi opp følgende tidspunkter:

  • Tirsdag, 06. desember kl. 14.15-15.00
  • Onsdag, 07. desember kl. 14.15-15.00
  • Torsdag, 08. desember kl. 10.15-11.00

Innføringen foregikk digitalt på Zoom og varigheten var 45 minutter. Innføringen ble tatt opp som video, og er en tilgjengelig ressurs her.

Milepæler i utviklingen av verktøyet

Dato
Beskrivelse
01.12.2023
Rapport fra KUDOS-prosjektet
01.01.2023
Byggetrinn 2 (KUDOS) starter
30.11.2022
Innlogging til dashboard sendes ut til alle deltakere
01.11.2022
Brukertesting av dashboard ferdig
03.10.2022
Rapport fra bygging av dashboard
26.09.2022
NPU Konferansen 2022
01.09.2022
Tilskudd til Byggetrinn 2
15.08.2022
Innsjekk første pulje publikumsundersøkelser
11.06.2022
De to første publikumsundersøkelsene i felt
01.06.2022
Norstat starter bygging av NPU Monitor Dashboard
01.06.2022
Befolkningsundersøkelse i felt
08.03.2022
Fokusgrupper 8. og 29. mars
20.10.2021
Skjemautvikling starter
30.08.2021
NPU Monitor 22 - prosjektstart
15.02.2021
Vi åpner for tegning av pluss-medlemskap
21.01.2021
PUBDATA Pilot