Dato | Tittel | Forfatter | |
---|---|---|---|
08.12.2022 |
Norstat
|
|
|
08.12.2022 |
NPU/Norstat
|
|
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
03.04.2023 |
Er befolkning i alle fylker og regioner segmentert i Culture Segments i befolkningsundersøkelsen?
|
Ja, i NPU Monitor - Dashboard ser du hvordan befolkningnen i et eller flere fylker/regioner/hele landet fordeler seg i Culture Segments. Og kan sammenligne dette med eget publikum, så fremt du har valgt å stille Culture Segments spørsmålene. |
↓
|
15.08.2023 |
Blir de som responderer på min egen publikumsundersøkelse også segmentert i Culture Segments?
|
Ja, så fremt du har valgt å ta med spørsmål nr 18 og nr 24 i din egen spørreundersøkelse til ditt publikum, vil ditt publikum automatisk bli segmentert i Culture Segments. Denne segmenteringen vil være synlig for deg i NPU-Dashboard. |
↓
|
13.10.2023 |
Hvordan foregår segmentering av mitt publikum i Culture Segments
|
Alle nye svar du får inn spørsmål 18 og 24 i din publikumsundersøkelse, blir en gang i døgnet overført som data til MHM i England for segmentering i Culture Segments. Her blir svarene kontrollert i forhold til MHMs krav til segmentering, og deretter blir hver publikummer tagget med riktig Culture Segment i henhold til MHMs algoritme. Deretter blir dataene for ditt segmenterte publikum overført til - og synlig for deg i NPU-Dashboard. Du ser inndelingen av ditt publikum i segmenter. Og kan bruke dette til å sammenligne med bl.a. befolkningen, for å se potensiale for utvikling av ditt publikum: nye publikummer, øke frekvens etc. |
↓
|
Ja, i NPU Monitor - Dashboard ser du hvordan befolkningnen i et eller flere fylker/regioner/hele landet fordeler seg i Culture Segments. Og kan sammenligne dette med eget publikum, så fremt du har valgt å stille Culture Segments spørsmålene.
Ja, så fremt du har valgt å ta med spørsmål nr 18 og nr 24 i din egen spørreundersøkelse til ditt publikum, vil ditt publikum automatisk bli segmentert i Culture Segments. Denne segmenteringen vil være synlig for deg i NPU-Dashboard.
Alle nye svar du får inn spørsmål 18 og 24 i din publikumsundersøkelse, blir en gang i døgnet overført som data til MHM i England for segmentering i Culture Segments. Her blir svarene kontrollert i forhold til MHMs krav til segmentering, og deretter blir hver publikummer tagget med riktig Culture Segment i henhold til MHMs algoritme. Deretter blir dataene for ditt segmenterte publikum overført til - og synlig for deg i NPU-Dashboard. Du ser inndelingen av ditt publikum i segmenter. Og kan bruke dette til å sammenligne med bl.a. befolkningen, for å se potensiale for utvikling av ditt publikum: nye publikummer, øke frekvens etc.
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
13.10.2023 |
Hvordan får jeg brukernavn og passord til kontrollpanelet i NPU Monitor?
|
Som pluss-medlem skal du ha mottatt en e-post fra support@displayr.com. Denne e-posten gir deg tilgang til å opprette passord for din bruker (e-postadresse) i NPU Monitor. |
↓
|
03.01.2023 |
Kan jeg gi andre tilgang til kontrollpanelet i NPU Monitor?
|
Nei, du kan ikke gi tilgang til NPU Monitor til personer utenfor din organisasjon. Innenfor din organisasjon står du fritt til å dele din pålogging med kolleger som også er ansatt i din organisasjon. Er du i tvil, se databehandleravtalen evt. kontakt NPU. |
↓
|
13.10.2023 |
Kan fylke, kommune eller statlige organer se publikumsdata i kontrollpanelet?
|
Nei, ikke til data fra publikumsundersøkelsen per bruker. Publikumsdata i kontrollpanelet er foreholdt kunst- og kulturinstitusjoner som har et publikum. I henhold til databehandleravtalen, kan NPU vise frem aggregerte tall fra publikumsundersøkelsen, som ikke kan brukes til å identifisere enkelt aktører som deltar i NPU Monitor. Befolkningsundersøkelsen er tilgjengelig for de fylker og kommuner som har tegnet pluss-medlemskap / abonnement / eller gitt årlig bevilgning til NPU. |
↓
|
01.12.2022 |
Hvorfor opplever jeg endringer i dashboardet?
|
Livestesting foregår kontinuerlig. Dersom du opplever at det skjer endringer i dahsboardet, eller at det dukke opp nye funksjonaliteter som ikke virker, er det fordi at vi tester. |
↓
|
Som pluss-medlem skal du ha mottatt en e-post fra support@displayr.com. Denne e-posten gir deg tilgang til å opprette passord for din bruker (e-postadresse) i NPU Monitor.
Nei, du kan ikke gi tilgang til NPU Monitor til personer utenfor din organisasjon. Innenfor din organisasjon står du fritt til å dele din pålogging med kolleger som også er ansatt i din organisasjon. Er du i tvil, se databehandleravtalen evt. kontakt NPU.
Nei, ikke til data fra publikumsundersøkelsen per bruker. Publikumsdata i kontrollpanelet er foreholdt kunst- og kulturinstitusjoner som har et publikum. I henhold til databehandleravtalen, kan NPU vise frem aggregerte tall fra publikumsundersøkelsen, som ikke kan brukes til å identifisere enkelt aktører som deltar i NPU Monitor.
Befolkningsundersøkelsen er tilgjengelig for de fylker og kommuner som har tegnet pluss-medlemskap / abonnement / eller gitt årlig bevilgning til NPU.
Livestesting foregår kontinuerlig. Dersom du opplever at det skjer endringer i dahsboardet, eller at det dukke opp nye funksjonaliteter som ikke virker, er det fordi at vi tester.
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
01.12.2022 |
Hvor mange har deltatt i befolkningsundersøkelsen?
|
Det totale antallet er over 15.700 respondenter på landsbasis. |
↓
|
13.10.2023 |
Er befolkningsundersøkelsen representativ på nasjonalt- og fylkesnivå?
|
Ja. Med over 15.700 respondenter og cirka 1000 respondenter per fylke er undersøkelsen godt representativ per fylke eller region, for variablene bosted, kjønn og alder. Befolkningsundersøkelsen er utført og kvalitetssikret av Norstat. |
↓
|
13.10.2023 |
Hva er forskjellen på befolknings- og publikumsundersøkelsen?
|
Befolkningsundersøkelsen går til et representativt utvalgt i befolkningen i alle fylkene i Norge. Publikumsundersøkelsen foretas ovenfor publikum som besøker aktørens publikumsdestinasjon (her: kunst-, kultur-institusjon som viser innhold for publikum, eller selve publikumsdestinasjonen som tilbyr turnerende virksomhet en publikumsdestinasjon). Det er aktøren selv som bestemmer når og hvordan publikumsundersøkelsen gjøres. |
↓
|
02.12.2022 |
Er noen av spørsmålene i befolkningsundersøkelsen lik spørsmålene i publikumsundersøkelsen?
|
Ja - hvor det er mulig er spørsmålene like. Formålet er å sammenlikne, og måle under- og overrepresentasjon mellom ditt publikum og befolkningen i fylket. På denne måten kan du også se muligheter for vekst i enkelte publikumsgrupper, og muligheter til ytterligere fokus på å nå grupper av publikum som er nedfelt i din organisasjons formål med tilhørende strategi. |
↓
|
Det totale antallet er over 15.700 respondenter på landsbasis.
Ja. Med over 15.700 respondenter og cirka 1000 respondenter per fylke er undersøkelsen godt representativ per fylke eller region, for variablene bosted, kjønn og alder. Befolkningsundersøkelsen er utført og kvalitetssikret av Norstat.
Befolkningsundersøkelsen går til et representativt utvalgt i befolkningen i alle fylkene i Norge.
Publikumsundersøkelsen foretas ovenfor publikum som besøker aktørens publikumsdestinasjon (her: kunst-, kultur-institusjon som viser innhold for publikum, eller selve publikumsdestinasjonen som tilbyr turnerende virksomhet en publikumsdestinasjon). Det er aktøren selv som bestemmer når og hvordan publikumsundersøkelsen gjøres.
Ja - hvor det er mulig er spørsmålene like. Formålet er å sammenlikne, og måle under- og overrepresentasjon mellom ditt publikum og befolkningen i fylket. På denne måten kan du også se muligheter for vekst i enkelte publikumsgrupper, og muligheter til ytterligere fokus på å nå grupper av publikum som er nedfelt i din organisasjons formål med tilhørende strategi.
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
13.10.2023 |
Hvilke responskanaler bør vi benytte?
|
Institusjonen står fritt til å velge en eller flere av følgende responskanaler for å be sitt publikum om å delta i undersøkelsen: a) Intervjue publikum på vei ut av arrangementet (eksempelvis via bærbar iPad). b) Oppsøke publikum på vei ut av arrangementet, og be om å få sende en link til undersøkelsen via SMS til vedkommende publikummers mobiltelefon. c) Oppsøke publikum på vei ut av arrangementet, og be om at publikummer tar i mot en trykket QR-kode og scanner denne når det passer, for å svare på publikumsundersøkelsen. (alle aktører får en unik QR-kode av NPU sammen med ferdig publikumsundersøkelse). d)Trykke QR-koden på en eller flere av følgende kommunikasjonskanaler til besøkende publikum i aktørens publikumsområde: programmet til besøkende / plakater i publikums-området med QR-kode (alt fra foyaee til toalett)/ på t-skjorter som publikumsverter bruker, på buttons til publikums-undersøkelsen som publikumsverter bruker / . e) Oppsøke publikum på vei ut av arrangementet, og be om å få maile en link til undersøkelsen til vedkommende publikummers e-post adresse.
g) Poste en link på sosiale medier. h) Gjøre publikumsundersøkelsen anonymt som telefonintervju. Hvis du er usikker på hvilken responskanal som er best egnet for ditt publikum ber vi deg ta kontakt med administrasjonen i NPU for rådgiving: post@norskpublikumsutvikling.no |
↓
|
03.01.2023 |
Hvor ofte må vi sende ut publikumsundersøkelsen?
|
Det er ingen krav til å sende ut publikumsundersøkelse. Det er opp til institusjonen selv å velge når og hvor ofte de sender ut publikumsundersøkelsen. Hvis du har kulturarrangement hele året vil det være fornuftig å foreta publikumsundersøkelsen i forskjellige sesonger. |
↓
|
13.10.2023 |
Hvordan få flere til å svare på undersøkelsen?
|
I fokusgrupper som testet undersøkelsen på forhånd, fremkom det at premiering/belønning var viktig som takk for deltakelse i undersøkelsen. For å øke responsraten anbefaler vi å velge Q44 som en del av publikumsundersøkelsen. Vi anbefaler også at belønningen (gavekort, årskort, etc) nevnes som en mulighet i kommunikasjonskanalene før det lenkes til undersøkelsen. I tillegg er budskapet viktig som møter respondenten ved første kontakt. Vi ser at mange nå har suksess med å bruke: "Hvem er du?" som overskrift i skriflig kommunikasjon som ber besøkende publikum svare på publikumsundersøkelsen. |
↓
|
Institusjonen står fritt til å velge en eller flere av følgende responskanaler for å be sitt publikum om å delta i undersøkelsen:
a) Intervjue publikum på vei ut av arrangementet (eksempelvis via bærbar iPad).
b) Oppsøke publikum på vei ut av arrangementet, og be om å få sende en link til undersøkelsen via SMS til vedkommende publikummers mobiltelefon.
c) Oppsøke publikum på vei ut av arrangementet, og be om at publikummer tar i mot en trykket QR-kode og scanner denne når det passer, for å svare på publikumsundersøkelsen. (alle aktører får en unik QR-kode av NPU sammen med ferdig publikumsundersøkelse).
d)Trykke QR-koden på en eller flere av følgende kommunikasjonskanaler til besøkende publikum i aktørens publikumsområde: programmet til besøkende / plakater i publikums-området med QR-kode (alt fra foyaee til toalett)/ på t-skjorter som publikumsverter bruker, på buttons til publikums-undersøkelsen som publikumsverter bruker / .
e) Oppsøke publikum på vei ut av arrangementet, og be om å få maile en link til undersøkelsen til vedkommende publikummers e-post adresse.
f) Sette opp en PC-stasjon i publikumsområdet på vei ut, hvor dere oppfordrer publikum til å svare på publikumsundersøkelsen.
f) Sendes ut link til publikumsundersøkelsen på e-post liste fra kundedatabase / CRM system (til kunder som har godtatt denne type kommunikasjon).
g) Poste en link på sosiale medier.
h) Gjøre publikumsundersøkelsen anonymt som telefonintervju.
Hvis du er usikker på hvilken responskanal som er best egnet for ditt publikum ber vi deg ta kontakt med administrasjonen i NPU for rådgiving: post@norskpublikumsutvikling.no
Det er ingen krav til å sende ut publikumsundersøkelse. Det er opp til institusjonen selv å velge når og hvor ofte de sender ut publikumsundersøkelsen. Hvis du har kulturarrangement hele året vil det være fornuftig å foreta publikumsundersøkelsen i forskjellige sesonger.
I fokusgrupper som testet undersøkelsen på forhånd, fremkom det at premiering/belønning var viktig som takk for deltakelse i undersøkelsen. For å øke responsraten anbefaler vi å velge Q44 som en del av publikumsundersøkelsen. Vi anbefaler også at belønningen (gavekort, årskort, etc) nevnes som en mulighet i kommunikasjonskanalene før det lenkes til undersøkelsen.
I tillegg er budskapet viktig som møter respondenten ved første kontakt. Vi ser at mange nå har suksess med å bruke: "Hvem er du?" som overskrift i skriflig kommunikasjon som ber besøkende publikum svare på publikumsundersøkelsen.
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
13.10.2023 |
Jeg vurderer å bruke MHM til å segmentere mitt publikum, men hvor ofte kan jeg gjøre dette?
|
Segmenteringen skjer automatisk, og fortløpende, 1 gang i døgnet for nye svar. Svarene segmenteres av MHM i England. Som eksporterer svarene segmentert i Culture Segments til NPU Dashboard. Du vil se denne segmenteringen inne to døgn etter at respondenten avga sitt svar på din publiklumsundersøkelse. |
↓
|
02.12.2021 |
Det står at publikumsundersøkelsen i snitt tar 5 minutter å gjennomføre - er dette med eller uten de 19 ekstra spørsmålene?
|
Dette avhenger av sammensetningen i spørsmålsutvelgelsen. Det tar i snitt 5 minutter å svare på cirka 20 spørsmål. Hvis du velger det maksimale antallet av spørsmål, som er 30 spørsmål, vil det ta cirka 7/8 minutter i snitt. |
↓
|
02.03.2023 |
Hva skjer etter at du har tilpasset din undersøkelse og sendt databehandler-avtalen?
|
Siden alle undersøkelser er forskjellige, vil det ta noe tid å programmere disse. Ved stor pågang vil det ta lengre tid. Normalt får du tilbake din publikumsundersøkelse innen 1 uke. |
↓
|
13.10.2023 |
Hvor ofte kan du endre publikumsundersøkelsen?
|
I utgangspunktet bør man endre minst mulig på undersøkelsen for å se utviklingen over tid. En lik undersøkelse over tid kan være avgjørende for å måle effekt av tiltak / endringer. Endring av spørsmål bør være gjennomtenkt. For eksempel kan en strategiendring være årsak til endring. Vi minner om at en endring i publikumsundersøkelsen vil påløpe et programmerings- og endringsgebyr på kr. 3000,- eks. mva. |
↓
|
13.10.2023 |
Hvor mange spørsmål skal vi velge?
|
De første 11 spørsmålene i publikumsundersøkelsen er felles og obligatorisk for alle kunst- og kulturinstitusjoner. Deretter står dere fritt til å velge inntil 19 ekstra spørsmål fra den predefinerte menyen av spørsmål, slik at det totalt blir maksimalt 30 spørsmål til sammen. Vi anbefaler alltid å ha en kortest mulig publikumsundersøkelse, i kombinasjon med dine behov. |
↓
|
02.01.2023 |
Hvorfor er det er en rekke "personlige spørsmål" i starten av publikumsundersøkelsen? Kan vi velge å ta dem bort?
|
Enkelte spørsmål i publikumsundersøkelsen kan oppleves personlige, men for å skape et representativt og mangfoldig kulturliv stiller vi også spørsmål som kan avdekke underrepresentasjon / overrepresentasjon blant grupper i befolkningen. Spørsmålene er utviklet i dialog med publikum i fokusgrupper, og med en nasjonal arbeidsgruppe av NPU - medlemmer. |
↓
|
Segmenteringen skjer automatisk, og fortløpende, 1 gang i døgnet for nye svar. Svarene segmenteres av MHM i England. Som eksporterer svarene segmentert i Culture Segments til NPU Dashboard. Du vil se denne segmenteringen inne to døgn etter at respondenten avga sitt svar på din publiklumsundersøkelse.
Dette avhenger av sammensetningen i spørsmålsutvelgelsen. Det tar i snitt 5 minutter å svare på cirka 20 spørsmål. Hvis du velger det maksimale antallet av spørsmål, som er 30 spørsmål, vil det ta cirka 7/8 minutter i snitt.
Siden alle undersøkelser er forskjellige, vil det ta noe tid å programmere disse. Ved stor pågang vil det ta lengre tid. Normalt får du tilbake din publikumsundersøkelse innen 1 uke.
I utgangspunktet bør man endre minst mulig på undersøkelsen for å se utviklingen over tid. En lik undersøkelse over tid kan være avgjørende for å måle effekt av tiltak / endringer.
Endring av spørsmål bør være gjennomtenkt. For eksempel kan en strategiendring være årsak til endring.
Vi minner om at en endring i publikumsundersøkelsen vil påløpe et programmerings- og endringsgebyr på kr. 3000,- eks. mva.
De første 11 spørsmålene i publikumsundersøkelsen er felles og obligatorisk for alle kunst- og kulturinstitusjoner. Deretter står dere fritt til å velge inntil 19 ekstra spørsmål fra den predefinerte menyen av spørsmål, slik at det totalt blir maksimalt 30 spørsmål til sammen. Vi anbefaler alltid å ha en kortest mulig publikumsundersøkelse, i kombinasjon med dine behov.
Enkelte spørsmål i publikumsundersøkelsen kan oppleves personlige, men for å skape et representativt og mangfoldig kulturliv stiller vi også spørsmål som kan avdekke underrepresentasjon / overrepresentasjon blant grupper i befolkningen.
Spørsmålene er utviklet i dialog med publikum i fokusgrupper, og med en nasjonal arbeidsgruppe av NPU - medlemmer.
Det er for tiden mange henvendelser - vi ber om forståelse for at det tar noe tid å komme i gjennom.