Dato | Tittel | Forfatter | |
---|---|---|---|
08.12.2022 |
Norstat
|
|
|
08.12.2022 |
NPU/Norstat
|
|
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
07.06.2023 |
Når blir Culture Segments tilgjengelig for befolkningsundersøkelsen?
|
01.april blir det mulig å filtrere svarene i befolkningsundersøkelsen på Culture segments |
↓
|
07.06.2023 |
Når blir Culture Segments tilgjengelig for publikumsundersøkelsen?
|
Segmentering av respondentene i egen publikumsundersøkelse foregår i puljer for å holde kostandene for den enkelte lavest mulig. Hvilke datoer segmentering skal foregå i 2023 avgjøres i samråd med våre brukere på nettverksmøte 14. februar. Det koster 6000,- per segmentering når det skjer puljevis. |
↓
|
01.april blir det mulig å filtrere svarene i befolkningsundersøkelsen på Culture segments
Segmentering av respondentene i egen publikumsundersøkelse foregår i puljer for å holde kostandene for den enkelte lavest mulig. Hvilke datoer segmentering skal foregå i 2023 avgjøres i samråd med våre brukere på nettverksmøte 14. februar. Det koster 6000,- per segmentering når det skjer puljevis.
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
07.06.2023 |
Hvordan får jeg brukernavn og passord til kontrollpanelet i NPU Monitor?
|
Som pluss-medlem skal du ha mottatt en e-post fra Displayr. Denne e-posten gir deg tilgang til å opprette passord for din kulturorganisasjon sin bruker (e-postadresse) i NPU Monitor. |
↓
|
07.06.2023 |
Kan jeg gi andre tilgang til kontrollpanelet i NPU Monitor?
|
Nei, du kan ikke gi tilgang til NPU Monitor til personer utenfor din organisasjon. Er du i tvil, se databehandleravtalen evt. kontakt NPU. |
↓
|
07.06.2023 |
Kan fylke, kommune eller statlige organer se publikumsdata i kontrollpanelet?
|
Nei, ikke til data fra publikumsundersøkelsen. Publikumsdata i kontrollpanelet er foreholdt kunst- og kulturinstitusjoner som har et publikum. Befolkningsundersøkelsen er tilgjengelig for de fylker og kommuner som har tegnet pluss-medlemskap i NPU. |
↓
|
07.06.2023 |
Hvorfor opplever jeg endringer i dashboardet?
|
Livestesting foregår kontinuerlig. Dersom du opplever at det skjer endringer i dahsboardet, eller at det dukke opp nye funksjonaliteter som ikke virker, er det fordi at vi tester. |
↓
|
Som pluss-medlem skal du ha mottatt en e-post fra Displayr. Denne e-posten gir deg tilgang til å opprette passord for din kulturorganisasjon sin bruker (e-postadresse) i NPU Monitor.
Nei, du kan ikke gi tilgang til NPU Monitor til personer utenfor din organisasjon. Er du i tvil, se databehandleravtalen evt. kontakt NPU.
Nei, ikke til data fra publikumsundersøkelsen. Publikumsdata i kontrollpanelet er foreholdt kunst- og kulturinstitusjoner som har et publikum.
Befolkningsundersøkelsen er tilgjengelig for de fylker og kommuner som har tegnet pluss-medlemskap i NPU.
Livestesting foregår kontinuerlig. Dersom du opplever at det skjer endringer i dahsboardet, eller at det dukke opp nye funksjonaliteter som ikke virker, er det fordi at vi tester.
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
07.06.2023 |
Hvor mange har deltatt i befolkningsundersøkelsen?
|
Det totale antallet er over 15.000 respondenter på landsbasis. |
↓
|
07.06.2023 |
Er befolkningsundersøkelsen representativ på nasjonalt- og fylkesnivå?
|
Ja. Med over 15.000 respondenter og cirka 1000 respondenter per fylke er undersøkelsen godt representativ. Befolkningsundersøkelsen er utført og kvalitetssikret av Norstat. |
↓
|
07.06.2023 |
Hva er forskjellen på befolknings- og publikumsundersøkelsen?
|
Befolkningsundersøkelsen går til et representativt utvalgt i befolkningen i alle fylkene i Norge. Publikumsundersøkelsen foretas ovenfor publikum som besøker kunst- og kulturinstitusjonene. |
↓
|
07.06.2023 |
Er noen av spørsmålene i befolkningsundersøkelsen lik spørsmålene i publikumsundersøkelsen?
|
Ja - hvor det er mulig er spørsmålene like. Formålet er å sammenlikne, og måle under- og overrepresentasjon mellom ditt publikum og befolkningen i fylket. På denne måten kan du også se muligheter for vekst i enkelte publikumsgrupper. |
↓
|
Det totale antallet er over 15.000 respondenter på landsbasis.
Ja. Med over 15.000 respondenter og cirka 1000 respondenter per fylke er undersøkelsen godt representativ. Befolkningsundersøkelsen er utført og kvalitetssikret av Norstat.
Befolkningsundersøkelsen går til et representativt utvalgt i befolkningen i alle fylkene i Norge.
Publikumsundersøkelsen foretas ovenfor publikum som besøker kunst- og kulturinstitusjonene.
Ja - hvor det er mulig er spørsmålene like. Formålet er å sammenlikne, og måle under- og overrepresentasjon mellom ditt publikum og befolkningen i fylket. På denne måten kan du også se muligheter for vekst i enkelte publikumsgrupper.
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
07.06.2023 |
Hvilke responskanaler bør vi benytte?
|
Institusjonen står fritt til å velge en eller flere av følgende responskanaler for å be sitt publikum om å delta i undersøkelsen: a) Intervjue publikum på vei ut av arrangementet (eksempelvis via bærbar iPad). Hvis du er usikker på hvilken responskanal som er best egnet for ditt publikum ber vi deg ta kontakt. |
↓
|
07.06.2023 |
Hvor ofte må vi sende ut publikumsundersøkelsen?
|
Det er ingen krav til å sende ut publikumsundersøkelse. Det er opp til institusjonen selv å velge når og hvor ofte de sender ut publikumsundersøkelsen. Hvis du har kulturarrangement hele året vil det være fornuftig å foreta publikumsundersøkelsen i forskjellige sesonger. |
↓
|
07.06.2023 |
Hvordan få flere til å svare på undersøkelsen?
|
I fokusgrupper som testet undersøkelsen på forhånd, fremkom det at premiering/belønning var viktig som takk for deltakelse i undersøkelsen. For å øke responsraten anbefaler vi å velge Q44 som en del av publikumsundersøkelsen. Vi anbefaler også at belønningen (gavekort, årskort, etc) nevnes som en mulighet i kommunikasjonskanalene før det lenkes til undersøkelsen. |
↓
|
Institusjonen står fritt til å velge en eller flere av følgende responskanaler for å be sitt publikum om å delta i undersøkelsen:
a) Intervjue publikum på vei ut av arrangementet (eksempelvis via bærbar iPad).
b) Oppsøke publikum på vei ut av arrangementet, og be om å få sende en link til undersøkelsen til vedkommende publikummers mobiltelefon.
c) Oppsøke publikum på vei ut av arrangementet, og be om å få maile en link til undersøkelsen til vedkommende publikummers e-post adresse.
d) Sette opp en PC-stasjon i publikumsområdet på vei ut, hvor dere oppfordrer publikum til å svare på publikumsundersøkelsen.
e) Sette opp plakat i publikumsområdet med QR-kode til publikumsundersøkelsen (det sendes ut en unik QR-kode til hver enkelt institusjon etter fullført innsjekk).
f) Sendes ut link til publikumsundersøkelsen på e-post liste fra kundedatabase / CRM system (til kunder som har godtatt denne type kommunikasjon).
g) Poste en link på sosiale medier.
h) Gjøre publikumsundersøkelsen anonymt som telefonintervju.
Hvis du er usikker på hvilken responskanal som er best egnet for ditt publikum ber vi deg ta kontakt.
Det er ingen krav til å sende ut publikumsundersøkelse. Det er opp til institusjonen selv å velge når og hvor ofte de sender ut publikumsundersøkelsen. Hvis du har kulturarrangement hele året vil det være fornuftig å foreta publikumsundersøkelsen i forskjellige sesonger.
I fokusgrupper som testet undersøkelsen på forhånd, fremkom det at premiering/belønning var viktig som takk for deltakelse i undersøkelsen. For å øke responsraten anbefaler vi å velge Q44 som en del av publikumsundersøkelsen. Vi anbefaler også at belønningen (gavekort, årskort, etc) nevnes som en mulighet i kommunikasjonskanalene før det lenkes til undersøkelsen.
Dato | Tittel | Kommentar | |
---|---|---|---|
07.06.2023 |
Jeg vurderer å bruke MHM til å segmentere mitt publikum, men hvor ofte kan jeg gjøre dette?
|
Så ofte du vil, men det påløper uansett en kostnad på kr. 6000,- eks. mva. per gang. Vi anbefaler å gjennomføre dette en gang i halvåret eller en gang i året. |
↓
|
07.06.2023 |
Det står at publikumsundersøkelsen i snitt tar 5 minutter å gjennomføre - er dette med eller uten de 19 ekstra spørsmålene?
|
Dette avhenger av sammensetningen i spørsmålsutvelgelsen. Det tar i snitt 5 minutter å svare på cirka 20 spørsmål. Hvis du velger det maksimale antallet av spørsmål, som er 30 spørsmål, vil det ta cirka 7/8 minutter i snitt. |
↓
|
07.06.2023 |
Hva skjer etter at du har tilpasset din undersøkelse og sendt databehandler-avtalen?
|
Siden alle undersøkelser er forskjellige, vil det ta noe tid å programmere disse. Ved stor pågang vil det ta lengre tid. |
↓
|
07.06.2023 |
Hvor ofte kan du endre publikumsundersøkelsen?
|
I utgangspunktet bør man endre minst mulig på undersøkelsen for å se utviklingen over tid. En lik undersøkelse over tid kan være avgjørende for å måle effekt og tiltak. Endring av spørsmål bør være gjennomtenkt. For eksempel kan en strategiendring være årsak til endring. Vi minner om at en endring i publikumsundersøkelsen vil påløpe et programmerings- og endringsgebyr på kr. 3000,- eks. mva. |
↓
|
07.06.2023 |
Hvor mange spørsmål skal vi velge?
|
De første 11 spørsmålene i publikumsundersøkelsen er felles og obligatorisk for alle kunst- og kulturinstitusjoner. Deretter står dere fritt til å velge inntil 19 ekstra spørsmål fra den predefinerte menyen av spørsmål, slik at det totalt blir maksimalt 30 spørsmål til sammen. |
↓
|
07.06.2023 |
Hvorfor er det er en rekke "personlige spørsmål" i starten av publikumsundersøkelsen? Kan vi velge å ta dem bort?
|
Enkelte spørsmål i publikumsundersøkelsen kan oppleves personlige, men for å skape et inkluderende og mangfoldig kulturliv stiller vi også spørsmål som kan avdekke underrepresentasjon blant grupper i befolkningen. Spørsmålene er utviklet i dialog med publikum i fokusgrupper. |
↓
|
Så ofte du vil, men det påløper uansett en kostnad på kr. 6000,- eks. mva. per gang. Vi anbefaler å gjennomføre dette en gang i halvåret eller en gang i året.
Dette avhenger av sammensetningen i spørsmålsutvelgelsen. Det tar i snitt 5 minutter å svare på cirka 20 spørsmål. Hvis du velger det maksimale antallet av spørsmål, som er 30 spørsmål, vil det ta cirka 7/8 minutter i snitt.
Siden alle undersøkelser er forskjellige, vil det ta noe tid å programmere disse. Ved stor pågang vil det ta lengre tid.
I utgangspunktet bør man endre minst mulig på undersøkelsen for å se utviklingen over tid. En lik undersøkelse over tid kan være avgjørende for å måle effekt og tiltak.
Endring av spørsmål bør være gjennomtenkt. For eksempel kan en strategiendring være årsak til endring.
Vi minner om at en endring i publikumsundersøkelsen vil påløpe et programmerings- og endringsgebyr på kr. 3000,- eks. mva.
De første 11 spørsmålene i publikumsundersøkelsen er felles og obligatorisk for alle kunst- og kulturinstitusjoner. Deretter står dere fritt til å velge inntil 19 ekstra spørsmål fra den predefinerte menyen av spørsmål, slik at det totalt blir maksimalt 30 spørsmål til sammen.
Enkelte spørsmål i publikumsundersøkelsen kan oppleves personlige, men for å skape et inkluderende og mangfoldig kulturliv stiller vi også spørsmål som kan avdekke underrepresentasjon blant grupper i befolkningen.
Spørsmålene er utviklet i dialog med publikum i fokusgrupper.
Det er for tiden mange henvendelser - vi ber om forståelse for at det tar noe tid å komme i gjennom.