Hver tredje år gjennomfører vi en landsdekkene undersøkelse av etterspørselen etter ulike typer kunst og kultur. Den forrige ble gjennomført i 2022. Neste utgave kommer i 2025.
Som NPU medlem får du tilgang til resultatene fra befolkningsundersøkelsen gjennom et dashboard bygget av NPU i samarbeide med Norstat.
Spørreskjema er er utviklet av NPU. Vi har gjennom et samarbeide med Morris Hargreaves & McIntyre tilgang til segmenteringsverktøyet Culture Segments. de har utviklet et spørsmålsbatteri som avgjør hvilket psykografisk segment respondenten tilhører. Dette gjør det mulig å måle etterspørselen etter kultur i ulike psykografiske segment i befolkningen. Les mer om Culture Segments HER.
Svarene fra befolkningen i ditt fylke er samlet inn av Norstat. Vi har med 15 representative befolkningsutvalg i 2025-utgaven. Dette for å sikre at den enkelte aktør, uavhengig av hvor dere holder til, får en reell måling av etterspørselen etter ditt kunst- eller kulturtilbud i ditt fylke.
Som NPU medlem ( basis og pluss) får du egen innlogging i et kontrollpanel som gir tilgang til resultatene av to befolkningsundersøkelser, både den forrige, som ble gjennomført sommeren 2022, og den nye, som gjennomføres våren 2025.
NPU Monitor befolkning måler ikke bare etterspørselen etter ulike kunst- og kultursjangre i representative befolkningsutvalg per fylke. Den måler også kjennskap og bruk av navngitte kulturaktører i fylket.
For mange kunst- og kulturaktører vil undersøkelsen fungere som en nullpunktsmåling og et svært godt utgangspunkt for å arbeide strategisk med publikumsutvikling de neste tre årene. For de som var i med i 22-utgaven vil det være mulig å måle endring siste tre år. Har bruk og kjennskap økt eller falt siden pandemiåret?
I 22-utgaven deltok 290 navngitte norske kunst- og kulturinstitusjoner. Listen over hvem som er med i befolkningsundersøkelsen er utarbeidet av NPUs administrasjon etter innspill fra fylkene.
I 25-utgaven kan du tegne deg for å være med, selv om du ikke er NPU medlem.
NPU Monitor er utviklet av NPU i samarbeide med Norstat. Fra sin start i Norge i 1997 har Norstat vokst til å bli Europas største og ledende datainnsamler for markedsundersøkelser. Norstat er tilstede i 15 land, og har etablert en egen avdeling som utvikler av dashboard på høyt internasjonalt nivå.