NPU Monitor ble utviklet i samarbeid med Norstat i 2022. Nå har vi alliert oss med Opinion som er et byrå vi kjenner godt fra før, og som har hatt en eventyrlig vekst de senere årene. Vi er veldig glade for å ha fått Opinion med på laget i den videre satsingen på øke kunnskapen om publikum i kulturlivet.
Opinion flytter data fra det eksisterende dashboardet over på en ny plattform som heter Crunch, og som gir større fleksibilitet. Det nye dashboardet skal etter planen stå klart i slutten av august. Den enkelte får som før tilgang til både befolkningsundersøkelsen og publikumsundersøkelser i dashboardet, men i den nye løsningen kan de som ønsker det lett gå inn og hente ut egne data, og "crunche" dem, uten å være begrenset til funksjonene i dahsboardet. Dette er ikke mulig i eksisterende løsning.
NPU har revidert skjema i 2022-utgaven sammen med Opinion og med innspill fra Andreas Roaldsnes i Bergen kommune. Det er Opinion gjennomfører undersøkelsen i gjennom Norstats befolkningspanel. Svarene legges inn i det nye NPU Monitor-dashboardet, som muliggjør sammenlikning med 2022-utgaven. Befolkningsundersøkelsen går ut i felt før påske og noen av de første resultatene vil bli presentert på NPU Konferansen.
I det nye opplegget som vi innfører nå i vår, vil det bli tilbudt 20 spørsmål innenfor medlemsavgiften. Disse vil være like for alle som benytter Monitor, og inngå i et nytt grunnskjema som er felles for alle. På disse spørsmålene kan du sammenlikne deg med andre i egen bransje og region.
De 20 spørsmålene som inngår i medlemsavgiften er "vasket" og forbedret i tråd med innspill fra våre medlemmer. Det blir blant annet lagt til et åpent spørsmål knyttet til NPS-spørsmålet. Dette har vørt etterspurt av flere.
Du kan ta bort enkelte spørsmål fra grunnskjema i din undersøkelse, dersom du ønsker det. Men ikke legge til flere, innenfor medlemsavgiften.
Til gjengjelde kan du nå får skreddersydd dine egne spørsmål mot betaling per spørsmål. Kostnad per spørsmål vil avhenge av kompleksitet. Anslagsvis 3000-5000 NOK per spørsmål. Dette er også noe som har vært etterspurt av flere.
NB! Det er kun du som får tilgang til dine egne spørsmål gjennom dashboardet. Ingen andre.
Du kan som tidligere legge til CS-spørsmålene (Culture Segments) mot en ekstra kostnad på 6000,- per år.
Nora Clausen fra Opinion koordinerer teamet internt i Opinion.
- Det tar noen måneder å få dette opp og stå. Det er mange prosesser som foregår parallelt. Mens befolkningsundersøkelsen er i felt begynner vi å bygge dashboardet. samtidig begynner vi å programmere lenker til den enkelte. De gamle undersøkelsene må må tilpasses de nye. Vi regner med å være klare til onboarding av de første tidlig i juni.
Mars: Utvikling av skjema bef + utvikling av grunnskjema NPU
April: Befolkningsundersøkelse i felt første uke av april. Byggestart nytt dashboard.
Mai: Fortsetter utvikling av dashboard. Klargjøring av data fra befolkning til NPU konferansen.
Juni: Onboarding starter. Vi prioriterer de som skal bruke undersøkelsen i sommer først.
August: Kickoff. Ny portal klar med befolkning og publikumsundersøkelsene til den enkelte.
September: Opplæring i det nye dashboardet. Vi legger opp til flere onboarings-webinar utover høsten.