Årets konferanse samlet nærmere 300 deltagere fra godt over 50 ulike organisasjoner i vakre Bergen.
De over 30 medvirkende på scenen ga oss mye å tenk på, og jobbe med fremover. Ikke minst møtte vi kollegaer og fikk kjenne på følelsen av hvor viktig arbeidet vi gjør for publikumsutvikling er.
Vi har samlet alle ressursene på denne siden. Det betyr alle presentasjoner og opptak av hele konferansen. Med andre ord kan du komme tilbake å se og lese det du ikke fikk med deg, eller som du synes var spesielt nyttig.
En stor takk sendes til alle som deltok, alle som medvirket, og ikke minst til alle nominerte til, og vinnerne av, NPU Prisen 2024.
Vi sees på NPU Konferansen 2025!
Med forestillinger som Sorte gutter gråter ikke (2023) Saykolouhjee (2024) og Jeg er glad i deg pappa (2024) flytter Tani Dibasey grensene for hva teater kan være. Han utforsker det multikulturelle samfunnet vi lever i med nye kunstneriske midler, ny teknologi og med aktører som byr på sine livshistorier mer enn de spiller teater. Han inviterer både aktørene og publikum til å tre inn i de rommene han skaper, og delta med hele seg. Det oppleves både ekte og nært, risikabelt og utfordrende. I en stadig mer polarisert offentlighet skaper Dibasey sceniske rom for samfunnsterapi som inkluderer både faste teatertravere og folk som ikke har satt sine bein i et teater før. Dibasey sier at han vil skape teater for en ny crowd. Vi ser fram til hans samarbeid med Det Norske Teatret og er spent på hvilken effekt det vil få for publikumsutviklingen i institusjonsteatret.
Anna Helle-Valle har en helt spesiell evne til å få ulike aktører til å jobbe sammen. Med sitt brennende engasjement og diplomatiske evner, skaper hun nettverk på tvers av sektorer og generasjoner, som sammen løfter og styrker målgrupper som i stor grad neglisjeres av kulturlivet. Hennes prosjekt er å utnytte kunstens superkraft som et virkemiddel for individuell vekst, livskvalitet og utvikling av gode fellesskap. Helle-Valle bringer kunsten dit den kan virke og utgjøre en forskjell. Hun har selv betegnet seg som en «aldersaktivist» på vegne av en taus og stadig voksende majoritet. Hennes langsiktige og systematiske innsats har skapt en plattform for kulturdeltakelse og -utøvelse på tvers av sektorer og generasjoner som bør være til inspirasjon for andre. Juryen ser fram til å følge arbeidet med Generasjon - en aldringsfestival videre i årene som kommer.
Festspillene i Bergen balanserer elegant i spenningsfeltet mellom tradisjon og fornyelse både i sin kunstneriske utvikling og publikumsutvikling. De lytter til feltet og utvikler sin rolle i forhold til de endringene som skjer i samfunnet og har et like engasjert forhold til de som kjøper billetter, som de som deltar gratis. De benytter byrommene på en måte som inkluderer alle og skaper en folkefest som styrker og bygger identiteten til Bergen, og Norge som et åpent og mangfoldig samfunn. De jobber målrettet og konsekvent med et publikumsdrevet fokus, og har en klar og tydelig strategi som setter relevans, kval- itet og representativitet som mål for den kunstneriske utviklingen av programmet. De tester nye formater, tilnærminger og samarbeid med en lang rekke aktører, og senker på den måten terskelen for deltakelse fra et mangfoldig publikum, sam- tidig som de leverer et kunstnerisk og kulturelt tilbud på øverste hylle. Juryen legger merke til den store økningen av unge under årets festspill, og håper trenden fortsetter i årene som kommer.
Det norske blåseensemble, Museum Stavanger, Naturhistorisk museum, Carte Blanche, Nasjonalmuseet, Det norske teatret, Vega scene, BIT Teatergarasjen, Østfold internasjonale teater, Ny musikk, Den norske opera & ballett, Bergen nasjonale opera, Rogaland fylkeskommune, Norsk teater- og orkesterforening, Bergen kommune, Den Nationale Scene, Sámi našunálateáhter beaivváš, Oscarsborgoperaen, Trøndelag teater, Skien kommune, Førdefestivalen, Festspillene i Bergen, Det vestnorske teateret, Rosendal internasjonale teater, Atelier Nord, Kultur Vest, Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold, Opera Østfold, Riksteatret, Sarpsborg kommune, Stavanger symfoniorkester, Nationaltheatret, Oslo-filharmonien, Bergen kommune, Kulturhistorisk museum, Vestnorsk jazzsenter, Bømlo kulturhus, Ullensaker kommune, Turnéteatret i Trøndelag, Brageteatret, Galleri F 15, Dansens Hus, Universitetet i Bergen, Det norske solistkor, Arktisk filharmoni, Nordnorsk kunstmuseum, Arbeidsgiverforeningen Spekter, Opera Nordfjord, Bymuseet i Bergen, Vestfossen kunstlaboratorium, Teaterdrift Bergen, Musikkselskapet Harmonien, Stormen konserthus, Kunstsentrene i Norge, Kilden teater og konserthus, 22. Juli-senteret, Time kommune, Hålogaland teater, Norsk jernbanemuseum.