Den gode nyheten er at 82% av respondentene svarer at de er klare til å delta på innendørs arrangementer, det er en økning på 8% fra mai. Statistikken for utendørsarrangementer har samme utvikling – 83% er klare for å delta, en økning på 10% fra mai. Publikum ønsker altså å delta fysisk, og å være sosiale, men kun hvis smittevernstiltakene videreføres og avstanden opprettholdes.
Til tross for at 92% av de 4216 respondentene i Norge er fullvaksinerte, svarer hele 73% at de kun ønsker å delta på fysiske innendørs kulturarrangementer med avstandskrav og masker. Kun 9% er villige til å delta på arrangementer uten disse smitteverntiltakene. Økningen i personer som kun vil delta på dette vilkåret er 26%, sammenlignet med første innsamlingsrunde i mai. Det er med andre ord en betydelig større andel av publikum som ønsker kraftige smitteverntiltak nå enn det var i mai, selv om andelen fullvaksinerte har økt fra 25% - 92%.
NPU-direktør Ingrid Handeland peker på to forhold som kan forklare den tydelige tilbakemeldingen fra publikum ; tidspunktet for undersøkelsen, og de psykologiske barrierene som sitter i hos mange etter pandemien.
- Noe av forklaringen ligger nok i de høye smittetallene blant unge som ble rapportert i mediene akkurat da undersøkelsen gikk ut i felt 1. september, og kunnskapen om at fullvaksinerte voksne også kan bli smittet av delta-varianten og bli syke. Men det kan også være at det har oppstått en viss forsamlingsfrykt i deler av publikum, som feltet skal måtte forholde seg til i lengre tid framover, sier hun.
Hvordan bør arrangørene forholde seg til dette?
- Det viktigste nå er å skape entusiasme for å delta og gjennomføre arrangement som gjør at publikum får bevis for at det er trygt. Men det kan være at feltet må jobbe mer differensiert framover. Arrangører med et fullvaksinert og risikovillig publikum behøver kanskje ikke gjøre noe annet enn å tilby antibac og kontaktløs betaling, mens de som har et mindre risikovillig publikum kanskje bør vurdere å utvikle arrangement som senker tersklene for å vende tilbake. De kan for eksempel utvikle konsepter med mere luft mellom setene, og markedsføre den eksklusive opplevelsen av å ha utøverne mer for seg selv, i rammer som ikke bare er ekstra trygge men enda mer egnet for konsentrert opplevelse. Det er ikke alle som går i teatret og konsertsalen for å være sammen med andre publikummere, noen går for å være sammen med de på scenen eller for å være i dialog med kunstverkene som stilles ut.
23. november går 6. og siste runde av NPUs korona-monitor ut i felt. Da vil vi se hvordan publikum faktisk reagerte på gjenåpningen. Hvilke deler av publikum har begynt å vende tilbake og hvem sitter på gjerdet? Har publikum vendt seg til den nye situasjonen, eller ser vi at det etablerte publikummet deler seg i grupper - en viss andel som kjøper billetter som aldri før, og en annen gruppe som trenger mer tid før de er oppe i samme besøksfrekvens som før pandemien?
Dette får du svar på på årets siste NPU-webinar 9. desember; Etter pandemien.