Innsikt i unges drivere og barrierer for deltakelse topper listen over interesseområder blant NPUs medlemmer. I 2017 arrangerte NPU konferanse om Ungt publikum. Samme år innledet vi et samarbeide med Viken fylkeskommune om å utvikle et brukerpanel for unge. YOICE.
YOICE-panelet er et verktøy for publikumsutvikling i Viken. Det ble etablert i 2018 som et ledd i gjennomføringen av Viken fylkeskommunes strategi for publikumsutvikling. Panelet er knyttet til en tilskuddsordning for publikumsutvikling med unge 16-29 som målgruppe. Det fungerer slik at institusjoner med tilskudd fra ordningen, og kommunen selv etter behov, kan teste konsepter og hente inn respons på eksisterende og planlagte aktiviteter for unge. Siden oppstarten i 2018 er det levert en serie rapporter som kan lastes ned fra denne siden.
NPU bistår Viken med koordinering av satsingen på publikumsutvikling. Panelet leveres av NPU i samarbeid med Opinion AS. Opinion har ansvaret for å rekruttere og vedlikeholde panelet og et eget team i Opinion gjennomfører alle aktiviteten i panelet.
De første panelistene ble rekruttert i januar 2018 med rekruttering pågår kontinuerlig. Målsetting for rekruttering er at panelet skal være representativt sammensatt geografisk og sosiodemografisk.
NPU samarbeider tett med Opinion, men støtter seg også til internasjonale kunnskapsprodusenter. Norsk-amerikanske Anne Boysen deltok på NPU-konferansen i 2014 og 2017 med innlegg basert på hennes egen forskning på generasjon Z - de som er født etter 1995. Les mer om dette på bloggen After The Millenials. The Sound Agency besøkte NPU-konferansen 2015 med et innlegg om "Generasjon Edge" - et annet ord for Generasjon Z. De har nettopp utgitt en ny rapport som vi har gjort tilgjengelig HER.