Essens og tilhørighet er et program for publikumsutvikling ved Hålogaland teater. Tittelen henspeiler på de to mest scenekunstvante segmentene i den segmenteringsmodellen som benyttes.
Culture Segments er et segmenteringssystem skapt av Morris Hargreaves McIntyre (MHM). Det brukes av aktører innenfor kunst- og kulturfeltet i store deler av den engelsktalende verden og Skandinavia. Systemet kan brukes til å målrette alle deler av tilbudet, både program og kommunikasjon. NPU har siden 2013 samarbeidet med MHM om kartlegging av kulturmarkedet i Norge. Samarbeidet går ut på at vi benytter MHMs segmenteringsmodell i våre befolkningsundersøkelser.
Vi har benyttet MHMs segmenteringsverktøy i seks befolkningsutvalg tidligere: Oslo/Akershus i 2013, Hedmark/Oppland i 2016, Akershus i 2016, Hordaland i 2017, Vestfold i 2018 og Oslo igjen i 2018.
Norsk publikumsutvikling har ansvaret utviklingsprogrammet med oppstart januar 2020 og avslutning i desember 2020. Målet er å utvide publikumsgrunnlaget for Hålogaland Teater (HT) gjennom innsikt i etterspørselen etter kunst og kultur generelt og teater/scenekunst spesielt i befolkningen, og blant HTs publikum i Troms og Finnmark. Innsikten skal brukes til å legge en handlingsplan for publikumsutvikling. Handlingsplan utarbeides på bakgrunn av de funnene som gjøres i undersøkelsen.