Vil du vite hvor stor andel av befolkningen i ditt fylke som kjenner og interesserer seg for DITT kulturtilbud, og hvor mange som besøker DINE arrangement per år? Vil du vite hvilke grupper som er svært og ganske interessert, og hva som kjennetegner de gåtefulle ikke-brukerne?
I så fall bør du melde deg inn i NPU, hvis du ikke allerede har gjort det. Les mer om våre medlemskap og hva det koster HER.
I tillegg til deltakelse i befolkningsundersøkelsen får du tilgang til din egen publikumsundersøkelse, som du enkelt formidler til dine besøkende via mail eller QR-koder på stedet. Les mer om publikumsundersøkelsen HER.
Du kan også være med i vår nye storsatsing: innsikt basert på transaksjonsdata. Les med om det HER.
Undersøkelsen måler etterspørselen etter kunst- og kultur på sjangernivå, og kobler bruk og interesse til bakgrunnsvariabler som livsfase, utdanning, økonomi, geografi og psykografi. I år inkluderer vi spørsmål som gjør det mulig å koble kulturinteresse til brenn-aktuelle tema som politisk tilhørighet og opplevd livskvalitet. Vi setter sammen panel som diskuterer funnene og legger til rette for samtaler på tvers i feltet.
10000 respondenter fra hele landet deltar i undersøkelsen. De er rekruttert av Norstat, som har Norges største befolkningspanel. Det store datagrunnlaget er kostbart, men avgjørende for å gi den enkelte aktør en reell måling av etterspørselen etter sitt kunst- eller kulturtilbud og sin merkevare i sin region.
NPU medlemmer har allerede tilgang til NPU Monitor befolkningsundersøkelsen fra 2022 i NPU Monitor dashboard.
NPU Monitor ble utviklet av NPU i samarbeide med Norstat i 2022. I 2025 overtar Opinion ansvaret for å gjennomføre undersøkelsene. Undersøkelsene vil bli tilgjengelig i et nytt dashboard som åpner i August 2025.