Bærum Kulturhus
Et kulturhus som tar grep om egen programmering
Utgangspunkt for nominasjonen er at Bærum Kulturhus har høyere salgstall i 2022 enn i 2019, som var et foreløpig toppår. Pandemien har med andre ord ikke ført til at publikum har vendt ryggen til kulturhuset. Snarere tvert imot. Selv forklarer de økningen med at de tar større grep om egen programmering enn mange kulturhus. De leier ikke bare ut, men utvikler og etablerer egne programserier med tilskudd fra det offentlige. Publikum slutter opp om programmet og undersøkelser viser at 20% var førstegangsbesøkende i 2022.
Festspillene i Bergen
Nye og underrepresenterte stemmer og høy andel gratisarrangement
Festspillene har utarbeidet en ny strategi og framstår i 2023 som både nytenkende og mer inkluderende enn tidligere. Programmet mikser etablerte, nye og underrepresenterte stemmer i kunstfeltet og tar i bruk byrommet på måter som senker tersklene for deltakelse for nye besøkende. Antall gratisarrangementer er høyere enn noen gang. Besøkstallene i 2023 øker sammenliknet med 2019, som var et foreløpig toppår, og festivalen besøkes i år av personer med lavere alder og inntekt enn tidligere.
Kvääniteatteri
Samfunnsendrende teater
Kvaaniteatteri ble etablert 17. september 2022 og har på rekordtid etablert seg i norsk offentlighet. Forestillingen «Det usynlige folket» har turnert for fulle hus det siste halve året og "Norge lytter" ble sett av 500.000 via NRK. Det var en scenisk lesning av de 700 sidene i Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport om fornorskingen av samer, kvener og skogfinner. Teksten ble lest fra landets hovedscene samme dag som den ble overrakt Stortingspresidenten og pågikk i 37 timer med 100 aktører.
ØKER: MUNCH
Kvalitetsorientert på målgruppenes premisser
Med forankring i de tre P-ene – Personal, Program og Publikum – har institusjonen jobbet planmessig med publikumsutvikling siden beslutningen om å flytte til nye lokaler ble tatt. De har kuratert, formidlet og kommunisert fra en tydelig, systematisk og gjennomtenkt, flerstemmig strategi, og med mangfold som rettesnor. De jobber nyansert og presist, for både å tilfredsstille det kresne publikum og samtidig bygge interesse for billedkunst i grupper som normalt ikke oppsøker kunst- og kulturarrangementer.
Årets ØKER-pris går til en kulturinstitusjon som har lykkes i balansen mellom å utfordre det etablerte kunstfeltets måte å handle og tenke på, og på denne måten skape debatt og senke tersklene for et nytt publikum. Samtidig har besøkstallene talt for seg selv: Fra 200.000 i 2017, til 850.000 i 2022. Av disse var 210.000 barn og unge under 25 år. Institusjonens publikumsarbeid er på mange måter eksemplarisk. Årets ØKER er MUNCH, som er en ledestjerne for publikumsutvikling i Norge.