Arktisk filharmoni
Ti år med sakte men sikker vekst
Arktisk filharmoni er landets yngste filharmoniske orkester. De ti siste årene har de økt, forsterket og utvidet publikumsgrunnlaget gjennom strategisk programlegging og gode sosiale rammer. De har tatt en tydelig vertskapsrolle og hatt personlig kontakt med abonnentene. Effekten av arbeidet kan avleses i form av en sakte men sikker underliggende vekst i besøkstall og antall abonnenter og en dobling av besøkstallene siden 2014. Det er satt en midlertidig stopper for inntak av nye abonnenter i Tromsø, i påvente av nytt konserthus med økt kapasitet. Orkestret jobber taktfast med inkludering av grupper som faller utenfor, og satser kunstnerisk for å utvikle ny musikk i møte med samisk og kvensk musikktradisjon. Arktisk filharmoni presenterer hvordan de forstår og praktiserer publikumsutvikling under NPU Konferansen i Bergen 24. oktober.
Foto: Raymond Engmark.
Festspillene i Bergen
Kortreist mangfold med utsøkt smak
FiB er en stor festival med en liten organisasjon som arbeider kunnskapsbasert, langsiktig, strategisk og målbevisst med kvalitet, relevans og representativitet. De har tidligere møtt kritikk for å være FOR opptatt av publikum. I 2023 gjennomførte de en storstilt satsing på utendørs gratis arrangement for å gjøre festivalen tilgjengelig for hele befolkningen, og senke tersklene for deltakelse i dyrtid. I 2024 høster festspillene svært gode kritikker for det kunstneriske programmet samtidig som de kan notere det høyeste besøket siden 2016. Antallet unge under 30 har økt med 70% sammenliknet med 2022. Sittende direktør får ros av kritikerne for å ha fått Festspillene «på rett kjøl» og sier selv at han er inspirert av Nordisk matkultur og tilhenger av kortreist kvalitet. FiB presenterer hvordan de forstår og praktiserer publikumsutvikling under NPU Konferansen i Bergen 24. oktober. Foto: Thor Brødreskift.
Museum Stavanger
Rekordår for gjestfritt museum
Museum Stavanger har hatt en jevn vekst i antall besøkende over lang tid og satte publikumsrekord i 2023. MUST er et konsolidert museum bestående av 11 ulike destinasjoner, og flere av museene hadde besøksrekord samme år. Bak veksten ligger en langsiktig, strategisk satsing på formidling og inkludering. MUST er et høykvalitets lavterskel-tilbud til befolkningen i Stavanger og Rogaland, en inkluderende arena som gjennom organisatoriske grep og prispolitikk har gjort seg relevant for grupper som tradisjonelt faller utenfor; familier med lav inntekt, barn og unge med funksjonsvariasjoner, personer med innvandringsbakgrunn og skeive. I 2023 har de hatt en særskilt satsing på vertskapsrollen og hva det vil si å være gjestfri både internt og overfor publikum. MUST presenterer hvordan de forstår og praktiserer publikumsutvikling under NPU Konferansen i Bergen 24. oktober. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad.
ØKER: MUNCH
Kvalitetsorientert på målgruppenes premisser
Med forankring i de tre P-ene – Personal, Program og Publikum – har institusjonen jobbet planmessig med publikumsutvikling siden beslutningen om å flytte til nye lokaler ble tatt. De har kuratert, formidlet og kommunisert fra en tydelig, systematisk og gjennomtenkt, flerstemmig strategi, og med mangfold som rettesnor. De jobber nyansert og presist, for både å tilfredsstille det kresne publikum og samtidig bygge interesse for billedkunst i grupper som normalt ikke oppsøker kunst- og kulturarrangementer.
Årets ØKER-pris går til en kulturinstitusjon som har lykkes i balansen mellom å utfordre det etablerte kunstfeltets måte å handle og tenke på, og på denne måten skape debatt og senke tersklene for et nytt publikum. Samtidig har besøkstallene talt for seg selv: Fra 200.000 i 2017, til 850.000 i 2022. Av disse var 210.000 barn og unge under 25 år. Institusjonens publikumsarbeid er på mange måter eksemplarisk. Årets ØKER er MUNCH, som er en ledestjerne for publikumsutvikling i Norge.