Målet om å demokratisere kulturen har vært den viktigste begrunnelsen for å føre en offentlig kulturpolitikk i hele den moderne kulturpolitikkens historie. Dette slås fast av Per Mangset og Ole Marius Hylland i Kulturpolitikk – organisering, legitimering og praksis, fra 2018.
Norsk publikumsutvikling er en nasjonal, tverrfaglig medlemsorganisasjon som arbeider for demokratiseringen av kulturen. Vi legger til rette for kunnskapsdeling mellom aktørene på statsbudsjettet, slik at de kan oppnå målene med den statlige kulturpolitikken. Medlemmene står for 80% av inntektene i 2025, men statens bidrag er helt avgjørende for at virksomheten skal være bærekraftig.
NPU bidrar med unik innsikt i publikumsutviklingen i Norge, gjennom NPU Monitor og NPU CID. Vi fungerer som en nasjonal, tverrfaglig utviklings plattform og møteplass. Vi holder visjonen om demokratiseringen av kulturlivet høyt, også når den økonomiske situasjonen i feltet tilsier at aktørene snarere burde konsentrere seg om de som allerede har etablerte kunst- og kulturvaner. Gjennom NPU prisen løfter vi fram beste praksis og kobler aktører med samme ambisjoner.
Statstilskuddet bidrar til at ikke bare de store, men de mellomstore og små aktørene kan nyte godt av verktøyene og kunnskapsdelingen som foregår i NPU, aktører, som ofte ikke har egne avdelinger eller ansatte med tid og kompetanse til å drive med innsikt og strategisk publikumsutvikling. Det er disse som vil tape mest dersom dette forslaget vedtas.
NPU økte medlemsavgiftene med 20% for å tette inntektsgapet ved inngangen til 2024. Administrasjon og styre jobber i høst for å gjøre det både enklere å rimeligere å delta i NPU-fellesskapet i 2026, så timingen kunne ikke ha vært dårligere, sier direktør Ingrid Handeland. Men det blir ikke aktuelt å øke medlemsavgiftene ytterligere, slår hun fast. - Vi har allerede kuttet betydelig i administrative kostnader og effektivisert kunnskapsproduksjonen for 2026.