Webinar 3-21: Culture segments i praksis

07.09.2021, 14:00 — 16:00

Zoom
NPU Webinar 3 21 Culture Segments i praksis
Morris Hargreaves McIntyre´s (MHM) Culture segments-verktøy er unikt og banebrytende. Det deler befolkningen inn i åtte segmenter basert på motivasjon og barrierer for deltakelse. På dette webinaret fikk vi rykende fersk innsikt i segmentene i Norge, hvordan kollegaer bruker segmentene i praksis, og hvilke segmenter som er mer og mindre modne for å vende tilbake etter pandemien.

Et verktøy som tas mer og mer i bruk

NPU har samarbeidet med MHM om bruken av Culture Segments-verktøyet siden 2012. På høstens første webinar fikk vi høydepunkter fra helt nye norske undersøkelser som bruker Culture segments. Vi fikk også høre hvordan NPU arbeider for å kunne tilby kultursegmentering som et tilvalg i NPU Monitor 2022. Hålogaland teater, Turnéteatret i Trøndelag og Dansens Hus delte sine erfaringer med bruk av segmenteringsmodellen. Andrew McIntyre fortalte oss hva MHMs internasjonale undersøkelser sier om segmentene under pandemien.

Les mer og last ned rapporter

NPU har benyttet Culture-segments i mange befolknings- og publikumsundersøkelser på oppdrag fra medlemmer de siste åtte årene. MHM har tidligere deltatt på flere av våre NPU-konferanser. Vi har samlet rapporter og videoklipp fra konferanser på en egen side. Som medlem kan du laste ned rapportene og videoene og forberede deg til webinaret.

Her er lenke til Culture Segments landingssiden på vår hjemmeside: Culture Segments

Program

Culture Segments i Norge

DEL 1

14:00 - 14:10
Culture segments i Norge: Historikk og highlights fra ferske undersøkelser
Ingrid Handeland
14:10 - 14:20
Introduksjon av Andrew McIntyre
Ingrid Handeland og Andrew McIntyre
14:20 - 14:30
Culture Segments og NPU Monitor 2022
Ingrid Handeland og Svend Aavitsland
14:30 - 14:35
Spørsmålsrunde
Ingrid Handeland

Culture Segments i praksis

DEL 2

14:35 - 14:50
Casepresentasjon 1: Hålogaland Teater
Egill Pálsson og Anika Mackenroth
14:50 - 14:55
Spørsmålsrunde
Moderator: Ingrid Handeland
14:55 - 15:05
Pause
15:05 - 15:15
Casepresentasjon 2: Dansens Hus
Erik Årsland
15:15 - 15:20
Spørsmålsrunde
Moderator: Ingrid Handeland
15:20 - 15:30
Casepresentasjon 3: Turnéteatret i Trøndelag
Nora Evensen og Jorunn Verstad Vodahl
15:30 - 15:35
Spørsmålsrunde
Moderator: Ingrid Handeland

Culture Segments post-pandemic and post-show

DEL 3

15:35 - 15:55
Culture Segments post-pandemic and post-show
Andrew McIntyre
15:55 - 16:00
Spørsmålsrunde
Moderator: Ingrid Handeland

Panelister

Andrew McIntyre

Andrew McIntyre

Grunnlegger
Morris Hargreaves McIntyre (MHM)
Andrew is a founder of the influential consultancy, Morris Hargreaves McIntyre (MHM). His work with Museum Directors, Artistic Directors and CEOs guides their organisations to become unequivocally Cause-led and relentlessly Audience-focused. Ten years ago, Andrew’s team devised Culture Segments, putting the power of psychographics in the hands of cultural programmers, educators, interpreters, designers, marketers, and income generators. Cultural organisations in fifteen countries now use the system not only to drive sales and visitation but to build community around their institutions.
175592999 10164913241500156 5188159964128209107 n

Anika Mackenroth

Kommunikasjonssjef
Hålogaland Teater
Anika Mackenroth har jobbet som kommunikasjonssjef ved Hålogaland Teater (HT) i Tromsø siden 2018. Det har vært en turbulent periode med skifte av teatersjef, global pandemi og 50årsjubileum. Hun har tidligere vært seniorrådgiver og seksjonsleder ved Universitetet i Tromsø, daglig leder i Opera Nord og markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Arktisk Filharmoni. Hun leder nå arbeidet med markedsføring, salg, PR og kommunikasjon i HTs nedslagsfelt i hele Troms og Finnmark.
Egill palsson 180221 BW web 7

Egill Pálsson

Teatersjef
Hålogaland Teater
Egill Pálsson har vært teatersjef ved Hålogaland Teater siden august 2020. Han flyttet til Tromsø fra Berlin hvor han var ansatt som professor og ledet regilinja ved Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch. Islendingen er utdannet skuespiller og regissør fra Island og Danmark. Han har regissert over 90 produksjoner i 7 forskjellige land og har satt opp stykker på de største scenene i Norden.
Erik Årsland eba81135c789fb1a45ab5799fb8019a2

Erik Årsland

Kommunikasjonssjef
Dansens Hus
Erik Årsland er kommunikasjonsleder ved Dansens Hus. Kommunikasjonsteamet han leder arbeider på mange flater og plattformer for å skape interesse rundt Dansens Hus sitt omfattende kunstneriske program, spre kunnskap om dans som kunstform og også å bygge kjennskap og interesse for Dansens Hus generelt. Han har tidligere jobbet som informasjonssjef ved Oslo Nye Teater i mange år, som kommunikasjonssjef ved Rogaland Teater, informasjonssjef ved Dinamo Forlag og informasjonskonsulent ved Nationaltheatret.
TTT 4 2020 12 16 095105

Nora Evensen

Teatersjef
Turnéteatret i Trøndelag
Nora Evensen har regiutdanning fra Bristol Old Vic Theatre School og en master i dramaturgi fra NTNU. Hun har i en årrekke vært frilans regissør med base i Trondheim, og har hatt regi på over 50 forestillinger for blant annet Trøndelag Teater, Hålogaland Teater, Oslo Nye, Adamseplene, Samovarteateret, frie scenekunstgrupper og store, lokale forestillinger ulike steder i Trøndelag. Siden 2015 har hun vært teatersjef ved Turnéteatret i Trøndelag.
TTT 9

Jorunn Verstad Vodahl

Markedsleder
Turnéteatret i Trøndelag
Jorunn er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo. Etter studiene arbeidet hun med forbrukerstudier i Nielsen, med hovedvekt på kvalitative undersøkelsesdesign. Odel på et gårdsbruk førte Jorunn tilbake til Trøndelag og etter hvert til Turnéteatret i Trøndelag. Turnéteatret i Trøndelag har lenge ønsket å forstå sin egen posisjon i kulturmarkedet og bli bedre kjent med publikummet sitt. I august 2021 forelå resultatene fra en større publikumsundersøkelse.
Ingrid E. Handeland

Ingrid E. Handeland

Direktør
Norsk Publikumsutvikling
Ingrid E. Handeland har ledet NPU siden 2012, og har utviklet den faglige plattformen NPU i dag arbeider ut fra, hvor kunnskapsproduksjon og kompetansedeling står sentralt. Hun er arkitekten bak det systemet for publikumsutvikling som NPU i dag arbeider utfra. Systemet består av en sekstrinns-veileder til strategisk publikumsutvikling med bruk av NPU-monitor analyseverktøyet i analysefasen og effektmålings-fasen. Hun har skrevet NPU Håndboka – Innføring og veiviser, fra 2022. Ingrid har 30 års erfaring fra kulturlivet. Hun har tidligere jobbet med musikkproduksjon og forskningsadministrasjon, og var ansatt på Nationaltheatret i 12 år som markedssjef, informasjonssjef og kommunikasjonssjef. Hun er utdannet Cand.philol fra Universitetet i Oslo med fagene musikkvitenskap (mellomfag), filosofi (mellomfag) og idéhistorie (hovedfag). Hun holder foredrag, kurs og workshops for ulike aktører i kulturlivet i Norge og Norden, og underviser i publikumsutvikling på USN Universitetet i Sørøst-Norge. Ingrid kan kontaktes på ingrid@norskpublikumsutvikling.no.
Svend Aavitsland BW

Svend Aavitsland

Spesialrådgiver
Norsk Publikumsutvikling
Svend Aavitsland har bred erfaring fra kulturfeltet og næringslivet som leder på mellom – og toppnivå i over 20 år. Fra kulturfeltet som daglig leder / video – og filmprodusent for TV og kino, og som markedssjef i over 5 år på Nationaltheatret, hvor Svend var med å vinne «Øker mest»-prisen fra Norsk Publikumsutvikling i 2019. Fra næringslivet som leder innen forretningsutvikling, markedsføring og salg, samt strategisk ledelse som adm.dir. i Norge og Danmark. Svend har også jobbet kreativt som regissør bl.a. for dokumentarfilm for TV, og som videojournalist. Svend Aavitsland er spesialrådgiver i Norsk publikumsutvikling innenfor strategisk publikumsutvikling og forretningsutvikling, og leder prosjektet med utvikling av den nye NPU-monitor. Svend kan kontaktes på svend@norskpublikumsutvikling.no.
Morris Hargreaves Mc Intyre