Andrew McIntyre
Grunnlegger
Morris Hargreaves McIntyre (MHM)
Andrew is a founder of the influential consultancy, Morris Hargreaves McIntyre (MHM). His work with Museum Directors, Artistic Directors and CEOs guides their organisations to become unequivocally Cause-led and relentlessly Audience-focused. Ten years ago, Andrew’s team devised Culture Segments, putting the power of psychographics in the hands of cultural programmers, educators, interpreters, designers, marketers, and income generators. Cultural organisations in fifteen countries now use the system not only to drive sales and visitation but to build community around their institutions.
Anika Mackenroth
Kommunikasjonssjef
Hålogaland Teater
Anika Mackenroth har jobbet som kommunikasjonssjef ved Hålogaland Teater (HT) i Tromsø siden 2018. Det har vært en turbulent periode med skifte av teatersjef, global pandemi og 50årsjubileum. Hun har tidligere vært seniorrådgiver og seksjonsleder ved Universitetet i Tromsø, daglig leder i Opera Nord og markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Arktisk Filharmoni. Hun leder nå arbeidet med markedsføring, salg, PR og kommunikasjon i HTs nedslagsfelt i hele Troms og Finnmark.
Egill Pálsson
Teatersjef
Hålogaland Teater
Egill Pálsson har vært teatersjef ved Hålogaland Teater siden august 2020. Han flyttet til Tromsø fra Berlin hvor han var ansatt som professor og ledet regilinja ved Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch. Islendingen er utdannet skuespiller og regissør fra Island og Danmark. Han har regissert over 90 produksjoner i 7 forskjellige land og har satt opp stykker på de største scenene i Norden.
Erik Årsland
Kommunikasjonssjef
Dansens Hus
Erik Årsland er kommunikasjonsleder ved Dansens Hus. Kommunikasjonsteamet han leder arbeider på mange flater og plattformer for å skape interesse rundt Dansens Hus sitt omfattende kunstneriske program, spre kunnskap om dans som kunstform og også å bygge kjennskap og interesse for Dansens Hus generelt. Han har tidligere jobbet som informasjonssjef ved Oslo Nye Teater i mange år, som kommunikasjonssjef ved Rogaland Teater, informasjonssjef ved Dinamo Forlag og informasjonskonsulent ved Nationaltheatret.
Nora Evensen
Teatersjef
Turnéteatret i Trøndelag
Nora Evensen har regiutdanning fra Bristol Old Vic Theatre School og en master i dramaturgi fra NTNU. Hun har i en årrekke vært frilans regissør med base i Trondheim, og har hatt regi på over 50 forestillinger for blant annet Trøndelag Teater, Hålogaland Teater, Oslo Nye, Adamseplene, Samovarteateret, frie scenekunstgrupper og store, lokale forestillinger ulike steder i Trøndelag. Siden 2015 har hun vært teatersjef ved Turnéteatret i Trøndelag.
Jorunn Verstad Vodahl
Markedsleder
Turnéteatret i Trøndelag
Jorunn er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo. Etter studiene arbeidet hun med forbrukerstudier i Nielsen, med hovedvekt på kvalitative undersøkelsesdesign.
Odel på et gårdsbruk førte Jorunn tilbake til Trøndelag og etter hvert til Turnéteatret i Trøndelag.
Turnéteatret i Trøndelag har lenge ønsket å forstå sin egen posisjon i kulturmarkedet og bli bedre kjent med publikummet sitt. I august 2021 forelå resultatene fra en større publikumsundersøkelse.
Ingrid E. Handeland
Direktør
Norsk Publikumsutvikling
Ingrid E. Handeland har ledet NPU siden 2012, og har utviklet den faglige plattformen NPU i dag arbeider ut fra, hvor kunnskapsproduksjon og kompetansedeling står sentralt. Hun er arkitekten bak det systemet for publikumsutvikling som NPU i dag arbeider utfra. Systemet består av en sekstrinns-veileder til strategisk publikumsutvikling med bruk av NPU-monitor analyseverktøyet i analysefasen og effektmålings-fasen. Hun har skrevet NPU Håndboka – Innføring og veiviser, fra 2022.
Ingrid har 30 års erfaring fra kulturlivet. Hun har tidligere jobbet med musikkproduksjon og forskningsadministrasjon, og var ansatt på Nationaltheatret i 12 år som markedssjef, informasjonssjef og kommunikasjonssjef. Hun er utdannet Cand.philol fra Universitetet i Oslo med fagene musikkvitenskap (mellomfag), filosofi (mellomfag) og idéhistorie (hovedfag). Hun holder foredrag, kurs og workshops for ulike aktører i kulturlivet i Norge og Norden, og underviser i publikumsutvikling på USN Universitetet i Sørøst-Norge. Ingrid kan kontaktes på ingrid@norskpublikumsutvikling.no.
Svend Aavitsland
Spesialrådgiver
Norsk Publikumsutvikling
Svend Aavitsland har bred erfaring fra kulturfeltet og næringslivet som leder på mellom – og toppnivå i over 20 år. Fra kulturfeltet som daglig leder / video – og filmprodusent for TV og kino, og som markedssjef i over 5 år på Nationaltheatret, hvor Svend var med å vinne «Øker mest»-prisen fra Norsk Publikumsutvikling i 2019. Fra næringslivet som leder innen forretningsutvikling, markedsføring og salg, samt strategisk ledelse som adm.dir. i Norge og Danmark. Svend har også jobbet kreativt som regissør bl.a. for dokumentarfilm for TV, og som videojournalist. Svend Aavitsland er spesialrådgiver i Norsk publikumsutvikling innenfor strategisk publikumsutvikling og forretningsutvikling, og leder prosjektet med utvikling av den nye NPU-monitor. Svend kan kontaktes på svend@norskpublikumsutvikling.no.