Unge voksne, flerkulturelle og synlige minoriteter står høyt på listen over grupper kulturaktørene ønsker å engasjere med sine programmer. Men hvordan skal de gå fram for å engasjere dem?
Et mangfoldig publikum som speiler befolkningen er alltid resultatet av et program som treffer, inkluderende arrangementer og en engasjerende kommunikasjonsform. Og forutsetning for alt dette er kunnskap om de målgruppene man skal jobbe med. Uten kunnskap og innsikt i målgruppenes livsverden kan man ikke treffe livsnerven.
Ingrid E. Handeland snakker om publikumsutvikling som kunnskapsbasert, inkluderende praksis og Thomas gjør et dypdykk i publikumsutvikling med mål om engasjere synlige minoriteter.
Thomas Talawa Prestø er først og fremst kunstnerisk leder. Han har gründet Tabanka Dance Ensemble, drevet frivillig ungdomsarbeide og talentutvikling i en årrekke, og har påvirket hvordan vi snakker om mangfold i offentligheten gjennom å innføre begreper som "melaninrik" i debatten. Han arbeider for tiden med en doktorgrad i dekolonialisering av performance og scenekunst ved Høgskolen i Østfold.
Thomas er fra januar 2022 knyttet til NPUs virksomhet som rådgiver og kunnskapsprodusent. Han skal holde kurs i publikumsutvikling for NPUs medlemmer sammen med Ingrid Handeland og Svend Aavitsland, og skal arbeide med kartlegging av kandidater til NPU prisen 2022. Les intervju med Thomas HER. I intervjuet sier han blant annet dette:
- Mangfoldskompetanse har blitt en nødvendighet. Mange er usikre på hva som egentlig menes med mangfold, hva som er godt arbeid, hva som er dårlig arbeid, hvor fallgruvene er. Min jobb er å gjøre det enkelt og bygge ned redselen for å trå feil. For meg er det et viktig perspektiv at mangfold ikke handler om veldedighet. Et mangfoldig publikum gir et sterkere inntekts- og publikumsgrunnlag. De som oppnår et mangfoldig publikumsgrunnlag kan etterhvert aktivere ulike deler av basen med riktig program og kommunikasjon. Et mangfoldig publikum gjør at man står mer fritt til å programmere enda mer spenstig. Mangfold lønner seg.