Det Norske Teatret har vunnet NPU prisen to ganger tidligere for sitt nyskapende arbeide med publikumsutvikling. I 2016 for etableringen av "Det Mulitnorske" og i 2021 for satelitt-scenen på Rommen. Under pandemien utmerket teatret seg med å tilby direktestrømming av forestillinger i samarbeide med eksterne teknologimiljøer. I år er de blant finalistene i kategorien Årets fornyer for sitt utprøvende arbeide med kunstig intelligens.
Som deltaker i det Europeiske innovasjonsprosjektet ACuTe kombinerer teatret kunstnerisk nytenkning med konkret publikumsutvikling, og viser hvordan KI-teknologi kan brukes til å utvide teatrets relevans i en tid preget av store samfunnsendringer. Prosjektet har resultert i en forestilling som hadde premiere 29. mars på Scene 2 med tittelen «Prosessen mot menneska». Det er et kunstnerisk høyrisikoprosjekt som demonstrerer vilje til innovasjon og eksperimentering langt utenfor komfortsonen. Prosjektets verdi ligger ikke kun i forestillingen. Samarbeidet med teknologipartneren NetNordic har utfordret teatret til å tenke nytt om seg selv og sin egen samfunnsrolle. Samarbeidet har ført til at NetNordic er ny hovedsponsor for teatret.
Kilden fremstår som en fornyer i institusjonsfeltet. De vant den første NPU-prisen i historien i 2014 med sin institusjonelle forankring av arbeidet med mangfold og inkludering gjennom etableringen av Kilden dialog. De har vært nominert for sitt banebrytende arbeide med å utvikle og ta i bruk innsikt til å bygge personas, og i år tar de dette enda et hakk videre gjennom å la kunstig intelligens utvikle syntetiske personer som de kan chatte med for å målrette programtilbud og kommunikasjonsstrategier.
Kilden innoverer ikke kun når det gjelder kunnskapsbasert markedsføring. I en tid hvor mange symfoniorkestre sliter med å utvikle publikumsgrunnlaget, samarbeider Kilden med Kunstsilo om å skape nye opplevelsesformat basert på at symfonisk musikk møter bildekunst. Nordic Art Symphony representerer ikke bare en fornyelse av formater, men også en ny metodikk for tverrestetisk publikumsutvikling. Satsingen innebærer betydelig kunstnerisk, teknologisk og produksjonsmessig risiko, og resultatene peker mot et fremtidig standardverk for kunstformidling i Norden.
Kode tar communityart-bølgen til Bergen med Kunstsatelitten
Kode har vært nominert flere ganger tidligere for sitt fornyende formidlingsarbeide. Med Kunstsatellitten på Sletten Senter tar Kode community-art-bølgen på kontinentet til byen mellom de syv fjell.
Med Kunstsatelitten viser Kode hvordan en kunstinstitusjon kan tenke og handle for å oppfylle den vanskeligste delen av samfunnsoppdraget; å være relevante for den tause majoriteten som sjelden eller aldri oppsøker utstillingslokalene. Kunstsatellitten representerer en ny type formidlingsrom – åpent, lavterskel og samskapende – som muliggjør kunstmøter for grupper som av ulike årsaker ikke oppsøker museet. Ved å flytte deler av virksomheten ut i en bydel som topper statistikken over levekårsutfordringer i Bergen, tar Kode medansvar for en positiv samfunnsutvikling.
Kunstsatellitten er ikke et isolert prosjekt i Kodes formidlingsprogram, men et uttrykk for en større strategisk dreining som har pågått over tid: Fra formidling som publikums-utdanning, til formidling som relasjonsbyggende og medskapende samhandling. Kode viser med dette vilje til institusjonell endring og at de tar publikumsutvikling på alvor som langsiktig grasrot-arbeide. Dette gjør Kode til et forbilde for andre museer og kulturaktører.
MUNCH utmerker seg med et tydelig og langsiktig arbeid for å fornye museets rolle og vant NPU-prisen i 2023 for måten de håndterte pågangen fra publikum etter åpningen av det nye museet i 2021, og hvordan de jobber strategisk med mangfold. Heller ikke i år ha det vært mulig å se forbi MUNCH. I år handler nominasjonen om hvordan de har organisert arbeidet med innovasjon og hvordan de arbeider med etisk bruk av kunstig intelligens.
Museet har etablert en egen seksjon for forskning og innovasjon, og MUNCH Lab fungerer som drivkraft i arbeidet med å skape fremtidens formdlingsopplevelser. De jobber med spesifikke publikumsgruppers behov og etiske avveininger i sentrum for innovasjonen. Arbeidet er forankret i målgruppeinnsikt, medvirkning og et genuint ønske om å bygge bro mellom kunstarv og samtid.
Nysnø er en interaktiv opplevelse der du kan utforske arkivet med Edvard Munchs tegninger ved å lage dine egne. Tegningene i Munch-samlingen er svært skjøre, noe som gjør at de sjelden stilles ut for publikum. Museet stiller et nettbrett til rådighet for den som vil utforske det digitale arkivet gjennom egen utfoldelse. Hver tegning du lager bringer frem en lignende tegning fra det digitale arkivet. Systemet bruker kunstig intelligens til å finne en match mellom din tegning og Munchs. Med prosjektet Nysnø utforsker MUNCH hvordan de kan gjøre den skjulte verdenen av Munchs tegninger mer tilgjengelig for flere.