Nye muligheter for analyse av publikum

20.06.2023
Tekst: NPU
Ny utvikling og nye muligheter i Monitor-kontrollpanelet og publikumsundersøkelsen!
Crowd of people celebrating the new year s eve at a party scopio 1414f4ef 10ea 46ff 9a8a dc992fa863cf

Nye oppdateringer svarer på behov hos Monitor-brukere

På oppfordring fra medlemmer og brukere av Monitor har vi oppdatert publikumsundersøkelsen og kontrollpanelet ("Dashboardet"). I samråd med Norstat har NPU gjennomført faglige og tekniske vurderinger før endringene ble implementert. Endringene er listet nedenfor for Q2, og understreket i kursiv for Q8, Q12, og Q29:

Q2 - nye alternativer i nedtrekks meny:

  • Arrangement for skoleelever eller DKS
  • Geologiske utstillinger
  • Zoologiske utstillinger
  • Klimautstillinger
  • Botanisk hage
  • Kino
  • Besøkt butikken
  • Arrangement med elever og/eller lokale organisasjoner
  • Bokprat/lesesirkel/høytlesning
  • Kurs/opplæring
  • Forfatterbesøk
  • Språkkafé

Q8 - I Norge har vi et urfolk og fem nasjonale minoriteter. Tilhører du en eller flere av disse? (Samer, kvener/norskfinner, jøder, skogfinner, romer og romanifolk/tatere)

Q12 Har du et abonnement/sesongkort/fordelskort/medlemskort/lånekort hos oss?

Q29 Hvem kjøpte billetten din?

  1. Jeg kjøpte billetten selv
  2. Den jeg gikk sammen med kjøpte billetten for meg
  3. Jeg fikk en gratisbillett gjennom sponsor/medlem/arbeidsgiver
  4. Jeg fikk billetten i gave
  5. Arrangementet var gratis
Nye filtersegmenter Monitor

Ny utvikling i Monitor-Kontrollpanel: flere filter for å kryss-segmentering av respons

Utforsk mulighetene blant disse nye filtrene i Monitor-kontrollpanelet ("Dashboardet").

I analysen av svarene fra ditt besøkende publikum:

  • Frekvens. Eksempel: kryss-filtrer på førstegangs-besøkende, med mer.
  • Arrangement-typer. Eksempel: hvordan skiller besøkende til "Gratisarrangement" seg ut fra betalende besøkende?
    • For å gjøre en utvidet meny av arrangementsvalg mer brukervennlig: Når du undersøker responsen fra besøkende på egne arrangement, får du i kontrollpanelet kun se de arrangementstyper du har valgt å ta med i din publikumsundersøkelse.
  • NPS (anbefalings-score fra besøkende): sjekk hvilke arrangement som får gode anbefalinger, og hvilke som har størst forbedringspotensialer i NPS.
  • "Turister". Filter for å skille ut besøkende som ikke bor i Norge. Eksempel: hva er andelen "Turister" blant dine besøkende?
I utvikling / programmering:
  • NPU utvikler sammen med MHM og Norstat en løsning for løpende automatisk segmentering av respons i Culture Segments, med tilhørende muligheter for kryss filtrering (for de som velger å stille spørsmål om Culture Segments). NPU er stolte av at dette er den første eksterne integrasjonen med algoritmen til MHM i Europa.

I analysen av svarene i befolkningsundersøkelsen:

  • Nye muligheter for kryss-filtrering av kulturinteresse
  • Nye muligheter for kryss-filtrering av kulturbruk blant befolkningen.