Er det forskjell på folk som oppsøker de som skilter med å være et folketeater og de som ikke gjør det? Dette kan vi få vite mer om når Nye Hjorten nå har meldt seg inn i NPU. Er det helt andre typer folk enn de som benytter det offentlig finansierte teatertilbudet? På oppdrag fra NPU har Magne Pettersen pratet med ressurs- og bookingsjef Merete Moum Lo om "hvetebrødsdagene" etter teateråpningen og hva de ser fram til å få vite noe om nå som de har meldt seg inn i NPU og deltar med egne data.
Merete Moum Lo, fortell litt om hvordan åpningen og første premieren gikk og hvordan har mottakelsen vært.
– Det har vært helt overveldende og utrolig kjekt å endelig åpne dørene og slippe publikum inn. Vi får mange hyggelige tilbakemeldinger både på «Peter Pan – Stargate to Neverland» og huset i seg selv. Teaterbygget er en gave til hele byen og man må nesten klype seg selv i armen fordi det er så flott. Vi merker veldig stor interesse for både teaterbygget og billettsalget - som går som ei kule etter gode tilbakemeldinger fra publikum og anmeldere. Det er veldig, veldig gøy!
Hvordan har det vært å selge merkevaren Peter Pan inn mot et voksent publikum – for dette er vel ikke først og fremst en forestilling rettet mot unge?
– Ja, det er i hovedsak en forestilling for voksne, selv om den også kan egne seg for litt større barn og ungdom. De fleste vil assosiere Peter Pan med en barneforestilling, og det har vært viktig i kommunikasjonsarbeidet vårt å tydeliggjøre at dette først og fremst er en forestilling for voksne. Jeg føler jo at vi har nådd fram med det, og de som er i tvil tar gjerne kontakt med oss.
Dere er jo MarketHype-bruker. Likevel vil dere benytte NPU Monitor-undersøkelsen. Hva ser du mest fram til å få vite noe om gjennom Monitor, som du ikke allerede vet via MarketHype?
– Via MarketHype får vi god oversikt over billettsalget og demografien til billettkjøperne våre. Gjennom NPU Monitor ønsker vi å få mer innsikt i en større andel av publikummet vårt, ikke bare billettkjøperen. De fleste billettkjøpere handler to billetter eller flere, dette ser vi i statistikken. Og som et helt nytt teater ønsker vi å bli kjent med publikummet vårt. Vi vil forstå hvem vi når fram til, hva de interesserer seg for og hvordan dette utvikler seg over tid. Her tror jeg NPU Monitor kommer til å bli et veldig nyttig verktøy for oss, og det blir også spennende å sammenligne oss med de andre i scenekunstfeltet.
Vil du si at de to verktøyene utfyller hverandre?
– Nå er vi helt i startfasen med NPU Monitor og har akkurat opprettet en undersøkelse som vi skal distribuere. Inntrykket så langt, er at vi kommer til å få mer innsikt i hva slags type publikum vi har – ikke bare kjappe fakta om alder og kjønn, men også hva publikummet vårt interesserer seg for og hvordan de bruker teateret. Vi har et flott teater med en stor scene, men vi har jo også en restaurant og en bar, hvor vi blant annet tilbyr gratis jazzkonserter annenhver fredag og lørdag. Det blir interessant å se hva slags publikum som benytter seg av de ulike konseptene.
Er det flere ting dere kan bruke denne innsikten til?
– Ja, vi vil bruke den i vår publikumsutvikling og programmering. Hvilket publikum er det vi når ut til? Og kanskje vel så viktig – hvem er det vi eventuelt ikke når ut til? Vi skal nå ut bredt og bruke dataen vi får til å videreutvikle teateret.
Kan du si noe mer om hvordan dere jobber med programmering på Nye Hjorten?
– Teatersjefen vil nok kunne svare bedre på det kunstneriske, men vi tilbyr teater for voksne, musikaler, barneforestillinger, populærvitenskapelig teater med Inga Strümke og soloforestilling med Lisa Tønne. Til høsten kommer blant annet en intim versjon av rockemusikalen «Next to Normal» på vår minste scene. Vi programmerer bredt for å treffe mange. Utover dette, har vi mange spennende planer som stadig utvikler seg. Og innsikten vi får fra undersøkelsene, vil bidra positivt med tanke på hvordan vi programmerer.
Enkelte kritikere mener at folketeater skal være rimelig og at Nye Hjorten ikke lever opp til disse forventningene når en billettene koster rundt tusenlappen. Hva tenker du om denne kritikken? Og hva legger Nye Hjorten i det å være et folketeater?
– Først vil jeg nevne at vi har billettpriser som strekker seg helt fra 299 til 1495 kroner. Vi jobber aktivt med å differensiere prisene og utvikle tiltak for å senke terskelen slik at alle kan delta. Vi tilbyr ganske mye forskjellig – blant annet gratis jazzkonserter, vi lager barneforestillinger, tilbyr gratisbilletter til musikk-, dans- og dramaelever når vi har ledig kapasitet ved forestillingsstart. Vi har samarbeid med Den kulturelle skolesekken og med samfunnsaktører som når ut til dem som har begrenset tilgang til kulturtilbud. For oss handler «folketeater» om å være tilgjengelig for et bredt publikum både gjennom innholdet vi programmerer, og måten vi engasjerer og jobber med publikum på. Vi skal ha et kunstnerisk program som både overgår i forventning og appellerer til det brede lag av folket. De fleste teater i Norge har offentlig finansiering som subsidierer billettpriser, og sånn skal det være og det heier vi på. Men vi er avhengig av billettinntektene for å sikre både kvalitet i produksjonene våre og ikke minst lønn til alle fagfolkene og kunstnerne som jobber hos oss. De kan naturligvis ikke jobbe gratis. Vi ser på «folketeater» som et teater for folket og ikke nødvendigvis et teater som bare har lave billettpriser. Nye Hjorten teater er åpent for alle, om du ønsker å komme innom å ta en titt, eller henge i baren, se teater, gå på konsert eller spise noe digg i restauranten.
Er Nye Hjorten med på å fylle et tomrom, eller i hvert fall et mulighetsrom, i trøndersk scenekunst?
– Jeg håper vi kan bidra med å løfte tilskuddet av publikum til scenekunstfeltet i Trondheim. Vi har allerede to flotte teatre i Rosendal Teater og Trøndelag Teater, og vi representerer ett annet type teater. Jeg tror summen av dette vil føre til flere publikummere. Det er jo også slik på musikkfeltet. De har ikke én scene eller én festival, de har mange arenaer man kan oppsøke.
Vil det være en fordel for hele scenekunstfeltet og kulturlivet at dere gjennom NPU Monitor og MarketHype satser tungt på publikumskunnskap?
– Ja, jeg håper hele scenekunstfeltet vil benytte seg av NPU Monitor, slik at vi både får bedre kjennskap til hvert vårt publikum og ser det totale bildet for hele feltet. Forhåpentligvis vil vi se at vi utfyller hverandre og når bredt ut med scenekunsten. Vi på Nye Hjorten Teater er spente på vår første publikumsundersøkelse, og vi tar gjerne imot gode råd fra andre medlemmer i NPU til hvordan vi kan best mulig få spredd undersøkelsen til alle besøkende.