Med mål om «å gjøre kunsten tilgjengelig for alle – og hver enkelt» åpnet det nye Nasjonalmuseet dørene den 11. juni 2022. Allerede fra åpningsdagen tok Nasjonalmuseet i bruk publikumsundersøkelsen i NPU Monitor, som henter løpende respons fra publikum.
- Vi ønsker å lære mer om våre besøkende, deres ønsker og behov. Det gir oss tilbakemelding på hvordan vårt tilbud treffer publikum, og hvordan vi kan jobbe for å bli enda bedre i fremtiden, sier konstituert avdelingsdirektør ved Nasjonalmuseet, Karette Marie Wang Sandbu.
NPU Monitor består av to undersøkelser, en løpende publikumsundersøkelse og en befolkningsundersøkelse. I befolkningsundersøkelsen svares det på mange av de samme spørsmålene som i publikumsundersøkelsen. Responsen fra begge undersøkelsene vil kunne sammenlignes i dashboardet til NPU Monitor. På denne måten vil man kunne sammenligne svar fra eget publikum med svarene fra befolkningen i et eller flere fylker.
- Vi gleder oss til å utforske mulighetene det gir. Det gjør at vi har mulighet til å sammenligne respons med et utvalg som ikke nødvendigvis bruker museer aktivt. Vi har jo et ønske om å nå nye målgrupper, og derfor kan dette bli en viktig kilde til kunnskap.
Og nytten av å sammenligne egen publikumsrespons med andre institusjoner som deltar i NPU Monitor, anser Sandbu som viktig.
- Muligheten for å sammenligne kan gi inspirasjon og læring. Det er mange kulturinstitusjoner i Norge som besitter kunnskap vi gjerne vil lære mer om. Å kunne sammenligne resultater museer imellom eller på tvers av bransjer, håper vi bidrar til mer kunnskapsdeling, og på sikt et bedre og mer mangfoldig kulturliv.