De har initiert og tatt lederansvar for turnenettverket Dansenett Norge. De arbeider kunnskapsbasert og segmentert med publikumsutvikling og har gjennomført flere grundige publikumsundersøkelser som har fått konsekvenser for hvordan de arbeider videre. De har etablert et trofast publikum som kjøper cirka 22.000 billetter i året. Denne nominasjonen dreier seg spesielt om det Dansens Hus gjør for å inkludere nye grupper av publikum gjennom fokus på sosiale rom, arrangementer, kunstneriske partnerskap og samarbeid. De har utviklet et tidsriktig og innbydende kafe- og foajéområde som et mangfold av grupper tar i bruk både på dag- og kveldstid, og en programprofil som både forsterker relasjonen til etablerte publikumsgrupper og åpner opp for nye og andre. De når ut til nye publikumsgrupper gjennom strategiske samarbeid med hip-hop-miljøet i Oslo, særlig i forbindelse med den årlige ungdomsfestivalen Urban Moves, gjennom samarbeid med Floorknights fra X-Ray ungdomshus rundt prosjektet Measure Your Crew, gjennom samarbeid med House of Meraki om å arrangere et større Voguing Ball og samarbeid med Tabanka Dance Ensemble, som i tillegg til sitt kunstneriske virke arbeider målrettet med å trekke ikke-tradisjonelle publikumsgrupper inn mot de etablerte scenene. Flere burde gjøre som Dansens Hus - ansette formidlingskonsulent fra målgruppa. Thomas Talawa Prestø, kunstnerisk leder for Tabanka, har fått ansvaret for å utvikle kontaktflatene til nye grupper. Han sitter for øvrig i NPU-juryen og er som sådan inhabil i forhold til denne kandidaten.