Webinar 2-22: Hvordan nå unge voksne med kulturinteresse?

11.05.2022, 14:00 — 16:00

Zoom
Webinar2-22

Hva trigger unge voksne med kunst- og kulturinteresse? Og hvordan når vi dem?

Subjekt er én av få norske kulturaviser som tar unge voksne på alvor. Etter lansering på nett i 2017 har avisen nådd 150.000 unike lesere i måneden. 76% av leserne er unge voksne i alderen 19-39 år. Hvordan har de lykkes med å nå de unge voksne lesere? Og hvordan har de fått unge voksne til å engasjere seg i kunst- og kulturdebatten? Hør suksesshistorien til Subjekt presentert av sjefredaktør Danby Choi.

Innsikt om unge voksne målgrupper er ofte etterspurt av NPU sine medlemmer. NPU har invitert Vilde Vågsland fra Opinion til å delta i en samtale om UNG2022 - en av Norges mest omfattende målgruppestudier blant unge i alderen 15 – 25 år. Hør hvordan kunst- og kulturinstitusjonene kan gjøre arrangementene mer relevante for unge målgrupper, i en samtale mellom analytiker Vilde Vågsland og direktør Ingrid E. Handeland.

Program

Programoversikt 1

14:00 - 14:15
Velkommen
Ingrid E. Handeland
14:15 - 14:45
Hva trigger unge målgrupper?
Ingrid E. Handeland og Vilde Vågsland
14:50 - 14:55
Pause
15:00 - 15:55
Hvem er Subjekts unge lesere, og hva trigger dem?
Danby Choi
UNG2022 Forside
UNG2022-rapporten

Kjøpe UNG22-rapporten? NPU rabatt kr. 35.000,- (ord. kr 40.000,-)

Medvirkende i webinar

Vilde vågsland opinion

Vilde Vågsland

Analytiker
Opinion
Vilde er analytiker i Opinion. Hun jobber mest med kvalitative prosjekter på tvers av de fleste bransjer. Vilde er utdannet medieviter ved Universitet i Oslo med spesialisering innen digital kommunikasjon, samfunnsansvar og holdningskampanjer. Vilde er brennende opptatt av og har jobbet mye med problemstillinger knyttet til kommunikasjon, medier, helse, miljø og samfunn. Siden høsten 2018 har Vilde også vært sentral i arbeidet med UNG, som er Opinions syndikerte målgrupperapport om unge.
Danby Choi sort hvitt

Danby Choi

Sjefredaktør
Subjekt
Danby Choi (f. 1993) er sjefredaktør i Subjekt. Han grunnla Subjekt i 2013 og selskapet i 2017. Choi er uteksaminert i 2016 med bachelorgrad i journalistikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Han er tidligere kunstanmelder i Aftenposten og spaltist i Dagbladet, og har i tillegg erfaring som journalist og nettredaktør i blant annet NRK P3 og Natt og dag, samt jobbet som kommunikasjonsansvarlig i Oslo World Music Festival, grafisk designer for Hovefestivalen, pressemedarbeider i Bylarm, med mer. Choi er styremedlem i Oslo redaktørforening og tidligere norgesmester i streetdance (2009). Han er også blitt nominert av Oslo redaktørforening til Årets nyskaper 2020 og nominert av bransjeavisen Kampanje til Årets medienavn 2021.
Ingrid E. Handeland

Ingrid E. Handeland

Direktør
Norsk Publikumsutvikling
Ingrid E. Handeland har ledet NPU siden 2012, og har utviklet den faglige plattformen NPU i dag arbeider ut fra, hvor kunnskapsproduksjon og kompetansedeling står sentralt. Hun arbeider for å samle data om publikumsutviklingen i Norge i NPU Monitor, en nasjonal database for publikumsinnsikt som alle aktører, store og små, uavhengig av bransje og geografisk tilholdssted, kan bruke til å planlegge sin virksomhet. Ingrid har 30 års erfaring fra kulturlivet. Hun har jobbet med musikkproduksjon og forskningsadministrasjon, og var ansatt på Nationaltheatret i 12 år som markedssjef, informasjonssjef og kommunikasjonssjef. Ingrid har sin utdanningsbakgrunn fra musikkvitenskap, filosofi og idéhistorie på Universitetet i Oslo.