Bergen Filharmoniske Orkester
Arkivopptak og studioinnspillinger som trøst for utestengt publikum
Bergen Filharmoniske Orkester har vært nominert to ganger tidligere for sitt pionérarbeide med digital formidling. Det digitale konsertarkivet og appen Bergenphilive kom til nytte umiddelbart etter nedstengingen 12. mars. Deler av programmet ble raskt transponert over til digitale studio-produksjoner og nye digitale konsertserier ble utviklet i takt med nedlukking og gjenåpning av kulturlivet. Det første digitale tiltaket under pandemien som fikk stor oppmerksomhet var en video hvor alle orkestermusikerne, i hver sitt hjem, spilte inn sine stemmer til Harald Sæveruds Kjempeviseslåtten. Alle innspillingene ble gjort på Ipad ansatte i organisasjonen har fått av arbeidsgiver. I påsken 2020 kuraterte de et påskeprogram med daglige anbefalinger til publikum. Den største satsingen var konsertserien Close up – at a distance, spilt inn i Grieghallen som rent studio uten publikum.
Det Norske Teatret
Digitalt prionérarbeide - direktestrømmet teater
Det Norske Teatret De ønsker ikke å bli en
«filmdistributør» og holder fast ved at teateropplevelsen i sitt vesen er analog og baserer seg på fysisk tilstedeværelse i salen. De var likevel allerede i ferd med å lansere en arena for digital formidling da pandemien startet. Høsten 2020 kunne de derfor tilby hybride arrangementer, eksklusivt for de 200 i salen, og samtidig ubegrenset og garantert smittefritt for de som satt hjemme og så på. Det Norske Teatret har gått foran og vist at det går an å selge billetter til teater hjemmefra, til glede for alle de som av ulike grunner ikke kan eller vil besøke teatret fysisk. Undersøkelser viser at de med dette når ut til et nytt publikum og inkluderer personer med funksjonsvariasjoner, samtidig som de har hatt inntekter i en periode da det fysiske tilbudet var stengt.
Festspillene i Bergen
Fra digital nødløsning med suksess til hybride festspill
Fra beslutningen om å avlyse det planlagte festspillet ble offentliggjort 7. april 2020 på grunn av pandemien, til programmet for den nye, digitale festivalen ble offentliggjort, gikk det fire uker. To uker senere åpnet det første heldigitale festspillet i Bergen. Forvandlingen var resultat av en storstilt reallokering av ressurser både på produksjonssiden og artistsiden. De mistet alle billettinntekter og enkelte sponsorer, men sparte samtidig produksjonsutgifter og leieutgifter til fysiske arrangement, som kunne brukes til å produsere digitale. De fikk enorm synlighet og økte deltakelsen nasjonalt og internasjonalt. I 2021 presenterer Festspillene i Bergen et hybrid program hvor fysiske og digitale møteplasser eksisterer side om side. Alle digitale arrangement er biletterte og publikum kan løse både enkeltbilletter og kjøpe festivalpass.
MUNCH
Digital outreach og innovasjon
For MUNCH satte pandemien fart i en digital satsing som var strategisk forankret og påbegynt. Nedstengningen åpnet et nytt rom for eksperimentering med formater. De akutte koronatiltakene ble utviklet for strategisk viktige målgrupper, med høy hastighet, uten sikkerhetsnett, med egne midler, enkle
tekniske løsninger og Facebook som formidlingsplattform. De fikk helt uventet enorm respons. Erfaringen med hvor stor betydning lavterskeltilbud hadde for mange under panedmien har utvidet kvalitetsbegrepet. MUNCH har samtidig arbeidet mer langsiktig og kontrollert med digital innovasjon. Det arbeides blant annet med å utvikle helt nye digitale verktøy for medskapende formidling for skolebarn i hele Norge. Og det utvikles digitale utstillinger og opplevelser for et voksent, internasjonalt publikum. Museet er på vei mot en fremtid hvor det digitale formidlingstilbudet er likestilt med det analoge.
Oslo-Filharmonien (OFO)
Digitalt gratistilbud som formidling og PR for orkestret og den klassiske musikken
12. mars var Oslo-Filharmonien midt inne i et jubileumsår. I arbeidet med å finne erstatninger for avlyste konserter ble det raskt utviklet en digital konsertserie ut fra en festivaltankegang. Den 22. april lanserte de Mellomspill – veien tilbake, en splitter ny digital konsertserie distribuert primært via sosiale medier. De gikk fra 5000 til 35 000 følgere på YouTube. Beethovens 9. ble strømmet 2,7 millioner ganger. OFO har som sin primære målsetting å bringe den klassiske musikken ut til folk, via podiet, i konsertsalen eller ute i det offentlige rom. Eksperimenteringen med kamera-produksjoner og digital formidling
har ikke bare lært dem hvordan de kan nå enda lenger ut men hvordan de kan forsterke den analoge konsertopplevelsen.
Erfaringene med Mellomspill vil prege den videre utviklingen av organisasjonen. Det har endret måten de tenker om både programmering, organisering og publikumsutvikling.
Stavanger Symfoniorkester
Inspirasjon og gode musikkopplevelser under korona
SSO har forsterket sin tilstedeværelse og posisjon blant etablert publikum under pandemien gjennom å produsere fullverdig konsertinnhold de kunne nyte hjemmefra. Som første orkester i Norge startet de direktesendt strømming via Facebook torsdag 26. mars. Fra mars til juni spilte SSO 26 direktesendte konserter, 8 innspillinger, samt spilt over 40 utendørs konserter for beboere på sykehjem og bofellesskap og 25 «pop-up» konserter i regionen. Mandag 15. juni åpnet myndighetene for inntil 200 publikummere. SSO utsatte, i samråd med musikerne, sommerferien for å spille tre konserter for våre abonnenter samme dag. Som en følge av SSOs utendørs sykehjemskonserter, fikk vi i samarbeid med Stavanger kommune og Sølvberget, Stavanger kulturhus, etablert egen TV-kanal for kommunens alders- og sykehjem. SSO sender ukentlig konsert på TV-kanalen.
Stiklestad Nasjonale Kultursenter (SNK)
Digital kompetanseheving og publikumsutvikling
Stiklestad Nasjonale Kultursenter formidler Norges politiske, kulturelle og åndelige arv etter slaget på Stiklestad
i 1030. Da kulturlivet stengte 12. mars, hadde de ingen digital strategi å lene seg på. Holdningen var at «dette kan vi ikke, så det må vi prøve». De fikk opp et digitalt formidlingstilbud etter «prøve og feile»-metoden, basert på interne krefter. De fikk positiv respons fra publikum i regionen, nasjonalt og fra utlandet, og ser tilbake på den digitale eksperimenteringen under nedstengingen som stimulerende og utviklende. Filmmediet har gitt dem muligheten til å formidle anlegget og samlingene på måter som ikke kan gjøres i en vanlig omvisning. Den digitale satsingen gjorde at de unngikk å permittere formidlere. De vil fortsette å tilby både barn og unge og et allment kulturinteressert publikum digitalt innhold, og har med tilskudd fra Trøndelag fylkes digitale innovasjonsordning inngått avtale om å utvikle et digitalt tilbud via Den kulturelle skolesekken.