I tråd med utviklingen i samfunnet og som uttrykt gjennom kulturpolitiske signaler forventes museene å ha et økt fokus på hvem de er til for. Fordi brukerne på mange måter er museenes eksistensgrunnlag er brukerorientering et viktig strategisk arbeid. Å være en stemme på vegne av brukerne er et ledelsesansvar og må tas med inn i museenes utviklings- og forbedringsarbeid.
Brukerorientering handler om å være nysgjerrig på museets brukere; hvem de er, hva de trenger og hvordan museene kan gjøre møtet med brukerne best mulig. Det handler om å forstå hvordan brukerne forholder seg til museet. Hva er viktigst for dem?
Hva ønsker så ulike brukere i samfunnet seg faktisk av museene? Dette var fokus da Rambøll i samarbeid med museene i Norge gjennomførte en stor bruker- og bruksundersøkelse i 2019 og 2020. I dette webinaret presenterer Rambøll resultatene; hvem er brukerne, hvorfor bruker de museene, hvilke tilbud på museene benytter de og hva synes de om det de tilbys? Og så man noen endringer i dette i 2020 under Korona-pandemien? Vi får også høre om hvilke praktiske utfordringer museene har hatt i gjennomføringen av undersøkelsen, samt hvilken nytte museene har av resultatene.
Men hva med de som sjelden eller aldri besøker museene i dag? Hvordan fanges deres stemmer opp? Hvordan bør museene arbeide for å nå nye publikumsgrupper? Dette blir en sentral problemstilling videre i webinaret.
Fra Danmark og ‘Seismonaut' vil vi få høre erfaringer fra arbeid med undersøkelser om såkalte sjelden- eller ikke-brukere av museene. Dernest vil både Munchmuseet og Norsk Publikumsutvikling fortelle om hvordan de arbeider med publikumsutvikling og hva de mener museene kan gjøre videre på det dette området.
Tekst: Kulturrådet