Tenk om du kunne logge deg inn på en side som svarte på alle spørsmål du har om publikum? Hvem er de, hvor ofte går de, hvor stor kryssbruk er det mellom vår institusjon og ande kulturtilbud i regionen, og hvem i befolkninger er underrepresentert hos oss? Hvor er det strategisk riktig å sette inn støtet?
NPU jobber i 2020 med å bygge det vi kaller en "Kulturmonitor" som skal gi kultursektoren et kart over publikums-terrenget. Kartet skal vise hvem som er i markedet for teater, dans, konserter, visuell kunst, litteratur, kulturminner, film osv og hvilke deler av befolkningen som engasjerer seg i ulike typer tilbud. På institusjonsnivå skal du kunne gå inn og følge publikumsutviklingen; hvem kommer til fra år til år, hvem faller fra, hvilke grupper er mer og mindre aktive og responsive i forhold til ulike typer innhold og tilbud? Dette har de i England. Verktøyet heter Audience Finder og er utviklet av The Audience Agency på oppdrag fra det Britiske kulturrådet.
PUBDATA er et pilotprosjekt som har pågått i deler av 2019 og som løper ut året 2020. Det tar sikte på å utvikle en versjon av Audience Finder for norsk sektor. 20 institusjoner deltar med publikumsdata i piloten og The Audience Agency analyserer data og bygger et dashboard som du som medlemmer av NPU vil få tilgang til mot en årlig analyseavgift. Hensikten er å gi våre medlemmer innsikt i egen publikumsutvikling og bransjen et samlet bilde av brukere, ikke-brukere og potensielle brukere.