Jørn Knutsen

Jørn Knutsen er markedssjef ved Den Norske Opera & Ballett.

Har nærmere 20 års erfaring med salg, markedsføring, profilering og kommunikasjonsarbeid innenfor den norske teater- kultur- og underholdningsbransjen. Arbeidserfaringen spenner fra offentlige institusjoner som Nationaltheatret og Den Norske Opera & Ballett, via Henie Onstad Kunstsenter, til privatteaterproduksjon på Folketeateret og Chat Noir.

Jørn er utdannet innen kommunikasjon fra Høgskulen i Volda. Han startet sin yrkeskarriere som salgs- og markedskonsulent i markedsavdelingen på Nationaltheatret, hvor han var ansatt i sju år fra 2001. Etter Nationaltheatret var han ansatt av tre ulike produsenter som salgs- og markedssjef for de tre første produksjonene på Folketeateret (Mamma Mia!, Buddy Holly – The Musical og We Will Rock You, som spilte i perioden 2009-2011). Til sammen solgte produksjonene over 300 000 billetter.

I perioden 2011-2014 var Jørn ansatt som markedssjef på Chat Noir. I perioden 2014-2016 var han ansatt som kommunikasjonsrådgiver hos PR-byrået Kulturmeglerne. Mesteparten av tiden i Kulturmeglerne var han utleid som vikar for kommunikasjonssjefen på Henie Onstad Kunstsenter, og ble i 2016 ansatt som seniorrådgiver på kunstsenteret. I september 2017 tiltrådte han stillingen som markedssjef i Operaen.

(Foto: Gisle Bjørneby.)