Danby Choi

Kunsten har et imageproblem, mener Danby Choi (f. 1993). Han er mediegründer, redaktør, kunstkritiker, kulturjournalist, DJ og tidligere junior-Norgesmester i streetdance. I 2017 modererte han NPU-konferansen, i 2018 var han med som co-produsent og i 2019 er kulturtidsskriftet han redigerer, Subjekt, billett- og mediepartner for konferansen, samt produksjonsansvarlig.

Danby Choi er overbevist om at flere må interessere seg i kunst og kultur, blant annet for å erstatte materielt overforbruk med immaterielle gleder. «Men kunstnere, kulturprodusenter og kulturjournalister spenner ben på hverandre i formidlingen av den», skriver han.

Men han tar neppe helt skylden: «Før flere begynner å påpeke at tilbudet i Oslo er for stort, bør kunstnere og kulturarbeidere slutte å klage på at mediene ikke skriver om tiltakene deres, og selv sørge for at flere interesserer seg for kunsten og kulturen gjennom fokus på kvalitet og aktivitet. Kulturjournalister som vil gjøre kulturlivet en tjeneste, kan begynne å stille flere kritiske spørsmål — kulturen går ingen vei med verken ukritisk lanseringsjournalistikk eller uforståelig kunstprat.

— Når kunstnerne taler kunstens sak på en folkelig måte, kulturjournalistene formidler den kritisk og forståelig, og flere folk benytter seg av det utrolige tilbudet vi allerede har, tror jeg at kunsten til mindre grad må ty til stat, kommersielle partnerskap og jovial estetikk. «Supply and demand», sier alle andre næringer, og i den rekkefølgen har de full kunstnerisk frihet, mens de har økonomijournalistene på nakken og folket rundt fingeren.

Choi har bachelor i journalistikk fra HiOA og er kunstkritiker i Aftenposten, i tillegg til redaktør for Subjekt. Han er tidligere musikkjournalist i NRK P3, spaltist i Dagbladet, nett-ansvarlig for Natt&Dag, kommunikasjonsansvarlig i Oslo World Music Festival og grafisk designer for Hovefestivalen.