Møt kollegaer fra Vestlandet på NPU-konferansen 2019!

skrevet av Subjekt — 2019-10-25

Norsk Publikumsutvikling feirer ti år i 2019. Om snaue to uker reiser vi hjem til fødebyen Bergen med NPU-konferansen 2019. Vi har snakket med fem institusjonsledere fra Vestlandet om hvorfor de kommer.

Det tar tid å bygge viktige møteplasser, sa markedsdirektør i Den norske opera og ballett, Kenneth Fredstie, i vårt intervju med ham forrige måned.

Ti år har gått siden Norsk Publikumsutvikling ble stiftet, og i år reiser vi hjem til fødebyen Bergen for å feire jubileet på NPU-konferansen 2019.

I år er konferansen mer mangefasettert enn noensinne, og med over 300 deltakere, 50 medvirkende og 30 sesjoner.

Registrer deg nå: Du kommer ikke til å angre!

Tine Rude Foto Xin Li

Tine Rude er daglig leder for Borealis – En festival for eksperimentell musikk. (Foto: Xin Li.)

For å bli klokere

Tine Rude er daglig leder for Borealis – en festival for eksperimentell musikk. Festivalen er nominert til NPU-prisen 2019, blant annet for sitt strategiske arbeid med mål om å øke antall besøkende, og å endre den sosiodemografiske sammensetningen både blant utøvere og publikum.

— NPU-prisen er en stor anerkjennelse av vårt arbeid, og det er deilig med en anledning til selv å måtte stoppe opp og reflektere over hva vi har oppnådd, og hvor vi stadig har en vei å gå. Men det viktigste med nominasjonen er at det betyr at Borealis er med å gjøre en forskjell. At vi ved aktive handlinger viser at forandringer av etablerte strukturer er mulig, og at musikk og kunst spiller en viktig rolle i dagens samfunn, sier Rude.

— Borealis jobber bevisst med å nå ut til et mangfoldig publikum, og å høre erfaringer fra andre om gode og mindre vellykkede tiltak, er nyttig. Faglig påfyll og gode kollegaer er jo alltid en fin miks.

— Hva forventer du av NPU-konferansen 2019?

— Jeg forventer at jeg går derfra klokere, og med nye perspektiver på vårt eget arbeid. Inspirert og motivert!

— Er det noe spesielt du gleder deg til fra årets program?

— Jeg gleder meg spesielt til å høre erfaringer og gode tips fra Lincoln Center og deres Young Patrons program, om hvordan de jobber for å trekke ungdom inn i konsertsalen. I tillegg er jeg ekstra interessert i prosjektet YOICE og bruken av unge ambassadører, for å se om vi kan overføre noe av dette til Borealis. Og så blir det interessant å se resultatene av Bergen kommunes store undersøkelse, Familiepanelet, for å se hvor publikum kommer fra og hva de tar med seg fra kulturlivet i Bergen. 

— Og så er det jo veldig spennende med prisutdelingen, da!

— Hvorfor er publikumsutvikling viktig?

— Jeg tror på at det Borealis presenterer, og representerer, er med på å gjøre en forskjell! Vi ønsker å nå ut til et mangfoldig publikum, fordi vi tror at det er viktig med andre perspektiv, og at musikken og kunsten har mindre relevans om ikke den møter publikum. Vi bruker masse tid og ressurser på å tenke på vårt publikum, og hvordan vi møter dem og tar vare på dem, og vi vil gjerne bli enda bedre. Borealis har stort sett fulle hus på våre arrangement, men vi ønsker å vite mer om dette eksisterende publikummet, for da ser vi også hvem som ikke kommer. Først da kan vi planlegge hvordan vi kan nå ut til dem, sier Rude.

Nina Lauvsnes

Nina Lauvsnes er direktør for Festspillene i Bergen, tidligere styremedlem i NPU. (Foto: Presse.)

Fordi temaet er viktig og aktuelt

Direktør for Festspillene i Bergen, forøvrig også tidligere styremedlem i Norsk Publikumsutvikling, Nina Lauvsnes, kommer til NPU-konferansen for å få med seg erfaringsdelingen, men også for å møte andre kollegaer.

— Bergen er et bra sted for alle slags feiringer. Bergensere elsker fest. Ellers så synes jeg at det har vært veldig positivt at konferansen har blitt avholdt ulike steder i landet, sier hun.

— Hvorfor skal du på NPU-konferansen 2019?

— Fordi temaet er viktig og aktuelt, og fordi jeg får høre mange flinke folk fortelle om hvordan de jobber og dele sine erfaringer og fordi jeg får treffe mange hyggelige og dyktige kolleger fra hele landet.

— Du var jo med å starte NPU-ballet! Hva mener du NPU har betydd for feltet?

— Jeg tenker at NPU har bidratt til større bevissthet om publikum og flere felles referanser for alle som jobber med dette feltet. Jeg opplever også at NPU er på god vei til å bli den kunnskapskilden vi drømte om da det hele startet, med konferansen som et høydepunkt, sier hun.

— Er det noe du gleder deg spesielt til?

— Jeg har ikke satt meg inn i programmet enda, men jeg vet at det er mye bra og at jeg vil bli inspirert. Og så gleder jeg meg ekstra til å kunne være der sammen med så mange av mine kolleger fra Festspillene i år. Det bidrar forhåpentligvis til mange interessante  interne diskusjoner i etterkant av konferansen.

Kjartan Aa Berge

Kjartan Aa Berge er administrerende direktør for Musea i Sogn og Fjordane og kommer til NPU-konferansen for første gang i 2019. (Foto: Privat.)

For å lære mer om både kulturliv og museumsdrift

Administrerende direktør for Musea i Sogn of Fjordane, Kjartan Aa Berge, kommer også til NPU-konferansen for aller første gang i 2019.

— Fordi årets tema er relevant og interessant for å utvikle fremtidens museer, sier han.

— Hvilke forventninger har du til NPU-konferansen?

— Jeg har et åpent sinn.

— Hva betyr det for deg at NPU-konferansen ligger i Bergen?

— Jeg har vokst opp i Bergensområdet og trives godt der. Gleder meg til å komme tilbake. 

— Er det noe du ser særlig frem til, fra årets program?

— Jeg ønsker å lære mer om hvordan skape en systematikk rundt å jobbe med å øke publikumstilstrømning og egeninntekter i kulturlivet generelt, og museumsdrift spesielt, sier han.

NPU-konferansen nærmer seg med stormskritt: Registrer deg nå!

Tone Tjemsland

Tone Tjemsland er direktør for Carte Blanche. (Foto: Tale Hendnes/Carte Blanche.)

For å få med seg de gode diskusjonene

Teateret Carte Blanche har vært representert på NPU-konferansen hvert eneste år, men i 2019 er det første gangen direktør Tone Tjemsland kommer.

— Hvorfor det?

— Rett og slett fordi konferansen er i Bergen. I min jobb er det mye som skjer, hele tiden, og det er nødvendig å være selektiv i forhold til tidsbruk og reiser. Det er en selvfølge at Carte Blanche deltar, og når konferansen i år er på «hjemmebane», er det flere av oss som har mulighet til å være med.

— Hvilke forventninger har du til NPU-konferansen?

— Publikumsbygging er noe av det viktigste vi gjør. Som scenekunstinstitusjon er publikum våre viktigste med- og motspillere. Jeg forventer innlegg, diskusjoner og presentasjoner som kan utvide tankerommet for vårt publikumsarbeid.

— Hva ser du frem til på NPU-konferansen?

— Programmet ser ut til å bli bra, så jeg ser fram til gode diskusjoner og konsentrert fokus på de problemstillingene konferansen tar opp, sier hun.

Jenny Heggvik

Jenny Heggvik er direktør for Museum Vest, som administrerer blant annet Bergen Sjøfartsmuseum, som er nominert til NPU-prisen 2019. (Foto: Privat.)

Ekstra stas i Bergen

— Hvorfor skal du på NPU-konferansen?

— Jeg har meldt meg på konferansen fordi jeg synes det er viktig med faglig påfyll når det gjelder publikumsutvikling. Som konstituert direktør for Museum Vest, der Bergens Sjøfartsmuseum er en av avdelingene, synes jeg at det er kjempeflott at de er nominert til NPU-prisen. De ansatte der er svært dyktige og jeg krysser fingrene for at de vinner!

— Er det noe på programmet du ser særlig frem til?

— Jeg synes selve temaet for konferansen, «Vi må snakke om penger», er interessant. Med krav om økte egeninntekter, samtidig som vi skal åpne opp for nye publikumsgrupper og nye stemmer: Hvordan skal vi som kulturinstitusjon imøtekomme dette?

Spørsmålet er blant mange som vil diskuteres på NPU-konferansen 2019.

— På tidligere konferanser har det alltid vært mange bra innlegg å velge mellom. Jeg har derfor forventning om at mye er interessant. Jeg synes at det er ekstra stas at konferansen arrangeres i hjembyen Bergen, som har svært mye å by på innen kulturfeltet.

Arve Espe

Arve Espe er styreleder i Opera Nordfjord og kommer til NPU-konferansen 2019. (Foto: Privat.)

For å utveksle erfaringer

Arve Espe er styreleder i Opera Nordfjord og kommer til NPU-konferansen 2019 fordi at operasjef Kari Standal Pavelich ville ha ham med:

— Bergen er kulturhovedstad på Vestland, og er nært opp mot kulturaktørene her. Jeg ser særlig frem til å delta på sesjonene som omhandler hvordan man når ungt publikum, sosiale medier og utveksle erfaringer med andre som også er på konferansen, sier han, og fortsetter:

— Det er publikum som er viktig for all aktivitet vi styrer med, derfor bær vi lære mest mulig om det.

Kommer du på NPU-konferansen? Registrer deg nå!