Derfor kommer de til NPU-konferansen

skrevet av Subjekt — 2019-10-08

For å se virkeligheten inn i øynene, for å holde seg oppdatert på feltets etiske problemstillinger, for å styrke laget og for å møte likesinnede kollegaer som tar publikumsutvikling på alvor. Det er bare noen av grunnene til at Hanna Wozene Kvam (Akershus fylkeskommune), Anika Mackenroth (Hålogaland Teater), Jonas B. Olsen (Oscarsborg Operaen), Anita Estensen (Grimstad bys museer) og Kenneth Fredstie (Den norske opera og ballett) kommer på NPU-konferansen år etter år. 

Hannah Wozene Kvam jobber som rådgiver i kulturseksjonen i Akershus fylkeskommune, og er en av mange som kommer på NPU-konferansen år etter år. Årets utgave på USF Verftet i Bergen blir intet unntak:

— NPU-konferansen er et sted der jeg kan få med meg hva som skjer på feltet, med de gode eksemplene på scenen, så man kan følge med på hvilke aktører som tar publikumsutvikling på alvor i norsk sammenheng, sier hun.
 
I år er hun dessuten aktuell i sin egen sesjon, når Akershus fylkeskommune og Opinion presenterer det NPU-initierte brukerpanelet Yoice, som setter unge brukere i fokus i et strategisk publikumsutviklingsarbeid.

— Det er et knallgodt program i år og jeg gleder meg til mye, men jeg må nok si at «Alt som er galt med museene», med den britiske kritikerduoen The White Pube, står høyt på lista, etterfulgt av Young Patrons Programme tilknytta Lincoln Center, sier Wozene Kvam.

For å lære av andres opp- og nedturer

Fra nord kommer blant annet Anika Mackenroth, som jobber som markeds- og informasjonssjef i Hålogaland teater, til NPU-konferansen atter en gang.

– Hva er NPU-konferansen for deg?

– En møteplass der man får faglig påfyll, knytter kontakter og utveksle erfaringer. Veldig nyttig, sier hun, og fortsetter:

– Det er mye å lære av andres oppturer og nedturer.

I år tar Anika Mackenroth med seg hele avdelingen.

– Vi ser fram til faglig påfyll, gode diskusjoner og en solid dose inspirasjon, sier hun.

Men aller mest, gleder hun seg til å få med seg de faglige og etiske diskusjonene:

– Det er mye relevant på agendaen. Personlig er jeg spesielt opptatt av spagaten mellom kravet om økt egeninntjening og det å nå nye publikumsgrupper. Og så mener jeg at vi lytter for lite. Jeg skal absolutt på workshop med Lisa Baxter, sier hun.

Forretningsutvikling i kultursektoren

Jonas B. Olsen jobber som produsent i Oscarsborg-operaen og kommer særlig til NPU-konferansen for å få med seg innholdet om forretningsutvikling i kultursektoren, blant annet Søren Mikael Rasmussens sesjon om kulturinstitusjonenes kommersielle utviklingspotensiale.

— I tillegg vil jeg få med meg en del av Kulturrådets innlegg, og selvfølgelig mottakelsen i Håkonshallen, der har jeg aldri vært, sier han.

— Hvorfor kommer du tilbake til NPU-konferansen?

— Jeg blir alltid ekstra inspisert etter denne konferansen, og lærer veldig mye på kort tid, sier B. Olsen, og fortsetter:

— NPU-konferansen er veldig bra programmert, med relevant og aktuelt innhold. Den har også blitt en spennende møteplass, der man kan diskuterer og sammenligner ideer med mange ulike kulturinstitusjoner.

— Fordi vi må se virkeligheten inn i øynene

Anita Estensen er leder i Grimstad bys museer og kommer til NPU-konferansen fordi hun mener det er møteplass for «state of the arts». Et sted hvor hun kan treffe andre som brenner for inkludering, og lære mer om hva som skjer i feltet.

— Jeg har ikke vært på konferansen på noen år men har alltid kommet klokere hjem når jeg har deltatt. Årets tema er provoserende for mange kulturaktører, men er med på å ta oss ned fra pidestallen, og få oss til å se realiteten i øynene; vi kan heller ikke klare oss uten penger, og offentlig finansiering er ikke svaret på alle spørsmålene.

— Hva gleder du deg mest til?

— Forretningsutvikling i kulturinstitusjonen. Børs i katedral er spennende, fordi det rykker ved våre forestillinger om oss selv og befrir oss fra våre tvangstrøyer om å være noe hellig, sier hun.

For å styrke laget

Kenneth Fredstie jobber som kommunikasjonsdirektør i Den norske opera og ballett. Han sender flere av sine kollegaer til NPU-konferansen, fordi han mener det er en viktig møteplass:

— Det tar tid å bygge opp viktige møteplasser. Det har NPU gjort, og her fra Operaen er det mange som har meldt interesse for å delta. Både for god faglig oppdatering og nye vinklinger, i et riktig og innholdsrikt program, men også for å møte og høre fra kollegaer i bransjen, sier han, og fortsetter:

— Jeg synes årets tema er viktig, så for meg handler NPU-konferansen alltid om summen av det som er på programmet. Som representant for scenekunstfeltet, så synes jeg det er spennende å høre mer om hvordan museene jobber, og hva vi kan lære på tvers av ulike sektorer i kulturfeltet.