– Offentlig finansiert kunst må skapes for å engasjere et publikum. Hvis ikke, fortjener den ikke offentlig finansiering

skrevet av Subjekt — 2019-09-17

Ser du på publikum som en stor og tett masse av mennesker? Da vil du ha mye å snakke om med Lisa Baxter. 13. november kommer hun til NPU-konferansen for å holde to interaktive presentasjoner som i bunn og grunn handler om å lytte til publikum, uten å gå på kompromiss med kunstnerisk integritet og institusjonens autonomi.

Britiske Lisa Baxter er spesialist på publikumsutvikling, men har et ambivalent forhold til begrepet. Hun foretrekker å snakke om «audience sensibility», eller publikumssensibilitet, fordi at det ikke er publikum som må utvikles, men kunstprodusentene.

Hun utdyper:

— Sektoren vår ser ofte på publikum av selvopptatte egeninteresser.

Og dét er også svaret på spørsmålet om hvorfor hun ble så engasjert i publikum.

— Du er ikke stor fan av begrepet publikumsutvikling, og foretrekker heller publikumssensitivitet. Hva kommer det av?

— Empati.

Publikumssensibilitet handler om at kunstnere og kulturprodusenter skal øke sin forståelse for og sitt forhold til publikum gjennom genuin empati. Er det for mye å be om?

— Når man sier «publikum», ser man ofte for seg en amorføs masse av mennesker som ikke kan deles opp som individer. Talt som bønner, formidlet som tall, oppført på regneark, så vidt forstått seg på, sjeldent engasjert i noe meningsfullt, eller uten ønske om å kjenne dem med genuin nysgjerrighet. Det er kanskje nødvendig noen ganger, og bekvemt, men også reduserende, sier Baxter.

— Så hva tenker du på når vi sier «publikum»?

— For meg er publikum ekte mennesker, med ansikter, stemmer, personlige historier, bankende hjerter og individuelle perspektiver. Det er kaleidoskopisk, rotete, tåkete og snarere noe ubekvemt å jobbe med, men nettopp derfor også dypt menneskelig og herlig å arbeide med.

— Hva er din beste opplevelse med publikum?

— Det er mange, men alltid når jeg snakker med dem om kunst.

13. november kommer Lisa Baxter til NPU-konferansen for å holde to interaktive presentasjoner. Registrer deg nå og få konferansen til early birds-pris. 

Opplevelsesøkonomien

Lisa Baxter mener også at kunsten ikke er et produkt som skal selges, men at publikums møte med den kan være det.

— I kunst- og kultursektoren kan man spørre seg hva folk faktisk kjøper. Er det selve arbeidet, kunstverket, eller opplevelsen i møtet med arbeidet?

Vel, den knøttlille minoriteten som faktisk kjøper kunst er ofte de heldige få. Mens de som besøker kulturinstitusjonene er langt flere. Så vi gjetter:

— Opplevelsen?

— Nettopp. I et ofte forhåndsfinansiert visningsrom for kunst, teater eller annet, må man også spørre seg om oppdragsgiverne eller de som står for finansieringen av arbeidet går til skapelsen av verket, eller om det går til skapelsen av verket for nettopp å bli opplevd av publikum.

Baxter er grunnlegger av The Experience Business – en strategisk innsiktskonsulent med en nyskapende tilnærming til publikums- og forretningsutvikling. Siden etableringen av The Experience Business har Baxter jobbet med aktører innen kunstfeltet på banebrytende prosjekter som øker verdien av hva deres kunst- og kulturvirksomhet tilbyr publikum, samfunnet og interessenter, og resultatet har vært mer robuste forretningsmodeller og et lykkeligere publikum.

Hun kommer NPU-konferansen for å demonstrere at det finnes mer kreative og givende måter å tjene penger på enn å administrere avkastninger, melke markedet og kutte kostnader.

Lisa Baxter kommer til NPU-konferansen for å snakke om for å snakke om hvordan kunst- og kulturprodusentene kan øke verdien for brukerne gjennom å sette deg inn i publikums situasjon og koble seg på de utfordringene som finnes i lokalsamfunnet.

13. november kommer Lisa Baxter til NPU-konferansen for å holde to interaktive presentasjoner. Registrer deg nå og få konferansen til early birds-pris. 

Kontroversiell publikumsekspert

Innen det internasjonale publikumsutviklingsfaget har Lisa Baxter kontroversielle meninger. All den tid vi bruker segmenteringsverktøy for å kommunisere presist til vårt publikum, mener hun den kan være overflødig:

— Segmentering er for det meste brukt som et markedsføringsverktøy for å skreddersy relevante beskjeder til publikum. Jeg er ingen markedsfører, og synes segmentering ofte speiler segmentørens forståelse av publikum, og ikke det virkelige publikum, og at segmenter sjeldent er hensynsfull overfor de så komplekse detaljene.

Hun konkluderer:

— Segmentering setter ikke publikum i sentrum, men atter en gang egeninteressene. Så brukes den heller ikke for å skape verdier.

Og for Baxter er det nettopp verdiskaping publikumssensitivitet handler om. Å skape verk og arbeider som er verdt noe for mottakeren.

— Helt konkret. Hva er forskjellen på verdiskaping og markedsføring?

— Markedsføring selger verdien. Mens verdiskaping handler om å bringe verdier inn i noe.

— Hvordan kan kunstnere da skape kunst som er verdt mer for publikum, men uten å gå på kompromiss med kunstens autonomi?

— Dette er meget komplisert, men fullt ut mulig. Det kan vi snakke mer om på konferansen, sier hun.

Bokaktuell

Til høsten er Baxter dessuten aktuell med boken «The Performing Artists' Audience Work Book».

— Hva er engang dette? 

— På oppdrag fra Creative Scotland skal boken bidra til å hjelpe kunstnere å drøfte ved om publikum får noe ut av arbeidene deres. Det er en øvelse i å utvikle kunstnerens «audience sensibility», sier hun, og fortsetter:

— Jeg kunne sagt så mye mer, men da ender det raskt med å bli et essay.

Boken lanseres til høsten, og under NPU-konferansen vil hun dele noen av de rykende ferske funnene og refleksjonene hun gjør i boken med NPU-konferansen 2019s publikum på USF Verftet i Bergen 13. november.

Kunst til folket

En demokratisering av kunsten og kulturen har vært en tverrpolitisk ambisjon siden 50-tallet. For Lisa Baxter er nærhet til kunst og kultur nærmest å betrakte som en menneskerettighet.

Under NPU-konferansen vil Lisa Baxter holde to sesjoner. I den første (13. november klokken 13.00) introduserer hun sin forståelse av publikum og publikumssensibilitet, som nærmest kan kalles for en mentalitet. Dernest, i den andre sesjonen fra klokken 14.00, vil hun holde en interaktiv presentasjon, eller en workshop, om hvordan turnerende programmer, forestillinger eller kunstnere på best mulig og engasjerende vis kan spre kunstens glade (og utfordrende) budskap over hele landet.

Sesjonen heter «The Road Less Travelled: How to Get Your Touring Work Funded, Programmed and Booked» og går inn på en grunding revurdering av hvordan man skaper, programmerer og selger nytt kunstnerisk arbeid utenfor storbyene. Lisa Baxter tar utgangspunkt i erfaringer fra Touring Dance and Drama in Scotland, på oppdrag fra Creative Scotland, for å rette fokuset fra turnéfinansiering og markedsfinaniering til publikumssensibilitet og opplevelser.

13. november kommer Lisa Baxter til NPU-konferansen for å holde to interaktive presentasjoner. Registrer deg nå og få konferansen til early birds-pris.