NPU webinar 1-2021

I dette første webinaret i 2021 presenterte vi tre institusjoner som er nominert til NPU-prisen for sin digitale fornyelse. Søren Mikael Rasmussen presenterte funn og anbefalinger fra en fersk undersøkelse som avdekker hva som tilbys til hvilken pris i det internasjonale strømme-markedet. Festspillene i Bergen la fram sine planer for et hybrid Festspill i 2021, TicketCo presenterte sitt arbeide for å skape friksjonsfrie brukerreiser på nett, og Simon Baker fra Wise Children fortalte om hvordan de unngikk økonomisk ruin og har utviklet helt nye publikumsrelasjoner gjennom å satse på live-streaming. Det ble stor interesse rundt de enkelte institusjonenes tilnærming til blant annet digitalt innhold etter at publikum vender tilbake, opphavsrett og prisseting av digital kunst og hvilke publikumssegmenter man vil satse på.
Ikke vare var innleggene og spørsmålene veldig viktige og interessante for oss og alle i publikum, men illustrerte også hvordan ulike institusjoner vil respondere ulikt på de premissene for kunst- og kulturnæringen fremover. Mot slutten av webinaret svarte over halvparten av dere at dere ønsket å delta i et delingsforum med dette som tema. Her blir det lagt opp til direkte dialog og spørsmålsstilling i en mindre formell setting. Vi kommer tilbake med dato og tid før påske. I mellomtiden kan dere se webinaret i reprise og lese rapporten Digital Festival om digital programmering (av NPU og Rasmussen Nordic) og melde til interesse HER.
Festspillene i Bergen omstilte på rekordtid fra fysisk til digitalt arrangement og oppnådde høye seertall og internasjonal rekkevidde. De solgte ikke billetter til det digitale programmet og klarte ikke å engasjere et like bredt publikum lokalt som normalt. MUNCH traff i likhet med Festspillene et stort globalt marked av hjemmesittere under lockdown, og fortsatte å tilby digitalt innhold utover sommeren og høsten 2020. Covid-19 Monitor viser at MUNCHs hjemme-publikum har utviklet en forventning om at de vil fortsette å være digitalt tilgjengelige også etter pandemien. Bergen Filharmoniske Orkester satset på digital formidling lenge før pandemien, og har utvidet tilbudet under nedstengningen til glede primært for et etablert publikum. Hvor går veien videre for disse institusjonene? Vil de vende tilbake til analog programmering og digitalt gratis-innhold, eller planlegger de for en hybrid fremtid hvor det digitale blir en fast del av det billetterte tilbudet?
Publikumsundersøkelsen COVID-19-Monitor viser i at det har vært en økende etterspørsel etter digitalt innhold blant institusjonenes publikumsgrupper under pandemien, og en tydelig økning i betalingsviljen, særlig blant de eldste og mest høyfrekvente brukerne av det analoge tilbudet. En markedsundersøkelse blant tilbydere av digitalt innhold i Sverige, England, Tyskland, og USA utført av NPU i samarbeid med Rasmussen Nordic, løfter fram aktører som har lykkes med å legge sitt digitale innhold ut for salg, og klart å økte egeninntektene.
Teaterkompaniet Wise Children har hatt stor suksess med betalt streaming. Da de måtte avlyse en planlagt USA-turné, klarte de å snu krisen til en kommersiell og kunstnerisk opptur gjennom oppsetningen av musikalen Romantics Anonymous som en hel-digital fullskala teaterproduksjon. For denne produksjonen ble de tildelt The Stage Awards 2021 for achievement in technical theatre. Teknisk sjef Simon Baker var primus motor for satsingen. Han mener at teatrene i størst mulig grad bør produsere det digitale innholdet sitt selv.
TicketCo Media Services er en live-streaming og video-on-demand plattform som reklamerer for sine tjenester med at "nå kan du tjene penger på det digitale innholdet ditt og samtidig oppnå mersalg. Garantert friksjonsløs kundereise". Festspillene i Bergen samarbeider med TicketCo i 2021. Driftsjef Nina Lauvsnes introduserer co-gründer og CSO Carl-Erik Michalsen Moberg i TicketCo som skal samtale med Simon Baker om hvordan Wise Children gikk fram for å lykkes med digitale billetterte events. Samtalen foregår på engelsk.