Lær av de beste: Møt dem på NPU-konferansen 2019

skrevet av Ingrid E. Handeland — 2019-10-29

NPU-prisen løfter fram de aktørene og institusjonene som er aller best på publikumsutvikling i feltet. De med teft for publikum. I år er det tolv nominerte, og du kan møte dem alle på NPU-konferansen 2019. Her er en guide til hvor og når du kan lære av de beste.

Å møte kollegaer og dele erfaringer er det mange ser aller mest fram til under NPU-konferansen. Samtidig, er det ikke bare hvem som helst som kommer.

De nominerte til NPU-prisen er blant de beste publikumsutviklerne i landet. De representerer mangfoldige perspektiv, forskjellige deler av kunstfeltet og ulike målgrupper, og alle har vist en fantastisk teft for publikum. Deres erfaringer er gull verdt; hands-on, smart og effektivt.

For de nominerte er prisutdelingen om kvelden den 12. november høydepunktet. For alle dere andre er det kanskje viktigere at dere får møte dem og høre hvordan de har jobbet for å oppnå de resultatene de er nominert for. 

Les også: Dette er de nominerte til NPU-prisen 2019

Her kan du møte de nominerte

I år møter du de nominerte i ulike parallelle sesjoner spredt utover programmet begge dager. 

Først ut er Morten Joachim fra Haugesund Teater og Hanne Tømta fra Nationaltheatret, som begge er nominert i ulike kategorier. Haugesund Teater er inne i en total fornyelse, og Nationaltheatret har re-fortolket samfunnsoppdraget og satset på formidling og innholdsproduksjon. 

Du møter dem 12. november 13.00 til 13.45 i sesjonen som heter «Teatersamtalen». Nationaltheatret dukker opp igjen i en sesjon klokken 14.00 til 14.45 i en sesjon som vi har kalt «Formidling 2.0.» Her drar kommunikasjonssjef Ida Halvorsen gjennom hvordan formidlingssatsingen er gjennomført. 

I samme tidsrom (14.00 til 14.45) i parallellsesjonen «Jazzprat» snakker vi om publikum. Kongsberg Jazzfestival og Moldejazz er nominert for måten de øker besøket. De møter to andre lokale jazzfestival-sjefer til samtale om hva man egentlig trenger å vite om publikum for å lage en god festival. Her møter du Kai Gustavsen, Jon Skjerdal, Hans Olav Solli og Trude Storheim i samtale med Tone Østerdal fra Norske konsertarrangører.

Etter pausen (15.00 til 15.45) står tre konstellasjoner av nominerte klare for å dele sine erfaringer. I det ene rommet møter du tre aktører som alle er nominert for sitt arbeide med å skape mangfold og inkludering. De nominerte er Borealis, Oslo Museum avdeling Interkulturelt Museum og Dansens Hus. Vi har bedt dem forklare hva de legger i mangfold og hvordan de arbeider med å oppnå det. Et stikkord er samarbeid. Dansens Hus har tatt med seg Tabanka Dance Ensemble og IKM har tatt med seg Senter for inkluderende dialog (SID). Fra Borealis kommer både kunstnerisk og administrativ leder. Møt Sunniva Steine, Thomas Talawa Prestø, Tine Rude, Peter Meanwell, Gazi Øzcan og Omar Syed Gilani i samtale med Maria Utsi. 

I rommet ved siden av møter du Ruben Torkhildsen fra Ape&Bjørn som er nominert til NPU-prisen for sitt arbeid med å løfte den kunstneriske kvalitetsfilmen opp og ut til et nytt og ungt publikum. De møter Tor Fosse fra Bergen Internasjonale filmfestival som har en overlappende visjon. Unge går radikalt mye mindre på kino i dag, enn før. Hvordan arbeider de for å stoppe ungdomsflukten fra kinosalen? Hvilke kunstneriske og formidlingsmessige grep kan tas?

I det tredje rommet møter du Henie Onstad Kunstsenter, som er nominert til NPU-prisen for sitt metodiske arbeide med å engasjere nye, unge og mangfoldige brukere som i utgangspunktet ikke hadde noen relasjon til kunstsentret via familie eller venner. De har erfart at nøkkelen til suksess ligger i å la representanter for målgruppa stå for konseptutvikling, design og markedsføring, og har derfor med seg samarbeidspartnerne i Citrus Studio. Du møter kommunikasjonssjef Gunhild Varvin sammen med Marion Fransrud og Temar Hagie moderert av Hannah Wozene Kvam fra Akershus fylkeskommune.

De tre siste nominerte er Nasjonalmuseet, Rogaland Teater og Bergens Sjøfartsmuseum. De står på scenen dag 2, 13. november i tidsrommet 15.00 til 15.45.

Nasjonalmuseet er nominert til NPU-prisen for sitt innovative arbeid med å kuratere åpningsutstillingen til det nye Nasjonalmuseet for et ungt, voksent og utrent publikum i alderen 19-25. For å forstå målgruppen benytter de «NABC-metoden», nøkkelen til NRKs suksess med å utvikle dramaserier for unge, heriblant «Skam». Hvordan de konkret har gått fram vil bli forklart av Kirsten Poppe og Christin Fonn. 

Rogaland Teater og Bergens Sjøfartsmuseum øker etterspørselen etter kunst og kulturopplevelser på svært ulike men effektive måter. Rogaland Teater er har oppnådd en eksplosiv økning av antall besøk per publikummer. Bergens Sjøfartsmuseum er det museet som har størst prosentvis publikumsøkning i 2019. Hvordan har de fått det til? Møt Kirsti Bjerva fra Rogaland Teater og Per Kristian Sebak fra Bergens Sjørfartsmuseum.

Les også: Nå kan du melde deg på til parallellsesjonene. Meld deg på nå