Thomas Talawa Prestø

Hvor viktig er det å kjenne sitt publikum? Hvor segmentert og differensiert må du jobbe for å treffe ulike geografiske, religiøse og seksuelle identiteter? Og hvor går grensen for hva du kan spørre folk om i din iver etter å forstå og engasjere ulike typer publikum? Thomas Prestø kommer til NPU-konferansen for å snakke om markedsføring til minoriteter og hvorfor det er viktig for ham at det aldri er mindre enn 40% hvite i salen. 

Thomas er kunstnerisk leder for Tabanka (https://tabankadance.com), et afrikansk-karibisk dansekompani som driver barne og ungdomsarbeid, utdanner dansere og skaper dansekunst med utgangspunkt i afrikanske og karibiske bevegelsesmønstre. Kompaniet søker å representere det beste innen både tradisjonell, moderne, kunstnerisk og kommersiell afrikansk og karibisk dans og gjøre dette tilgjengelig for det norske folk, både som publikum og utøvere. Tabanka African & Caribbean Peoples Dance Ensemble, bruker språket i afrikansk og karibisk dans, som verktøy for å uttrykke, utvikle og formidle et nytt moderne danseuttrykk. 

Tabanka har eksistert i 20 år og har utviklet seg fra et undergrunnsmiljø på slutten av nittitallet til et profesjonelt kompani med fast ansatte dansere i 2017. De spiller både for et stort publikum utenfor de etablerte scenene, og på scener som Dansens Hus og Den Norske Opera og Ballett. De har åpnet Oslo World Music festival, spilt på Melafestivalen, Skandinavias største konsert "VG-lista", og har gjort seg bemerket gjennom Norske Talenter. Tabanka arbeider aktivt med publikumsutvikling og er opptatt av å skape en riktig publikumsmix. På denne måten bidrar Tabanka til å utvide den norske kunstscenen.