Liene Conard

Er ungt engasjement nøkkelen til et fremtidens museum? Hvordan kan organisasjoner lykkes i å etablere og utvikle relasjoner til nye publikum og samtidig ta vare på den eksisterende publikumsbasen? 

MAS – Museum aan de Stroom ble i EUs seneste studie av publikumsutvikling anerkjent som et godt eksempel på hvordan man setter publikum i sentrum av organisasjonen. Programmet MAS in Young Hands (MiYH) er en av museets første og mest intense aktiviteter med ringvirkninger utenfor selve organisasjonen som kollegaer både i og utenfor museumssektoren har latt seg inspirere av. MiYH er de unge på MAS. De setter unge menneskers motivasjoner og forventninger på museets dagsorden. Siden etableringen i 2010 har MiYH blitt et årlig prosjekt der en gruppe frivillige mellom 15 og 26 rekrutteres for å kuratere et komplett museumsprogram for et ungt publikum.

Conard var en 21 år gammel entusiast da hun begynte å arbeide i museums-bransjen. Etter et internship i 2010 startet hun å jobbe for MAS, Museum aan de Stroom i Antwerpen, der hun fikk muligheten til å spesialisere seg innen offentlig sektor, utdannelse og digital kommunikasjon. Da Conard kom på banen, var MAS et helt nytt museum. Siden de åpnet dørene i mai 2011 har hun startet ‘MAS in Young Hands’, jobbet på ulike utstillinger og ledet avdelingen for tekst-grafikk. Etter et år i MAS og Red Lines markeds- og komunikasjonsteam gikk hun tilbake til å jobbe med offentlig sektor og utdanning. Nå for tiden jobber hun for å utvide ‘MAS in Young hands’ og deres arbeid.