Kirsten Thorseth Poppe

Kirsten Thorseth Poppe er direktør for Avdeling formidling og publikum i Nasjonalmuseet. Denne stillingen har hun hatt siden oktober 2018, og før det en rekke spennende verv.

Hun er utdannet innen markedsføring, kommunikasjon, journalistikk og prosjektledelse på flere høyskoler og universiteter og brukt kompetansen i over tre tiår i det norske kunst, kultur og mediefeltet. Hun begynte som art director og grafisk designer i reklamebransjen, hvor hun var i 18 år (blant annet i Bates, Leo Burnett, JBR, Mc Cann og flere) ved siden av å drive eget byrå, Propaganda.

Siden har hun jobbet like lenge, 18 år, i NRK. De første syv i Kulturavdeligen som prosjektsjef og i ledergruppen, deretter elleve år i Utviklingsavdelingen. Her jobbet hun med utvikling av nye konsepter til tv, radio og nett.

Hun har jobbet som markedssjef i Kringkastingsorkesteret (KORK) og hadde idéen og gjennomføringen av prosjektet «54 fotografer + 54 musikere» som ble en fotoutstilling, konsert og bok som bidro til å redde KORK fra nedleggelse.

Thorseth Poppe har også sittet som leder av Kunstutvalget i NRK, hvor hun satt i 12 år med rådgivning og ansvar for innkjøp av kunst til NRKs fellesarealer.

Kirsten Thorseth Poppe kommer til NPU-konferansen 2019 for å snakke om hvordan man treffer publikum med innhold i museet. Med NABC-metoden er brukernes behov i sentrum, sier Thorseth Poppe, som ser frem til å presentere den nærmere på USF Verftet 12. og 13. november i år.