Claus Sonberg

Claus Sonberg er partner i Zynk siden oppstarten i 2010. Han er også kundeansvarlig for flere av Zynks største kunder. 

I hovedsak jobber han med strategi og endringsprosesser, rådgivning av ledere og toppledere og krisehåndtering. Han er blant annet ansvarlig for å gi råd til og trene opp 100 ledere i lederkommunikasjon i en av Norges største virksomheter, og var rådgiver og pressekontakt for 22. juli-kommisjonen etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya i 2011.

Sonberg har bred leder- og kommunikasjonsfaglig erfaring som tidligere kommunikasjonsdirektør og medlem av toppledelsen i SAS, og som rådgiver, administrerende direktør og Norden-sjef i Burson-Marsteller. 

I sin tid i konsernledelsen i SAS var Sonberg ansvarlig for kommunikasjonen og investorkontakt (IR) i en av de mest turbulente periodene og største omstillingsprosessene i flyselskapets historie. SAS styrket i denne perioden sin konkurransekraft gjennom å redusere kostnadene med mer enn fem milliarder kroner, samtidig som den operasjonelle kvaliteten og kundetilfredsheten ble kraftig forbedret. Selskapet gjennomførte i perioden to emisjoner og reduserte kompleksiteten i konsernet gjennom å selge eierandelene i datterselskapene Spanair, British Midland og AirBaltic. Sonberg mottok den første telefonen og håndterte kommunikasjonen under den tragiske Spanair-ulykken i Madrid, der 154 mennesker omkom.

Han har også vært rådgiver under en rekke andre store og små kriser, herunder alvorlige ulykker, omdømmerelatrelaterte kriser og korrupsjonssaker.

Utdanningen har ha innen statsvitenskap og journalistikk fra Universitetet i Oslo og Indiana University i USA.