Alan Brown

Hva kjennetegner unge voksnes forhold til kunst- og kulturdeltakelse i USA i dag? Hvordan senke terskelen og øke engasjementet hos de som ikke har for vane å gå i teatret, operaen eller konsertsalen? Hvilke formater engasjerer de som er litt mindre engasjert i utgangspunktet?

Gjennom en lange rekke rapporter, segmenteringsanalyser og konsulentoppdrag har Alan Brown hjulpet utallige non-profit organisasjoner i kulturlivet i USA med å engasjere både etablert og nytt publikum. Han besøkte Norge for første gang under NPU-konferansen i Stavanger i fjor med et foredrag om ulike publikumstyper, og hvordan man kan måle etterlatt inntrykk av kunstopplevelsen. I år kommer han tilbake for å presentere funn fra en stor studie gjort i 2016 av WolfBrown på oppdrag fra The Wallace Foundation av unge voksnes kunst- og kulturdeltakelse i USA. 

Alan Brown var med å grunnlegge WolfBrown, et kunnskapssenter med flere forskningsteam basert ulike steder i USA, som til sammen dekker hele feltet fra fundraising og markedsføring til forskning, undersøkelser og programdesign.

Han er anerkjent som ledende på forskningsbasert publikumsutvikling eller "Audience Engagement" som er den foretrukne termen i USA. Han arbeider for den non-profit-baserte kunst og kultursektoren og har som mål å hjelpe institusjonene å navigere i et kulturfelt i forandring.

Hans mange rapporter og publikum-studier har introdusert et nytt vokabular til diskursen rundt kulturell deltakelse. Han er en glitrende foredragsholder og en foretrukken samarbeidspartner for aktører som Australia Council for the Arts, the National Endowment for the Arts og Theatre Bay Area.