Sjekkliste NPU-prisene 2019

skrevet av Ingrid E. Handeland — 2019-03-06

1. Sjekkliste

1.1. FORANKRING OG MOTIVASJON

  • Er publikum reflektert i formålsparagrafen?
  • Hvordan er kunstneriske, økonomiske og politiske/sosiale mål balansert i formålsparagraf og strategi?
  • Har de en overordnet publikums-utviklings-strategi?
  • Er utviklings-strategien kunnskapsbasert/ bygget på innsikt?
  • Er den tverrfaglig kunstnerisk forankret ( i organisasjonen)?
  • Programmeres det i tråd med utviklingsmålene – utvikles det programinnhold tilpasset utviklingsmålene?
  • Er det satt av tilstrekkelig ressurser til å gjennomføre?
  • Er det foretatt tilstrekkelige organisatoriske grep for å gjennomføre?

 

1.2. OVERORDNET MÅLSETTING

Hvilke mål er satt for publikumsbyggingen?

 

Antall

  • Økt inntjening
  • Økt antall publikummere
  • Økt gjenkjøpsgrad per kunde
  • Nye brukere i samme segment/ ”tvillinger”
  • Nye typer brukere/ ny sosio-demografisk sammensetning
  • Økt mottakelighet / forståelse for din kunstform
  • Økt engasjement /styrket relasjon blant eksisterende og potensielle brukere ( større lojalitet/emosjonell tilknytning)
  • Sosial inkludering  -  uten tanke på salg og kunderelasjon – gi tilbake til samfunnet – outreach/oppsøkende virksomhet.

 

Relasjon

 2.3. MÅLGRUPPER

 

Hvilke segmenter fokuseres det på?

  • Barn
  • Unge
  • Unge voksne
  • Familier
  • Godt voksne/eldre (friske pensjonister)
  • Turister
  • Lokalt publikum
  • Menn/kvinner
  • Sosialt ekskluderte (flyktninger, syke, demente, handikappede, under fattigdomsgrensen etc)
  • Psykografisk segmentering ( fx Culture segments)
  • Personas
  • Konseptuelle målgrupper
  • Andre?

 

1.4. TILTAK OG HANDLINGSSTRATEGI

 

Hvilke typer tiltak eller handlingsstrategier er iverksatt for å nå målene?


  • Programmering
  • Utvikling av kunstnerisk innhold/ formater
  • Arenautvikling/ nye bygg/rom/soner etc.
  • Tjenesteutvikling/tjenestedesign
  • Kommunikasjon og markedsføring
  • Formidlingsaktiviteter på huset/fast visningssted
  • Outreach – formidlingsaktiviteter som foregår utenfor huset/fast visningssted
  • Involvering/medskaping
  • Samarbeid med næringsliv eller NGOs
  • Pris-strategier
  • Andre?

 

1.5. ANALYSE OG INNSIKT

 

Hvilken kunnskap eller innsikt er målene, målgruppene, strategiene og tiltakene/tjenestene utviklet på bakgrunn av?

  • Publikumsundersøkelser (surveybaserte) 
  • Digital analyse av brukermønstre
  • Befolkningsundersøkelser
  • Kvalitative undersøkelser: deltakende observasjon, fokusgrupper el. lign
  • Andre?


1.6. EVALUERING, RESULTAT OG EFFEKT

 

  • Er målsettingene tydelige og evaluerbare?
  • Er målene, strategiene og tiltakene evaluert? Hvordan?
  • Er det oppnådd konkrete resultater /effekter av tiltakene i form av?

 

  • Økt inntjening
  • Økt antall publikummere
  • Økt gjenkjøpsgrad per kunde
  • Økt mangfold / sosiodemografisk – ikke ”tvillinger”
  • Økt markedspenetrasjon i samme sosiodemografiske segment/ ”tvillinger”
  • Økt mottakelighet / smakskultivering (utfordre eksisterende publikum på form og innhold)
  • Økt engasjement /Styrket relasjon blant eksisterende brukere ( større lojalitet/emosjonell tilknytning)
  • Økt antall personer berørt av outreach-aktiviteter? Effekt?