NPU-konferansen 2019 blir særs relevant for arbeidet med ungt publikum

skrevet av Subjekt — 2019-09-09

Tema for årets utgave av NPU-konferansen er «Vi må snakke om penger». Men vi kommer ikke unna å snakke om det evig aktuelle temaet og segmentet ungt publikum — som over hele den vestlige verden glimrer med sitt fravær i mange av kulturinstitusjonene. Til NPU-konferansen kommer noen av de som har fått det til.

NPU-konferansen 2019 nærmer seg med stormskritt, og programmet har tatt form.

12. og 13. november dukes det opp for fullspekket program med faglig påfyll og inspirerende Keynotes — med mer — om det fremste innen arbeidet med publikum, og blant mange aktuelle temaer for både nasjonale kulturinstitusjoner og små kulturbedrifter, er særlig segmentet og temaet ungt publikum fremtredende i år.

I nærmeste fremtid kan du se frem til enda flere lanseringer, men hittil på programmet er følgende relevant for arbeidet med ungt publikum.

Akkurat nå får du NPU-konferansen 2019 til early birds-pris: Registrer deg nå

Alt som er galt med museene

Den britiske kritikerduoen The White Pube er unge voksnes vrede i museumsverdenen. De har lenge sett seg lei på kunstkritikk som refererer til døde filosofer og vil omtale kunsten slik unge voksne omtaler andre temaer. I år åpner de NPU-konferansen 12. november med en rekke spørsmål som skal fordøyes gjennom konferansens to kommende dager.

Det vi vet om ungt publikum

De to siste årene har Akershus fylkeskommune arbeidet med det unge brukerpanelet YOICE. Nå har de kommet frem til et klart og tydelig bilde av unges barrierer og motivasjoner for å delta i kunsten og i kulturlivet, og under NPU-konferansen 2019 kommer de for å presentere en rykende fersk undersøkelse om betalingsvillighet og funn om ungt publikum som flere enn bare Akershus fylkeskommune vil ha nytte av.

Yoice-panelet, som NPU-konferansen, lytter til sitt publikum. Hva lurer du på? Nå kan du stille spørsmål til Yoice-panelet, og få svaret live under NPU-konferansen 2019.

Young Patrons Program
Presentert i samarbeid med Kulturrådet

Få andre enn  Lincoln Center of Performing Arts kan påberope seg over seks millioner besøkende årlig. Plasseringen på Manhattan til tross — Lincoln Center jobber med publikumsutvikling på grasrotnivå og engasjerer stadig nye brukere. Her jobber Kathryn Peterson med det såkalte Young Patrons-programmet, og under NPU-konferansen 2019 vil hun fortelle om hvordan de lykkes med å engasjere de unge segmentene som ifølge statistikken i stadig større grad glimrer med sitt fravær i konsertsaler over hele den vestlige verden.

Nora Ibrahim 3

Nora Ibrahim står bak flere publikumssuksesser i NRK P3 og ble headhuntet til stillingen som utviklingssjef i produksjonsselskapet The Oslo Company. 13. november kommer hun til NPU-konferansen for å snakke om hvordan man utvikler programmet som engasjerer et ungt og mangfoldig publikum.

Sikter smalt og treffer bredt

Stjerneskuddet Nora Ibrahim er så god til å utvikle programformater at hun ble konstituert redaksjonssjef for NRK P3s tv-avdeling før hun ble headhuntet til The Oslo Company. Her er hun utviklingssjef, etter å ha vært det ansvarlige hodet bak publikumssuksesser i NRK, som «Faten tar valget» og «17». Hun mener kunst- og kulturinstitusjonene ikke skal være redde for å sikte smalt, og at man likevel kan treffe bredt. Hun kommer til NPU-konferansen 2019 for å presentere både segmenteringsmodeller og oppskrifter bak ungt publikum-suksessene.

Nå publikum med sosiale medier. På ordentlig

Innovasjonssjefen i KeyTeq AS gir deg Google, Facebook og Youtube — en innføring i hvordan man bruker de sosiale mediene kommersielt. For dette er åpenbart også stedene å være med dypere tilstedeværelse enn bare blant de overfladiske statusoppdateringene. Stig Martin Fiskå har med nettopp denne kompetansen gjort seg kjent som aktiv foredragsholder, og er Google Norge-direktørens utvalgte bedriftsrådgiver. Og KeyTeq, som har blitt Bergens fremste innen stategi, digital markedsføring, utvikling og design gjennom nevnte sosiale medier, benytter seg av innovative konsepter innen kommunikasjon og nye software-løsninger for å nå publikum. Skikkelig.

Designtenkning i praksis

I denne totimers workshop-en deler Joakim Svela & Mali Sagmoen fra det internasjonale designbyrået Idean tilnærminger og erfaringer med å samskape løsninger med brukere. De fasiliterer en diskusjon om hvilke erfaringer, utfordringer og muligheter deltakerne opplever i arbeidet med å nå unge voksne. I andre halvdel arbeider deltakerne i grupper med å utforske hvordan brukerreiser kan brukes som et strategisk verktøy for å skaffe innsikt om brukernes behov, og bruke den i strategisk og kreativ planlegging.

Ungt publikum tror på mennesker, ikke merkevarer

United Influencers har blitt ledende aktør på markedet innen influensermarkedsføring. Og influensermarkedsføring har kommet for å bli. Er du ikke overbevist? Jo, trolig etter denne sesjonen, med sjef for strategi og kommunikasjon i United Influencers, Julie Holst Bernstsen, som mener publikum heller vil orientere seg etter virkelige mennesker og ikke merkevarenes oppfordringer til det.

Akkurat nå får du NPU-konferansen 2019 til early birds-pris: Registrer deg nå

Steffen Rabben 1

Oh, snap! Country director i Snap Inc. Norge, Steffen Rabben, kommer til NPU-konferansen 2019.

Slik bruker du Snapchat til å nå ungt publikum

oen har virkelig klart å engasjere ungt publikum. Snapchat er dessuten særlig stort blant ungt publikum i nettopp Norge. Stjerneskuddet Steffen Rabben ble rappet fra sin stilling i Google for å bli norsk country director i Snap Inc. Under denne sesjonen vil han presentere mulige former å samarbeide med Snapchat på for å få ungt publikum til å strømme til kulturinstitusjonene. Først vil han vise deg de så mange mulighetene som eksisterer, men som muligens er vanskelig å finne frem til, og så vil han dele sin epostadresse med NPU-konferansens publikum. Veien er kort for å nå et kravstort segment.

«Skam»-metoden i museet

Kirsten Thorseth Poppe har 18 års erfaring fra NRK. Nå jobber hun som utviklingssjef i Nasjonalmuseet, og tar med seg Christin Fonn til NPU-konferansen for å fortelle om hvordan hun implementerer «Skam»-metoden, eller mer presist: Den amerikanske «NABC»-metoden, som verdsetter brukernes behov, i sentrum i museet.