Music Ally til NPU-konferansen 2018

skrevet av Danby Choi — 2018-09-12

De er internasjonalt anerkjent for sine oppsiktsvekkende kreative kampanjer, og for noen av de største musikkinstitusjonene i verden. I november kommer de til Hamar kulturhus for å fortelle oss om hvordan Music Ally arbeider med musikk, teknologi og publikum i en digital tid.

Music Ally har delt kunnskap, strategier og praksis om innovasjon og kreativ og publikumsinvolverende markedsføring i musikkbransjen siden 2002.

De er internasjonalt anerkjent for sin praksis. Så anerkjent at klienter som Facebook, Red Bull, Spotify, Universal og flere av denne størrelsen, har hatt dem hos seg for intern bedriftstrening. Men også mindre, men likevel suksessfulle start-up-bedrifter i over 30 land.

Fra Music Ally kommer Wesley A'Harrah til NPU-konferansen. Han er Music Allys sjef for bedriftstrening. En ekspert på tall, som han bruker for å analysere og utvikle kreative strategier som går i dybden av musikken.

I praksis arbeider Music Ally spesifikt med å skape vekst for musikere og musikkdistributører gjennom de nye teknologiske kanalene, og med oppsiktsvekkende kreative kampanjer.

Fra et oppsummerende blogginnlegg på Westerdals' studentblogg, skriver Emilie Teige Skrattegård om noen eksempler som ble nevnt da Music Ally var på By:Larms konferanseprogram. Eksemplene sier noe om hvordan de arbeider:

«1: For det britiske bandet Years & Years gjorde Music Ally noe de egentlig ikke anbefaler i det hele tatt, nemlig TV-reklame. Grunnen til at det denne gangen funket er at de kjørte en ny vri på det hele ved å gjøre reklamene interaktive. De lagde tre versjoner av reklamen – som representerte tre musikkvideoer – og ba fans om å tweete hvilken versjon som skulle lanseres. TV-reklamen ble også fortløpende oppdatert til å være den versjonen som i øyeblikket hadde flest “stemmer”.

2: For Avicii har de for eksempel laget en rekke Instagrambilder som sammen utgjør ett bilde når du går inn på profilen. Ikke så innovativt, sier du? Jo-da, hvert av bildene er tagget med en ny profil – hvor klikkerne selv bestemmer hvilket de vil følge etter hvilke behov de har. Disse klikkene lagres selvfølgelig av Music Ally og gjør at de kan retarget’e og skape merverdi ved å linke opp mot Spotify ved bruk av linker.

3: Da Beach House skulle ut på turné la de ut på nettsiden sin at de ikke ønsket generiske konserter. De ville heller at fansen skulle få være med på å bestemme, og ga dem muligheten til å legge inn tre ønskelåter for hvert sted de dro til. Dette utgjorde set-listen. Så enkelt. Så sjarmerende. Så genialt.»