Influensermarkedsføring har kommet for å bli: – Vi tror heller på mennesker enn på merkevarer

skrevet av Subjekt — 2019-08-19

Julie Holst Berntsen (United Influencers) kommer til NPU-konferansen 2019 for å snakke om hvordan influensermarkedsføring kan benyttes for å dra publikum inn i kunst- og kulturinstitusjonene. Det vil du ikke gå glipp av.

— Det som gjør influensermarkedsføring helt unikt og veldig virkningsfullt er den personlige vinklingen og relasjonen influenseren har til sitt publikum, sier Julie Holst Berntsen.

Hun er leder for strategiske prosjekter og kommunikasjonsdirektør for United influencers Norge. Er det en ting hun er sikker på, så er det det at influensermarkedsføring har kommet for å bli: United Influencers hadde en svimlende omsetning på 48 millioner kroner i fjor, en økning på 20 prosent fra året før.

Sophie Elise og Co.

United Influencers er et skandinavisk markedsføringsbyrå og et bloggnettverk som bruker mennesker med stor innflytelse på sosiale medier for å lage annonser på vegne av forskjellige merkevarer og institusjoner. Kjente profiler som Caroline Berg Eriksen, Camilla Pihl og Sophie Elise er en del av dette bloggnettverket.

Kan de bidra til å demokratisere kunsten og kulturen?

Influensermarkedsførerne håper at vi ikke ser så sorthvitt på det; i så fall vil kunst- og kulturinstitusjonene komme ut som taperne.

Markedsføring gjennom influensere blir stadig mer vanlig, og United Influencers er en av de største plattformene for influensermarkedsføring her til lands, om ikke i hele Norden. Og hvorfor fungerer det?

— Fordi vi tror mer på mennesker enn på merkevarer, sier Holst Berntsen.

Akkurat nå kan du få registrere deg til NPU-konferansen til early birds-pris: Slå til nå!

Mennesker over merkevarer

Julie Holst Berntsen mener at vi mennesker heller vil høre på andre mennesker enn på merkevarer. Og kort og godt, forklarer hun influensermarkedsføring slik:

— Markedsføring gjennom influensere er rett og slett en måte å kommunisere et budskap på, gjennom en person som publikummet har et forhold til og stoler på. Jo sterkere relasjonen er, jo sterkere påvirkningskraft vil budskapet ha. Derfor er influensermarkedsføring så kraftfullt, og gjort riktig gir det gode resultater, fortsetter hun.

Gode resultater kan de også vise til. I 2014, da United Influencers ble lansert, da under navnet «United Bloggers», var de færreste vitende om hva influensermarkedsføring gikk ut på. I fjor omsatte de to ledende i bransjen for nærmere 100 millioner kroner, og til Dagens Næringsliv uttalte UI-direktøren følgende:

— I fjor er det første året vi ikke måtte forklare bedrifter hvorfor de skulle bruke influensere. Det var ikke et spørsmål om de skulle bruke det eller ikke – vi snakket heller om hvordan.

Få med deg Julie Holst Berntsen på NPU-konferansen 2019: Registrer deg nå og få konferansen til early birds-pris.

Publikum først

United Influencers etterstreber en «audience first»-holdning, som setter publikum først. For å sette publikum først, må man også kjenne dem på et dypere plan, mener Holst Berntsen:

— Hvis du faktisk forstår publikummet ditt og vet hva som driver dem, hva som får dem til å føle seg vel og hva som får dem til å handle, så vil du ha mye bedre gjennomslag for det du vil kommunisere. Det handler om kvalitet fremfor kvantitet, slik at strategien blir med skreddersydd, sier hun.

Med det mener hun også at brukere må sees på som faktiske mennesker, og ikke bare «brukere»:

— Man må tenke på hva som driver dem, hva de ønsker seg og hvilke triggerpunkter de har. Det krever en dypere forståelse av publikummet. For eksempel er det mange som går i operaen, men de ulike målgruppene vil ha ulike grunner til hvorfor de går dit. Forstår man dette, kan man tilpasse kommunikasjonen slik at den treffer bedre.

— Hvordan segmenterer dere?

— Vi har gjort en grundig analyse av alle profilene våre gjennom Garrison Group, noe som gjør at vi kjenner veldig godt til hvordan publikummet til hver profil er, sier Holst Berntsen.

Ved å gjøre en analyse gjennom denne internasjonale markedsføringsressursen, har United Influencers fått informasjon om hva som er viktig for de ulike leserne, hvordan de lever og hvilke handlingsmønstre de har:

— På denne måten kan vi segmentere mye mer enn bare på aldre, kjønn og demografi. Vi kan segmentere ut ut ifra interesser og behov, sier Holt Berntsen.

Overførbart til kunst- og kulturinstitusjonene

— Men er dette overførbart til kunst- og kulturinstitusjonene?

Holst Berntsen vil ikke røpe alt som skal presenteres under NPU-konferansen, men vil klart formidle at hun er overbevist:

— Influensere er mennesker, og mennesker interesserer seg for ulike ting. De fleste vi jobber med er faktisk særlig opptatt av kunst og kultur.

Det viktigste er å gjøre publikum oppmerksomme på det som faktisk finnes av kunst- og kulturtilbud, mener hun:

— Ved å bruke influensere som snakker til den målgruppen man ønsker å nå, kan de på en personlig måte skape interesser rundt utstillinger og arrangementer. 

Julie Holst Berntsen kommer til NPU-konferansen 2019 for å snakke om hvordan kunst- og kulturinstitusjonene kan benytte seg av influensermarkedsføring for å nå et større, men også spesifisert, publikum. Akkurat nå kan du få registrere deg til NPU-konferansen til early birds-pris: Slå til nå!