Skal sette Haugesund på kartet

skrevet av Subjekt — 2019-03-27

Haugesund Teaters nye teatersjef, Morten Joachim Henriksen, kommer til NPU-konferansen 2019. Der vil han snakke om hvordan han skal sette Haugesund på kartet, for videre å hente inn de beste skuespillerne, for videre å hente inn publikum.

Tre Heddaprisen-nominasjoner. 

Intet mindre for teaterregissør og dramatiker Morten Joachim Henriksen (38), som i kulturlivet vel fortsatt kan kalles ung og lovende. Særlig hans selvbiografiske soloforestilling, «Fire begravelser og ett bryllup», hvor han forteller om sin bakgrunn som både barn av og bror til rusmisbrukere, har fått mye oppmerksomhet i pressen.

I januar i år tok han over ledelsen ved Haugesund Teater. Ambisjonene er ikke små:

— Vi skal levere på minst like høyt nivå som Rogaland Teater. Eller Det Norske Teateret, for den saks skyld, sier Henriksen.

— Hvordan skal dere klare det?

— Jeg vil at teateret skal forbindes med kortreist kvalitet. Visjonen min er å skape uforglemmelige øyeblikk, sier han.

I november kommer han til NPU-konferansen for å snakke om utfordringene og problemstillingene ved å overta et publikum, og hvordan teateret skal jobbe for å bli en relevant plattform i regionen. Det skal de bli ved å sette Haugesund på kartet.

— Når publikum vet at de beste jobber for oss, får de større tillit til at vi faktisk er kapable til å fylle vår visjon med innhold, og ikke bare prat.

Han sier at det grunnleggende sett handler om å bygge produksjoner og kunstnerisk team som både har en lokal funksjon med tanke på å trekke publikum, sammen med et potensiale til å få nasjonal oppmerksomhet. På lineupen har de allerede Siren Jørgensen, Ane Skumsvoll og Sandra Kolstad.

— Kunstnere er avhengige av å bli sett for å sikre seg jobb videre. Hvis vi kan gi dem denne oppmerksomheten, gir de også av sin tid og sitt talent. Jeg tror det skal få, men gode produksjoner til for å bygge denne tilliten, sier han, og fortsetter:

— Min oppgave er å gjøre det smartere. Finne folk i brytningsfasen, og gi dem de riktige oppgavene. 

Henriksen trekker fram stykket «Verda er en skandale», skrevet av Agnes Ravatn, som eksempel på et vellykket prosjekt. Stykket, som var Toril Solvangs første «voksenproduksjon» som instruktør i institusjonsteater, hadde premiere tidligere i vår, og har mottatt strålende kritikk.

Henriksen sier at prosjektet kommuniserer effektivt at Haugesund Teater både er modige, dyktige og nytenkende — nøyaktig det de trenger for å overleve i konkurransen om de dyktige folka.  

— Hva betyr publikum for deg?

— Eksistens. Jeg har sansen for kompromissløshet, men alt kommer med en pris. Hvis ikke publikum anerkjenner vår funksjon, har vi et stort problem. Og har vi for lite publikum blir vi vel ganske enkelt lagt ned på sikt.