Fra tørre tall til kreative kampanjer

by NPU — 2018-10-23

Music Ally og Wesley A'Harrah vet alt om hvordan man gjør publikum engasjert i artister. Han henter inspirasjon fra techverdenen og gjør tørre tall til slående kreative markedsføringskampanjer, og trener bedrifter som Spotify, Beggars Music Group og Red Bull i hvordan man kan nå ut til publikum på engasjerende og interaktive måter. Nå kommer han til NPU-konferansen 2018 for å gi bedriftstreningen som hele verden etterspør.

– Jeg vil forklare hvordan man bør tenke for å utvikle de mest effektive markedsføringskampanjene som mulig.

Det sier Wesley A’Harrah – sjefen for bedriftstrening i Music Ally.

Det vil si han er en ekspert på tall, som han bruker for å analysere og utvikle kreative strategier som går i dybden av musikken. 

Under NPU-konferansen 2018 vil han presentere ulike case-studier som går ut på hvordan det er å arbeide med ulike typer musikkorganisasjoner.

– Enten det handler om å skape publikumsvekst, publikumsengasjement og oppmerksomhet, eller bedre inntekter, har vi kunnskapen og ferdighetene for å hjelpe team for å bli de beste på å markedsføre det de har ambisjoner, sier han.

Fra og med 1. november gjelder ordinære priser. Sikre deg en plass nå, og få billetter til rabattert oktoberpris! Billetter til NPU-konferansen 2018 her. Se fullt program her.

Trener de store selskapene

Det er få som kan si dette så stilsikkert. Virale og engasjerende markedsføringskampanjer kan sjeldent garantere noen effekt. Men for noen som jobber så spesifikt med tall, har de liten grunn til å tro på noe annet enn sin egen erfaring og historie: Music Allys kampanjer er en rekke suksesshistorier, gang på gang.

– Det virker så enkelt. Hva er det vanskeligste?

– All reisingen. Jeg hadde vel 100 flyvninger det første halve året i år, og det er mye tid der man er utilgjengelig på mail eller telefon, samtidig som det er mye tid alene. Men du lærer samtidig mye om deg selv, sier han.

De jobber spesifikt med å hjelpe musikere og musikkdistributører med å vokse, gjennom nye teknologiske kanaler og nytenkende, kreative kampanjer. De er faktisk slående kreative. Men spesielt opptatt er de av å bygge opp artister på en genuin måte.

Som da Beach House skulle ut på turné, erklærte de på nettsiden sin at de ikke ønsket generiske konserter. De ville heller at fansen skulle bestemme setlista, og ga dem muligheten til å legge inn tre ønskelåter for hvert sted de kom. Enkelt, men også genuint, og noe som skaper engasjement hos publikum og fans. 

Eller da en av Ludovico Einaudis YouTube-videoer engasjerte publikum ved å dele morsekodene i bakgrunnen. Trykket du dette inn i Google Maps ville du få koordinatene til broen hvor det ble innspilt. Trykket du deretter inn på nettsiden og skrev inn navnet på broen, fikk du Einaudis telefonnummer opp og kunne slå av en prat. Rimelig stilig greier.

Det er her rollen til A’Harrah kommer inn. Jobben hans er å trene team i de store plateselskapene (i omtrent 30 land årlig!), vanligvis gjennom å jobbe med en som er sjef for selskapet, for så å identifisere kvartalsmål, eller mål over en enda lengre periode.

– Jeg kjører treningssessions og kampanjer med markedsføringspersonell, for å forsikre meg om at kunnskapene og ferdighetene er best spredd internt. Det krever mye arbeid for å sikre at vårt treningsmateriale og kunnskap er oppdatert hvert eneste dag, sier han.

Fra og med 1. november gjelder ordinære priser. Sikre deg en plass nå, og få billetter til rabattert oktoberpris! Billetter til NPU-konferansen 2018 her. Se fullt program her.

Unik posisjon

Han mener Music Ally er i en så unik posisjon som de er i dag fordi selskapet både er en nyhetsformidler, samtidig som de driver med konsultasjon:

– Begge sider av selskapet vårt drar fordeler av hverandre ved at de står på for fulle mugger i hver sin ende, sier han.

Det hele starta rundt 15 år siden, av nåværende CEO Paul Brindley og GM Steve Mayall.

– De ville starte et selskap som skulle holde styr på all digital endring og nye bedrifter på tvers av musikkbransjen og underholdningsbransjen, og slik startet de så smått Music Ally, forteller A’Harrah.

Siden da har de utvidet seg til å bruke kunnskapen de konstant har opparbeidet gjennom erfaring, til å starte en konsulentvirksomhet for artist-team til å markedsføre musikk bedre.

– Vi jobber direkte med mange av kampanjene for å teste og utøve hva vi kan.

Fra og med 1. november gjelder ordinære priser. Sikre deg en plass nå, og få billetter til rabattert oktoberpris! Billetter til NPU-konferansen 2018 her. Se fullt program her.

Bevissthet rundt hva som betyr noe for artistene selv

Og det er ikke småtterier Music Ally kan smykke seg med, men klienter på størrelse med Red Bull, Spotify, og Beggars Music Group. Nå også alle de som kommer til NPU-konferansen.

– Det viktigste å være bevisst på når du jobber med artister, er hva som som betyr noe for dem, hva deres mål er, og hva de kan gjøre på egenhånd. Hvis de er gode på å prate, skrive, eller ta bilder selv, er det like greit at de kan delta i hvert fall noen av de prioriterte samtalene om markedsføring via sosiale medier, og det å skape innholdskampanjer, sier A’Harrah.

– For eksempel hvis de ikke er så gira på å dele bilder av seg selv, kan det oppleves snarere som en begrensning, enn til hjelp. Men det må være en eller annen måte som kan fungere for hver artists personlighet for at man kan hjelpe vedkommende å skinne gjennom, på en måte som resonnerer med potensielle fans.

Det blir altså ungt, nytenkende og engasjerende markedsføring på agendaen når Wesley A'Harrah presenterer hvordan Music Ally jobber under en av paralellsesjonene på NPU-konferansen i Hamar kulturhus 14. november. Hvis du ønsker innsikt og praktiske råd i hvordan man skaper engasjerende markedsføringskampanjer for kulturprodukter, særlig musikk, så er dette stedet å lære.

Fra og med 1. november gjelder ordinære priser. Sikre deg en plass nå, og få billetter til rabattert oktoberpris! Billetter til NPU-konferansen 2018 her. Se fullt program her.