En perfekt mix

skrevet av Ingrid E. Handeland — 2017-08-14

Kunstneren, gründeren og den ihuga publikumsbyggeren Thomas Prestø fra Tabanka, segmentrings-guruen Andrew McIntyre fra MHM og det forskningsbaserte utviklingsmiljøet Expology er denne ukens nyheter på konferansefronten.

Thomas Prestø kommer til NPU-konferansen for å snakke om å skape engasjerende dansekunst for et blandet publikum. Han er kunstnerisk leder for Tabanka (https://tabankadance.com), et afrikansk-karibisk dansekompani som driver barne og ungdomsarbeid, utdanner dansere og skaper dansekunst med utgangspunkt i afrikanske og karibiske bevegelsesmønstre. Kompaniet søker å representere det beste innen både tradisjonell, moderne, kunstnerisk og kommersiell afrikansk og karibisk dans og gjøre dette tilgjengelig for det norske folk, både som publikum og utøvere. Tabanka African & Caribbean Peoples Dance Ensemble, bruker språket i afrikansk og karibisk dans, som verktøy for å uttrykke, utvikle og formidle et nytt moderne danseuttrykk. 

Tabanka har eksistert i 20 år og har utviklet seg fra et undergrunnsmiljø på slutten av nittitallet til et profesjonelt kompani med fast ansatte dansere i 2017. De spiller både for et stort publikum utenfor de etablerte scenene, og på scener som Dansens Hus og Den Norske Opera og Ballett. De har åpnet Oslo World Music festival, spilt på Melafestivalen, Skandinavias største konsert "VG-lista", og har gjort seg bemerket gjennom Norske Talenter. Tabanka arbeider aktivt med publikumsutvikling og er opptatt av å skape en riktig publikumsmix. På denne måten bidrar Tabanka til å utvide den norske kunstscenen. 

Andrew McIntyre er en av grunnleggerne av Morris Hargreaves McIntyre, det ledende konsulentbyrået innen publikumsutvikling i Storbritannia. Han spilte en nøkkelrolle i utviklingen av Culture Segments, det første sektorspesifikke segmenteringssystemet innen kunst og kultur som benyttes over hele verden - også i Norge. Vi har invitert Andrew til å gi snakke om forholdet mellom alder og kulturell deltakelse. Er kunst og kulturengasjement noe som kommer med alderen? Eller er vi disponert for å tiltrekkes av ulike typer kunst- og kulturopplevelser - uavhengig av kulturell bakgrunn og alder? Vi ser gjennom våre undersøkelser at det er en høyere prosentandel unge i noen segmenter og en høyere andel eldre i andre. Vi spør derfor: kan man bevege seg fra å være "entertainment" eller "stimulation" til "essens"  i løpet av livet - eller forblir du i ditt kultursegment fra vugge til grav?

McIntyre har introdusert Culture Segments-modellen i Norge flere ganger tidligere og NPU har benyttet Culture Segment-batteriet i flere av sine undersøkelser. Dette er en sesjon som er beregnet på de som kjenner til modellen fra før. 

Expology har 20 års erfaring med å designe brukeropplevelser for museum og andre som lager installasjoner, utstillinger og events. De har samarbeidet med en lang rekke norske museum og utstillere. Og de har lang erfaring med å skape engasjerende opplevelser for ungt publikum. 

De har utviklet en "visitor engagement app" som de vil demonstrere under konferansen. Som publikum får du anledning til å laste ned en app som ved hjelp av iBeacon teknologi vil gjøre det mulig  å fange opp hvor du beveger deg og hva som opptar deg i størst grad, både gjennom registrering av hva du befatter deg med og gjennom å be deg om å gi feedback underveis. Mot slutten av konferansen vil Expology demonstrere hvordan denne typen datafangst kan brukes til å utvikle og forbedre brukeropplevelsen.

Bestill billett via Dansens Hus HER

PRISER

Ordinær pris  Full pris er 3700,-. Early bird 2400,- (tom 1. juli) og Late bird 3200,- (tom 1.september). 

NPU-medlemmer De som har betalt medlemskap i 2017 får billettene til kun 1900,- (tom 1. juli). Fra 2. juli til 1. september koster det 2400,- og etter dette stiger prisen til 2900,-. 

Arts & Audiences  Internasjonale gjester (utenfor Norge) registrerer seg som Arts & Audiences - kunde. Det gir tilgang til rabatterte billetter. 

40% rabatt på Oslo World Music Festival

Alle som kjøper billett til konferansen får tilbud om å kjøpe billetter til Oslo World Music Festival til 40% rabatt. Vi sender tilbudskode til alle som har bestilt frem til 1. August i første uken av August. Etter dette sender vi ut fortløpende. 

For grupper på 5 eller flere fra en og samme medlemsorganisasjon koster det 2100,- per billett uansett når du kjøper fram til 1. oktober. 

Har du bestilt for flere? Vi sender registreringsskjema når det nærmer seg - vi vil nemlig gjerne vite hvem som kommer fra din organisasjon.

FAKTURA Faktura-kunder henvender seg til billettluka på Dansens Hus med antall billetter + 47 23 70 94 00 (tirsdag til fredag 11.00 - 17.00) eller billettsalg@dansenshus.com. Oppgi antall billetter og fakturainfo. Det tilkommer et fakturagebyr på kr. 100,-. 

NB! Dansens Hus holder stengt i juli. Ta kontakt med NPU på post@norskpublikumsutvikling.no innen fristen (Early bird 1. juli) så fikser vi det når vi er tilbake. 

Ikke medlem? For dere som ikke er medlem vil vi anbefale å tegne medlemskap først som sist her

New-bird-KAMPANJE: Nytt NPU-medlem

Tilbudet gjelder ALLE ansatte i organisasjoner som melder seg inn før 15. oktober 2017. Benytt billettkategorien "New bird" når du bestiller. Dette gir deg mulighet til å bestille billetter til kr 1900,- for deg og dine kollegaer, mot full pris 3700 (ikke-medlemmer),- 

Student

Er du student og under 30 får du billetten til 500,- per dag. Vi har bare lagt av 10 billetter til dere, men skulle det bli større interesse enn vanlig skal vi finne en løsning. 

Om du ikke fikk svar på det du lurte på her, så ber vi deg kontakt oss på post@norskpublikumsutvikling.no. Så hjelper vi deg!